جاذبه های گردشگری نزدیک تهران

اگر پايتخت نشين هستيد و حوصله سفرهاي طولاني مدت را نداريد اين مطلب را بخواني

استان تهران يکي از ويژه ترين استان هاي کشور است. استاني که داراي طبيعت بي نظيري است. هم کوه دارد، هم رود، هم کوير دارد و هم جنگل. بنابراين اگر ساکن تهران هستيد و حوصله سفرهاي چند روزه را نداريد شايد بد نباشد اگر با جاذبه هاي گردشگري استان تهران و جاذبه هاي گردشگري مجاور اين استان آشنا شويد که با شناخت آنها مي توانيد يک روز خاطره انگيز را براي خودتان و عزيزان تان ايجاد کنيد.

 


روستاي آبگرم لاريجان

روستاي آبگرم شايد توريستي ترين روستاي اين منطقه باشد که اين موقعيت را مديون چشمه آب گرم لاريجان است. در اين روستا حمام هاي آب گرم فراواني وجود دارد که جمعيت زيادي را در فصل هاي مختلف به سمت خود جلب مي کند. اين روستا شامل يک خيابان اصلي است که در هر دو سمت آن تعداد زيادي مغازه، براي رفع نيازهاي گردشگران وجود دارد.از چشمه آبگرم لاريجان در هر دقيقه حدود ???? ليتر آب خارج مي شود. درجه حرارت آن بين ?? تا ?? درجه سانتي گراد است.


مزه اين آب نامطبوع و بوي هيدروژن سولفور دارد و رنگ آن زلال است. اين چشمه داراي املاح بيکربنات منيزيم است و براي بيماري هاي پوستي، زخم هاي کهنه، رماتيسم، بيماري هاي مجراي تنفسي و ناراحتي هاي عصبي سودمند است.از بناهاي معروف اين روستا حمام شاه عباسي مربوط به دوره صفوي است.

 

روستاي خور

روستاي خور نزديک شهر هشتگرد قرار دارد. علاوه بر طبيعت زيبا داراي پيشينه تاريخي نيز هستند. به نظر مي رسد نام روستاي خور به جهت داشتن آب و هواي خوب و مناسب، ابتدا خوب يا خرداد بوده که با مرور زمان به خور تبديل شده است.از ديدني هاي اين روستا و منطقه اطراف آن مي توان به امامزاده سليمان، تپه ها و دره دوچنار، امامزاده برچشمه يا زبيده خاتون، برج و باروي قلعه خور و چنار ??? ساله اش اشاره کرد.


در ناحيه زرچه کاني که به چنار تپه مشهور است درختان کهنسال و بزرگي از گونه چنار ديده مي شود که بسيار زيبا و ديدني هستند. در نزديکي محوطه مسجد جامع نيز چناري ??? ساله وجود دارد که سندي زنده از تاريخي بودن منطقه است. از محوطه برج و باروي قلعه خور، بخش بسيار کوچکي باقي مانده است. بنا به بررسي هاي انجام شده يکي از برج هاي اين قلعه تا سال ???? نيز پابرجا بوده که متاسفانه امروزه بخشي کوچک از آن باقي است.

روستاي کردان
روستاي کردان نيز يکي ديگر از روستاهاي زيبا و تاريخي منطقه هشتگرد است. از ديدني هاي اين روستا مي توان برج آرامگاهي کردان، پل قديمي بانو صحراي کردان، امامزاده شاهزاده حسين و بي بي شهربانو را نام برد.در دو کيلومتري شمال غرب روستا پلي قديمي به نام بانو صحرا وجود دارد که از نام منطقه که به همين نام است گرفته شده. اين پل آجري در دوره صفوي ساخته شده که تنها دوپايه و بخشي از تاق هاي آن باقي مانده است البته ديدن روستاي سرسبز و خوش آب و هواي فشند را هم به همه کساني که به اين منطقه سفر مي کنند، توصيه مي کنيم.

توچال
دامنه جنوبي البرز که به کوهستان توچال شهرت دارد. ميعادگاه اصلي کوه نوردان و ورزشکاران تهران است. مشهورترين و پررفت و آمدترين پناهگاه هاي توچال از شرق به غرب عبارت است از : کلک چال، شروين، شيرپلا، توچال، اسپيد کمر و پلنگ چال که همگي آنها مشرف به تهران اند. علاوه بر تله سي يز کوچکي که منطقه دربند دارد تله کابين توچال داراي بالابر صندوقي است و پيست توچال نيز تنها مکان قابل اسکي روي برف اين منطقه است.

