امنیت، جاذبه مهم​ گردشگری

هميشه براي سفر توصيه مي شود اگر با خودروي شخصي راهي جاده ها هستيد بايد از ايمني خودروي تان اطمينان داشته باشيد يا اگر راهي مقاصد خاص سفر هستيد توصيه هايي مرتبط با آن مقاصد را رعايت کنيد، همه اينها به اين معنا است که امنيت شرط ابتدايي سفر است.

هفته گذشته روزنامه گاردين فهرستي از ?? کشور امن را براي گردشگران در جهان منتشر کرد که در آن ايران در رتبه هفدهم قرار داشت. ايمن بودن مقصد سفر را مي توان يکي از اصلي ترين عوامل موثر در تعيين مقصد سفر دانست. هيچ گردشگري علاقه مند حضور در شرايط بحراني يا ناامن مقصد سفر خود نيست.
البته بايد بدانيم ايجاد و حفظ امنيت در کشوري به وسعت ايران کار چندان ساده اي نيست و به برنامه ريزي و تلاش جدي نيازمند است و حالا آرام آرام ذهنيت رسانه ها درباره امنيت ايران در حال تغيير است تا جايي که گاردين ايران را در فهرست امن ترين کشورها قرار مي دهد. بايد همزمان با ساخت هتل، احداث جاده ها و بزرگراه ها و. . . به فکر تامين زيرساخت هاي لازم براي ايجاد امنيت گردشگران هم باشيم. بويژه اين که سال ها تبليغ مغرضانه و نادرست رسانه هاي غربي، تصوير غلط و دور از واقعيتي را به ذهن آنها تحميل کرده، اما در اين ميان بايد به خاطر داشته باشيم آنچه «امنيت گردشگر» ناميده مي شود، تنها حفاظت او از شر دزدان و تبهکاران نيست. انتخاب کشوري براي سفر که رتبه نخست تلفات جاده اي را دارد و سقوط هواپيماهايش کم کم در حال عادي شدن است، چندان راحت نيست. بويژه که بيمه گردشگران آن هم هنوز درگير و دار شدن و نشدن است.


جالب اين که چند ماه پيش ايسنا به نقل از يکي از اعضاي جامعه تورگردان نقل کرد که گروهي از گردشگران يک کشور اروپاي شرقي که قرار بود به ايران سفر کنند، وقتي به سفارتخانه ايران در آن کشور رفتند تا رواديد بگيرند، کارمند آن سفارتخانه پرسشي را از اين گردشگران مي پرسد که آنها را از آمدن به ايران منصرف مي کند.
به نوشته اين خبرگزاري، کارمند آن سفارتخانه پرسيد، چرا به ايران مي رويد آنجا که امن نيست؟ گردشگران هم وقتي اين حرف را از نماينده رسمي ايران شنيدند، نگران و دچار ترديد شدند و درخواست خود را براي گرفتن رواديد ايران باطل کردند!
هر چند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برابر چنين کنش هاي منفي در برابر ايران قصد اجراي طرحي را دارد که براساس آن با ايجاد دفاتر و نمايندگي هاي اطلاع رساني گـــردشگري در خارج از کشور، روش درست?تري در بازتاب وضع کنوني ايران در چشم جهانيان داشته باشد و البته بتواند در کنار آن جاذبه هاي گردشگري اش را بدرستي معرفي کند.

جرات داريد به مصر برويد
کشور مصر که تا چند سال پيش بهشت گردشگران بود، حالا جهنمي است براي آنها. به گزارش سازمان جهاني گردشگري مصر ظرف دو سال با ده درجه تنزل از نظر امنيت گردشگري در پايين ترين درجه جدول رقابتي گردشگري و سفر جهان قرار گرفت. در شاخص هاي اعلام شده، مصر فقط از پاکستان، چاد و يمن ايمن تر است.


با نگاهي به جدول منتشر شده از سوي معتبرترين سازمان گردشگري جهان، جايگاه اين کشور درسطح جهاني ?? و ده درجه پايين تر از رتبه آن در ارزيابي قبلي بوده است. علت اين تنزل رتبه مصر البته ناآرامي هاي سياسي چند سال گذشته در اين کشور بوده است. اين کشور در ميان ?? کشور خاورميانه و شمال آفريقا هم با پايين ترين امتيازها، رتبه ?? را به دست آورده است


صرف نظر از اين گزارش، مقامات رسمي در مصر اعلام کرده اند که اين کشور در دو سال گذشته از زمان شروع انقلاب و بهار عربي، حدود ?.? ميليارد دلار خسارت ديده است.


