جاذبه های گردشگری ایران در یک نگاه

چشمه سارهاي زلال و بيکران درياي کاسپين و سواحل چشم نواز و ديدني جنوب، شب هاي پرستاره کوير، دشت هاي پراز شقايق، لاله و نرگس، انواع جاذبه هاي گردشگري تاريخي در جاي جاي ايران و مهمتر از همه ميهمان نوازي ايرانيان، همه بهانه هايي براي يک سفر خوب نوروزي است.

دست خالق طبيعت بارديگر با قلم قدرت و درايت، رنگ سبز و زندگي و حيات نو را در کالبد زمان به نقش بست و در اولين فصل سال شروع بهار را به جريان انداخت و ترنم نو شدن را درگوش طبيعت و انسان زمزمه کرد.

در ميان اين همه تغيير، تحول و نو شدن طبيعت و سرسبزي دشت و دمن و شکوفه باران شدن باغ و بستان ها و ديدار خويشاوندان، سفر مايه آرامش و ديد و بازديدهاي نوروزي موجب رفع کدورت ها و افزايش مراودات است.

در سنت ايرانيان سفر جايگاه خاصي دارد و در دستورات ديني نيز توصيه به سفر شده است، پس بياييم در نوروز که بزرگترين عيد باستاني و سنتي است ،گردشگري و ايرانگردي را دردستور سفرهاي نوروزي خود قرار دهيم تا از سرمايه ها و جاذبه هاي طبيعي و تاريخي ايران به عنوان يک ايراني لذت ببريم و بهتر سرزمين مادري خود را بشناسيم و در اين خصوص حرفي براي گفتن داشته باشيم.

اگر تاکنون برنامه براي سفر نوروزي براي خود و خانواده نداريد پيشنهاد مي شود چمدان ها را به قصد ديدن ايران اين تابلوي نقاشي هزار بوم طبيعت ببنديد.

شاعر نامدار ايراني ? شيخ ابوالحسن خرقاني ? در باب سفر گفته است : سفر در گرو پنج عامل است ،نخست به پاي و دوم به دل ،سوم به همت،چهارم به ديدار و پنجم درفناي نفس.

امروزه جاذبه هاي گردشگري براي توسعه سرمايه گذاري در ديگر بخشهاي اقتصادي منبع درآمد بسيار ارزشمندي است.

چرا با برنامه ريزي صحيح و استفاده از مواهب طبيعي و گردشگري و جاذبه هاي تاريخي کشور عزيزمان، ما ايرانيان موجبات اين سرمايه گذاري عظيم را براي بخش هاي مختلف اقتصادي خود ايجاد نکنيم؟

به هرجاي ايران، سرزمين چهار فصل و مهد نعمت هاي خدايي و تمدنهاي بشري سر بزنيم، زيبايي مختص به خودش را دارد و هر وجب از خاک پاک ايران به قدري زيبا و دلنشين است که ساعتها وقت مي برد تا دقيق آن را ببينيم و از اين همه زيبايي و شگفتي طبيعت لذت ببريم.

حال اگر يک ايراني قصد داشته باشد که تمام ايران را بگردد و از مواهب آن برخوردار شود شايد عمرش کفاف ندهد، پس بايد قدر لحظه ها را دانست،بياييم ايران را بهتر بشناسيم و بهتر و بيشتر سفر کنيم.

شمال ايران که استانهايي نامدارند، هميشه در بحث گردشگري حرفي براي زدن دارند و بسيار مطرح هستند.

استانهاي گلستان،مازندران و گيلان با شهرها و آبادي هاي متعدد و بيشترين تراکم جمعيت و مردماني خونگرم و آداب و رسوم خاص و ميهمان نوازي شان که شهره خاص و عام است.

هرچند نسبت به ديگر نقاط ايران اين سه استان از نظر گردشگري بيشتر مورد توجه مردم قرار گرفته اند،اما در همين استانها هم بسياري از نقاط ديدني مغفول واقع شده اند.

درياي مازندران يا کاسپين و کوه هاي بسيار زيبا و ارتفاعات البرز، ميراث کهن طبيعت ايران است و روح هر ايراني را جلا مي دهد و منظره هاي دلنوازش موجبات آرامش را فراهم مي کند.

ازديگر نقاط ديدني اين سه استان مي توان به پارک ملي گلستان و پارک جنگلي ناهارخوران گرگان، آبشارهاي متعدد از جمله آبشارلوه، پارک شبنم نوده خاندوز،برج قابوس ابن وشمگير و مسجد جامع گرگان اشاره کرد.

کاخ رامسر، آبگرم آن، درياچه رويايي ولشت، پارک جنگلي نور،تاسيسات سياحتي نمک آبرود ،پناهگاه حيات وحش دشت ناز،مامن آهوي زرد ايران، پل بسيار زيباي ورسک از جمله ديدني هاي مازندران است که ديدار از آنها خاطرات فرح بخشي را براي مسافران نوروز به يادگار مي گذارد.

از مازندران که کمي به طرف غرب برويم ،استان گيلان با مردماني نجيب و سرزميني شاد و سرسبز ،خودنمايي مي کند.

املش،آرامگاه ميرزا کوچک خان،تالاب انزلي،تي تي کاروانسرا،جواهر دشت،خانه هاي منجم باشي،دريابيگي و ابريشمي،ساحل زيباي گيسوم،قلعه رودخان، عمارت هاي کلاه فرنگي و صدري و شهر زيبا و تاريخي ماسوله از جمله نقاط ديدني گيلان است.

همچنين مسافران نوروزي مي توانند از موزه هاي گوناگون اين استان شامل موزه رشت، گيلان،ماهي،کاخ ميان پشته و تاريخ چاي نيز ديدن کنند.