پارک جنگلي چيتگر
?/??? هکتار زمين پر درخت و وجود يک پيست ويژه دوچرخه سواري از شمال به زمين هاي چيتگر از جنوب به بزرگراه کرج، از غرب به پيکان شهر و از شرق به منطقه خرگوش دره محدود مي شود. پارک چيتگر از بزرگ ترين پارک هاي جنگلي استان است که در بيشتر فصل هاي سال از آن استفاده مي شود.

پارک جنگلي لويزان
اين پارک با وسعتي معادل ?/??? هکتار که بيشتر کاربرد تفريحي است. از شمال به قوچک، از جنوب به شمس آباد، از غرب به ده لويزان و از شرق به پادگان خاتم الانبياء محدود مي شود. پارک لويزان نيز از گردشگاه هاي بزرگ استان، به ويژه شهر تهران است.

پارک ملي خجير و سرخه حصار

پارک ملي خجير و سرخه حصار در ارتفاع ????متري از سطح دريا قرار دارد. ميانگين حداکثر ارتفاع آن ???? متر و حداقل آن ???? متر است. تمام اين ناحيه به غير از بخش شمال شرقي آن، جزو مناطق حفاظت شده هستند. مساحت پارک ملي سرخه حصار ???? هکتار است که تحت کنترل و حفاظت سازمان محيط زيست قرار دارد.

 


پارک جنگلي وردآورد

پارک جنگلي وردآورد با ?/??? هکتار وسعت، دومين پارک جنگلي بزرگ استان است که در محدوده کوه هاي وردآورد در حد فاصل اتوبان کرج و پادگان سپاه قرار دارد.

دره جاده چالوس
اين دره که در مسير جاده کرج به چالوس قرار دارد. يکي از زيباترين دره هاي ايران و شايد جهان به شمار مي آيد و چشم اندازهاي بي مانند دارد. در اين دره ها رستوران و هتل هاي پرشماري وجود دارد که مي توان شب را در آنجا سپري کرد.
دره چالوس به دليل زيبايي هاي فراواني که دارد در همه ايام سال حتي در زمستان که برودت هوا در آنجا به چندين درجه زيرصفر مي رسد و برف و سراسر آن را مي پوشاند پذيراي گردشگران است و به طور کلي از مناطق ديدني استان است.کنار جاده کرج ? چالوس در ?? کيلومتري تهران و در انتهاي يک جاده فرعي مکاني به نام تکيه سپه سالار وجود دارد که چشم انداز آن قله هفت خوان هاست در اين مکان ساختماني بزرگ با سالني مجهز به امکانات رفاهي براي مسافران وجود دارد.

دره اوين ? درکه
اين دره در شمال شهر تهران واقع است. ابتداي مسير دره اوين ? درکه روستاي درکه قرار دارد که يکي از خوش آب و هواترين مناطق روستايي تهران است. در طول دره اوين رودخانه اي پر آب جريان دارد که در بخشي از مسير خود، به صورت پلکاني در مي آيد که به هفت حوض معروف است و به صورت يک استخر طبيعي عمل مي کند. دره اوين ? درکه به علت قرار گرفتن در مسير راه کوهنوردان، يکي از پررفت و آمدترين دره هاي شهر تهران است.

دره کن ? سولقان
اين دره در شمال شرقي شهر تهران قرار دارد و رودخانه که از بلندي هاي شمال البرز سرچشمه مي گيرد در مسير آن جريان دارد. در طول دره ها قهوه خانه هايي وجود دارد که در روزهاي هفته به ويژه در روزهاي تعطيل تابستان از مسافران پذيرايي مي کنند.

دره اوشان ? فشم
اين دو ناحيه به ترتيب در ?? و ?? کيلومتري شمال شرق تهران قرار دارند. فشم از مسير از جاده لشکرک داراي باغ هاي ميوه بسيار است و هواي آن در بهار و تابستان معتدل است. روستاهاي آهار، شکرآب، زايگون، گرماب دره و ميگون نيز در همان حوالي، از مناطق تفريحي اند که براي سفرهاي يک روزه بسيار مناسب هستند.

کردان، واريان، ارنگه
از مسير جاده کرج مي توان به شماري از خوش آب و هواترين گستره هاي ييلاقي پيرامون تهران رسيد. پس از پي ريزي سد اميرکبير، تنها راه ارتباطي به ده واريان گذر با قايق از درياچه سد کرج است. در هتل واريان نيز که در کنار جاده چالوس قرار دارد. امکاناتي براي قايقراني و اسکي روي آب فراهم آمده است. هواي اين منطقه در تابستان ملايم و معتدل و در زمستان بسيار سرد است. باغ هاي سيب و گلستان هاي ارتگه نيز شهرت بسيار دارد.