تاریخچه قبرس

قبرس جزيره‌اي است که در طول تاريخ در تصرف ايرانيان، رومي‌ها، يوناني‌ها، امپراتوري عثماني و سرانجام انگليسي‌ها بوده است؛ اما پس از جنگ جهاني دوم انگليس به علت ضعف اقتصادي و کاهش نفوذ جهاني از اين جزيره خارج شد. سپس رهبران سه کشور انگليس، يونان و ترکيه به همراه رهبران دو بخش قبرس در ?? فوريه ???? پيماني را امضا کردند که به موجب آن مسائل جزيره به نسبت ? به ? ميان يوناني‌تبارها و ترک‌تبارها تقسيم شد.

قبرس در سال ???? استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند.

در دسامبر ????، نمايندگان ترک در پي اختلاف بر سر نحوه اجراي اين توافق از دولت قبرس بر اثر حادثه کريسمس خونين از قبرس اخراج شدند با آغاز عمليات نظامي يوناني‌هاي اين جزيره، ترک‌هاي قبرس کشور را ترک کردند و اين سرآغاز درگيري‌هاي قومي ميان ترک‌ها و يوناني‌ها در اين جزيره بود که براي ?? سال ادامه پيدا کرد. و در پي بروز درگيري بين دو طرف، سازمان ملل متحد در سال ???? يک نيروي پاسدار صلح را به اين جزيره اعزام داشت که ماموريت آن تا کنون تمديد شده‌است. در اين درگيري‌ها طرف ترک تلفات سنگين‌تري را متحمل شد و حدود ?? هزار نفر که يک پنجم جمعيت ترک‌ها را شامل مي‌شد آواره شدند.اين افراد در حدود ?? سال تا پيش از حمله سال ???? ترکيه به جزيره قبرس به صورت پناهنده زندگي مي‌کردند.تا اواخر سال ???? تنش ادامه پيدا کرد و در طي اين مدت حدود ?? هزار نفر از ترک‌هاي قبرسي مجبور به ترک خانه‌هاي خود و مهاجرت به کشورهاي ديگر شدند (تور قبرس شمالي)

در سال ???? دولت سراسقف ماکاريوس، رئيس جمهور وقت قبرس، در کودتايي به تحريک حکومت نظاميان يونان سرنگون شد و ترکيه با استناد به موقعيت خود به عنوان يکي از تضمين‌کنندگان حق حاکميت قبرس، يگان‌هاي ارتش خود را در شمال اين سرزمين مستقر کرد که عملاً باعث تقسيم اين جزيره شد.[?] بحران قبرس پس از حمله ترکيه به قبرس و اعلام استقلال جمهوري ترک قبرس شمالي که فقط از سوي ترکيه مورد تاييد قرار گرفت آغاز شد. با وجود پيشنهادهاي گوناگون بين‌المللي اين بحران همچنان حل نشده باقي‌مانده‌است.