در آن سوي ديگر ايران دو استان آذربايجان شرقي و غربي با مردماني صميمي با برخورداري از فرهنگ غني و مناظر بکر طبيعي و انواع جاذبه هاي تاريخي بر روي مسافران نوروزي آغوش گشوده و آماده پذيرايي از هموطنان است.

آبشارهاي آسياب خرابه جلفا،سرکندديزج شبستر،عيش آباد مرند،آبگرم هاي بستان آباد، قلعه کندي کليبر،متعلق کليبر، پناهگاه حيات وحش کيامکي،تالاب هاي قره قشون و قوري گل بستان آباد،جزاير آرزو،اسپير،اشک و کبودان،جنگل هاي ارسباران،چشمه هاي آبرس سراب،الله حق سراب و صوفيان شبستر هم از جمله جاذبه هاي گردشگري در آذربايجان شرقي است.

ديدار از مقبره الشعرا تبريز،موزه آذربايجان،رصدخانه مراغه،پل دختر ميانه،آرامگاه شيخ شهاب الدين اهري در اهر،روستاي کندوان اسکو و کليساي سن استپانوس جلفا نيز مي تواند لحظات خوشي را در سال جديد براي مسافران نوروزي فراهم کند.

جاذبه هاي فراوان تاريخي استان آذربايجان شرقي هم از ديگر مناطقي است که همه ساله در بازديدها و سفرهاي نوروزي مورد توجه علاقمندان قرار مي گيرد.

استان آذربايجان غربي نيز با برخورداري از بهترين مناظر طبيعي و انواع جاذبه هاي تاريخي محيطي بسيار زيبا و مفرح براي گذران تعطيلات نوروزي است.

در اين استان با مردماني گشاده رو مانند بقيه جاهاي ايران اماکني چون آبشار شلماش سردشت،تپه حسنلو ،سه گنبد،دره شهدا،تخت سليمان تکاب، قره کليسا،غار سهولان مهاباد،فقرگاه مهاباد،شهر باستاني سه هزارساله موصاصير سردشت ،سلطان يعقوب نقده ،مسجدجامع اروميه،سنگ کاظم خان،کليساي ننه مريم و موزه اروميه چشم هر بيننده اي را ساعت ها به خود مشغول مي کند و سفر را به کام مسافران خوش مي سازد.

استان آذربايجان غربي همچنين ده ها اثر تاريخي و طبيعي را در دل خود جا داده است ،اما درياچه اروميه با مناظر بسيار ديدني که نقاش طبيعت در اين گوشه از ميهن گويي که طوري ديگر به طرز معجزه آسايي هنرنمايي کرده و تعجب را ازسويي و تحسين را از سوي ديگر با شکر از اين همه نعمت ،براي ديدگان مسافران فراهم مي کند.

در شمال شرقي ايران اسلامي سه استان خراسان رضوي ،شمالي و جنوبي خودنمايي مي کند و به واسطه وجود بارگاه ملکوتي امام هشتم (ع) در خراسان رضوي،دلهاي ايرانيان در لحظه تحويل سال بي واسطه در هرجايي که باشند راهي سرسراي آن حضرت مي شود و اشک شوق و اميد در چشمان هر ايراني عاشق به حضرتش،حلقه مي زند و آن وجود نازنين را به درگاه خداوند واسطه قرار مي دهد و براي همه دعا خير و طلب شفاعت و سلامت مي کنند.

مشهد مقدس مهمترين مقصد ايرانيان براي سفر نوروزي است و همه ساله هزاران نفر ايراني عاشق به خاندان عصمت و ولايت قصد سفر به سرزمين خراسان و مشهدالرضا را مي کنند.

صحن ها و موزه و ضيافتخانه حضرت رضا،بازارهاي متعدد مشهد،پارک کوه سنگي،خواجه ربيع، هارونيه ، فردوسي، شانديز، موزه نادري، مجموعه وکيل آباد و ده ها منطقه ديدني ديگر ،هزاران مسافر نوروزي را از اقصي نقاط ميهن اسلامي به خود جلب مي کند.

باباامان،بش قارداش،پي قو،کمپ گلستان،آبشارحميد،اسفيدان،غاردرق،آبشار بيار،دره جاج سست،کفترخانه،درکش روستاهاي زوارم و گليان شيروان وکوهستان پارک شيرکوه شيروان از جاذبه هاي طبيعي استان خراسان شمالي است.

قلعه جلال الدين جاجرم،آيينه خانه مفخم،چهارطاقي تيموري،تپه ارگ باستاني شيروان، عمارت مفخم،کليساي اسپاخو،خواجه مهزيار ،مسجدجامع،کوه بابا، تنگهو قلعه جلال الدين جاجرم نيز از جاذبه هاي تاريخي اين استان است که مسافران نوروزي در سفرشان از استان خراسان شمالي مي توانند از آنها بازديد کنند.

از مناطق ديدني استان خراسان جنوبي مي توان به آبگرم معدني فردوس،آرامگاه ابن حسام خوسفي،باغستان عليا،بنددره،چنشت،خراشاد،شوکت آباد،غارخونيک،قلعه فورگ،کوچ، ماخونيک،مدرسه شوکتيه و علميه عليا،مسجد جامع تون،مصعبي،مقبره بوذرجمهرقايني، قلعه کوه قاين،مسجدجامع قاين و افين اشاره کرد.

مقصد بعدي سفر نوروزي ما استان پهناور سيستان و بلوچستان است استاني با قدمت ديرينه و از استانهاي مرزي محسوب مي شود و مرزداران غيرتمند سيستاني و بلوچستاني مانند جان شان از سرزمين مادري دفاع و حمايت مي کنند.