دسته بندی مشاغل در کانادا

در کانادا سازمانی به نام HRSDC یا Human Resources and Skills Development Canada (سازمان منابع انسانی و گسترش مهارت های کانادا) به مساله نیروی کار در این کشور می پردازد. مهم ترین بازوی اجرایی این سازمان Service Canada نام دارد. من در نوشته های خود از HRSDC معمولا با نام “اداره کار” یاد می کنم. بازوی اجرایی اداره کار کانادا Service Canada رابطه ای نزدیک با اداره شهروندی و مهاجرت به کانادا Citizenship and Immigration Canada یا CIC دارد. این رابطه بخصوص در دو زمینه نمایان می شود.

صدور LMO یا Labour Market Opinion (نظر درباره اثر واگذاری مشاغل به افراد خارجی برروی وضعیت بازار کار کانادا). مدارک LMO برای بیشتر کسانی که نیاز به دریافت Work Permit (اجازه کار) و ویزای کار موقت در کانادا دارند مورد نیاز است. گرچه اغلب مهاجران نیازی به نظر مثبت اداره کار Positive Labour Market Opinion در این باره ندارند ولی از آنجا که هر سال نزدیک 200 هزار نفر با ویزای موقت کار در کانادا مشغول به کار و زندگی می شوند (یعنی نزدیک به تعداد کسانی که به کانادا مهاجرت می کنند)، این بخش از فعالیت های اداره کار از اهمیت خاصی برخوردار است.
صدور AEO یا Arranged Employment Opinion (نظر درباره دعوتنامه شغلی برای مهاجرت). این بخش آن دسته از مهاجرینی را تحت تأثیر قرار می دهد که مایلند از روش افراد ماهر Skilled Worker Class به کانادا مهاجرت کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره AEO اینجا کلیک کنید. داشتن دعوتنامه شغلی برای مهاجرت متخصصین (افراد ماهر) بسیار پراهمیت است و برای خیلی ها مرز بین امکان یا عدم امکان مهاجرت به کاناداست. برای آشنایی بیشتر با اهمیت دعوتنامه شغلی اینجا کلیک کنید.
اداره کار کانادا هنگام صدور هر یک از گواهینامه های فوق به طبقه بندی های مشاغل کانادا National Occupational Classifications معروف به NOC نگاه می کند. NOC توسط این اداره تنظیم می شود و آخرین بار در سال 2006 میلادی مورد بررسی و ویرایش قرار گرفته است. در لیست NOC علی الاصول تمام مشاغل موجود در کانادا موجود است. هر دسته از مشاغل دارای یک کد چهار رقمی است. برای مثال کد 7313 مربوط به کسانی است که تعمیرکار یخچال و دستگاه های خنک کننده هستند.

طبقه بندی NOC مشاغل را به دسته های کلی زیر تقسیم بندی می کند.

مشاغل رده صفر یا مشاغل مدیریتی. کد این مشاغل با عدد صفر شروع می شود (مثل 0211 مدیران واحد های مهندسی)
مشاغل سطح A یا Skill Level A: این ها مشاغل تخصصی هستند که معمولا نیازمند تحصیلات دانشگاهی اند (مثل 5111 کتابداران)
مشاغل سطح B یا Skill Level B: این مشاغل، مهارتی هستند و معمولا نیازمند تحصیلات در سطح کالج و یا دوره دیدن هنگام کار (مثل 4213 مشاوران کاریابی)
مشاغل سطح C یا Skill Level C: این نوع مشاغل معمولا نیازمند تحصیلات دبیرستانی و همین طور آموزش حین کار هستند (مثل 3411 کمک دندانپزشکان)
مشاغل سطح D یا Skill Level D: برای این مشاغل تخصص خاصی احتیاج نیست ولی گاه نیاز به پاره ای آموزش ها در محل کار وجود دارد (مثل 8615 کارگران حفاری چاه های نفت)
نکته مهم این است که گواهینامه AEO (دعوتنامه شغلی مهاجرت) تنها برای مشاغل رده صفر و سطح A و B صادر می شود. اگر دعوتنامه شغلی شما در سطح C یا D قرار بگیرد اداره کار دعوتنامه شغلی را تایید نمی کند. همین طور هنگام اقدام برای مهاجرت به کانادا باید نوع کاری که انجام می دهید در یکی از رده های صفر، A یا B قرار بگیرید وگرنه سابقه کار شما مورد قبول نیست. بعضی استان های کانادا در این خصوص موارد استثنایی را در نظر می گیرند و برخی مشاغل سطح C یا D را به خاطر نیاز استان، می پذیرند.

گواهینامه های LMO در شرایط خاص برای مشاغل سطح C و D هم صادر می شوند. یکی از این شرایط خاص استخدام کارگران فصلی برای بخش کشاورزی است که تحت برنامه ای به نام SAWP یا Seasonal Agricultural Worker Program (برنامه کارگر فصلی کشاورزی) ارائه و مدیریت می شود. من مطلبی را خصوص SAWP به زبان انگلیسی منتشر کرده ام [لینک]. همچنین برنامه خاصی برای جذب کارگران به نام Low Skilled Worker Program (برنامه کارکنان کم مهارت) در جریان است که بیشتر به صورت آزمایشی اجرا می شود. 

منبع: مهاجران