جاذبه های گردشگری همین نزدیكی هاست

تهران در گذشته های دور برخلاف تهران كنونی فرش سبزی بوده از باغ و بستان های انبوهی كه خانه های ساكنانش در میان آن قرار داشته است و بنا به گواه تاریخ و باستان شناسی و شواهدی از دوران كهن محل سكونت بوده است اما بسیاری از این شواهد به علت توسعه فضاهای شهری از بین رفته اند و در حال حاضر تنها راه برای آشنایی با شهری كه در آن زندگی می كنیم، مشاهده معدود یادگارهای باقیمانده از تهران قدیم همراه چند موزه و كاخ موزه است.

یكی از راه های مشاهده میراث فرهنگی تهران و آشناشدن با گذشته آن همراه شدن با تورهای تهرانگردی است.تورهای تهرانگردی همگی یكروزه هستند و از نظر تنوع در گشت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. یكی از این دسته ها تور بازدید از كاخ موزه های شمال تهران است. این تورها شما را به دیدن كاخ موزه سعدآباد، كاخ موزه نیاوران، موزه حیات وحش دارآباد و موزه سینما می برند. این تورها با صبحانه و عصرانه از همراهان خود پذیرایی می كنند. قیمت پایه آنها ۱۰ هزار تومان است و این ۱۰ هزار تومان بابت وسیله نقلیه، راهنما، صبحانه و عصرانه دریافت می شود. در ضمن تمام ورودیه ها و هزینه صرف ناهار به عهده گردشگر است. وسیله نقلیه این تورها بنابه تعداد گردشگران از ۵ تا ۷ نفر خودروی ون، ۱۵ تا ۲۰ نفر مینی بوس هیوندای، ۲۰ تا ۳۰ نفر میدل باس و ۳۰ نفر به بالا اتوبوس ولوو انتخاب می شود و هزینه ورودیه ها ۱۱۰۰ تومان برای كاخ موزه نیاوران، ۱۰۰۰ تومان موزه سینما، ۵۰۰ تومان كاخ های سعدآباد و ۳۰۰ تومان موزه های سعدآباد است اما اگر آژانس ها تمام این ورودیه ها را به علاوه هزینه ناهار به عهده بگیرند، برای همراهان این تورها ۲۳ هزار تومان خرج برمی دارد و اگر به صورت گروهی بالای ۱۰ نفر اقدام به رزرو و ثبت نام در تور كنید، این مبلغ ۳ تا ۵ هزار تومان كاهش می یابد.دسته دوم تورهای تهرانگردی، تورهای بازدید از موزه و كاخ موزه های مركز شهر است كه در این بین كاخ موزه گلستان، موزه پست و مخابرات، موزه ملی ایران، كتابخانه و موزه ملی ملك و بازدید از خیابان باغ ملی جای می گیرد و دسته سوم تورهای بازدید از شهرك سینمایی، موزه پول، موزه خودرو و حیات وحش پارك ارم است.

این دو دسته از نظر خدمات و قیمت تفاوتی با تور ذكر شده در بالا ندارند. دسته دیگری از تورهای تهرانگردی هستند كه دائمی نیستند و بنا به درخواست مخاطب برگزار می شوند. این تورها شما را به بافت قدیم تهران در حومه بازار می برند و تاریخ تهران را از حدود ۵۰۰ سال پیش تاكنون با معرفی آثار و ابنیه به جا مانده معرفی می كنند، گردشگران خود را به تنها دروازه باقیمانده تهران می برند و گوشه هایی از تاریخ را برای آنها روشن كرده و برای صرف ناهار نیز آنها را به یك سفره خانه سنتی قدیمی در نزدیكی بازار می برند. آژانس ها با هماهنگی قبلی این تورها را حتی برای یك نفر هم برگزار می كنند.

قیمت این تورها از ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان متغیر است. یعنی اگر تور برای یك نفر برگزار شود، شخص باید ۳۵ هزار تومان بپردازد و هرچه تعداد بیشتر شود، این هزینه كمتر می شود. در صورتی كه اگر علاقه مندان به تهرانگردی در گروه های بالای ۱۰ نفره از این تورها استفاده كنند، رقمی در حدود ۱۵ هزار تومان می پردازند.