امن ترين مقصد جهان
هر قدر مردم کشور آلمان به سرد و بي روح بودن و بي لبخندي شهره شده اند، کشورشان اما براي گردشگران خوشرو آماده است؛ زيرا آنها امن ترين کشور براي گردشگران در دنيا هستند. يکي از سازمان هاي معتبر فعال در حوزه صنعت گردشگري، آلمان را به عنوان امن ترين مقصد گردشگري جهان معرفي کرده است.
اين کشور که سال هاي اخير در جمع پنج مقصد برتر گردشگري جهان قرار گرفته است، از جاذبه هاي گردشگري تاريخي و طبيعي فراواني بهره مي برد و درآمدش از محل صنعت گردشگري نيز در دهه گذشته رشد چشمگيري يافته است.
البته که علت اصلي اين امر رشد چشمگير گردشگران ثروتمند عرب اين کشور در سال هاي اخير است زيرا پس از وقوع حــوادث تروريستي ?? سپتامبر در آمريکا، که ايجاد يک جو منفي در اين کشور نسبت به عرب ها را در پيش داشت، رشد چشمگيري يافت؛ هرچند همچنان بيشتر گردشگران آلمان از هلند، سوئيس، آمريکا و ترکيه هستند.
ايمن سفر کنيم
در سفر مي توان با رعايت يک سري اصول کلي، ضريب ايمني سفر را بسيار بالا برد.
اول اين که در صورت بروز هر حادثه اي در سفر از قرار گرفتن در محيط حادثه و تهيه عکس و فيلمبرداري خودداري کنيد. دوري از محل حادثه اولين واکنشي است که بايد داشته باشيد.
مدارک مورد نياز را در هتل و گاوصندوق اختصاصي اتاق تان قرار دهيد و يک کپي از آن را همه جا همراه داشته باشيد. دقت کنيد مدارک (گذرنامه،کارت ملي، گواهينامه، شناسنامه، بليت برگشت و...) و وجوه نقد و اشياي قيمتي را به هيچ عنوان به هيچ کسي تحويل ندهيد.


مسيرهاي تردد عمومي، امنيت مراکز خريد، مکان هاي ديدني، خيابان ها و مسيرهاي عبور و مرور را از راهنمايان هتل اطلاعات کسب کنيد.


در صورت سرقت يا مفقود شدن اموال و اشياي خود يا بروز هرگونه مشکلي اعم از تصادف، گم شدن همراهان، نزاع و دستگيري مراتب را به کنسولگري يا سفارت ايران اطلاع دهيد.


از قبول هرگونه غذا، شيريني، عطر، آب، شربت و... از افراد ناشناس پرهيز کنيد.


جايي براي زنان نيست!


سايت معتبر گردشگري «سيليکون تراول» در گزارشي به معرفي هشت کشور ناامن براي گردشگران زن پرداخته است. نکته جالب اين که کشورهاي در راس اين فهرست همگي در گردشگري جهان از رتبه بالايي برخوردارند. اولين کشور ناامن براي سفر زنان هندوستان است، که خب شايد اين طبيعي باشد، زيرا ماجراي سال گذشته تجاوز گروهي به يک زن هندي، آشوبي در اين کشور به پا کرد و باعث خشم عمومي فراواني شد تا جايي که جنبش هاي بسياري در اين کشور شکل گرفت تا متجاوزان به سزاي خود برسند. رسانه اي شدن اين ماجرا شايد يکي از دلايلي باشد که هند را در صدر فهرست کشورهاي ناامن براي زنان قرار مي دهد.


اما برزيل که در فهرست ناامن ترين کشورهاي جهان براي گردشگران زن و در رتبه دوم قرار دارد، در سال هاي اخير يکي از موفق ترين کشورهاي جهان در جذب گردشگر بوده و پيش بيني مي شود با ميزباني اين کشور از مسابقات جام جهاني فوتبال در سال ???? و مسابقات المپيک در سال ???? به يکي از ده مقصد گردشگري جهان تبديل شود. اما در ماه هاي اخير خشونت ها عليه زنان در اين کشور رشد چشمگيري داشته که اين مساله در دو شهر ريودوژانيرو و سائوپائولو که هر دو از مقاصد برتر گردشگري برزيل به شمار مي روند، بسيار چشمگير بوده است. در اين شرايط کارشناسان صنعت گردشگري حفظ امنيت گردشگران زن را يکي از چالش هاي پيش روي صنعت گردشگري برزيل در سال هاي آينده مي دانند.
ترکيه هم که جزو مقاصد گردشگري پرطرفدار اين روزهاست، در رده بندي ناامن ترين کشورها در جايگاه سوم قرار گرفته است.
براساس آمار ارائه شده از سوي سازمان هاي فعال در حقوق زنان، آمار تجاوز به زنان در اين کشور بسيار بالا بوده و فقط در سال ???? در شهر استانبول به بيش از ده هزار زن تجاوز شده که در اين ميان بخشي از آنها گردشگر بوده اند. ادامه اين روند براي کشوري که براساس پيش بيني ها با ادامه روند فعلي در سال هاي آينده در جمع پنج مقصد برتر گردشگري جهان قرار خواهد گرفت، مي تواند بسيار زيان بار باشد.