دشتهای لاله واژگون

جاذبه هاي گردشگري ايران- دشت دالاني اليگودرز با دوهزار و 900 هكتار وسعت در يكي از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانكوه قرار دارد
قرار گرفتن اين دشت زيبا در ارتفاعات اشترانكوه و احاطه شدن توسط كوههاي ديگري همچون مورزرين قالي كوه شاه كول و نسارتخت زيبايي آن را صد چندان كرده است
مجموعه اين مناظر چشم نواز و بي بديل باعث شده همه ساله خيل عظيم گردشگران و دوستداران طبيعت از سراسر كشور به اين منطقه سرازير شوند. در اين دشت زيبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گلهاي لاله واژگون به نامهاي ‘سوسن چلچراغ’ و ‘اشك مريم’ با ارتفاعي بالغ بر 120 سانتي متر مي رويد.
با ذوب برفها در دامنه كوههاي منطقه دره دائي اليگودرز، هزاران لاله سرخ واژگون از بطن خاك سياه مي رويند و به سان نوزادان طبيعت در دامن دايه باد سرود زندگي آغاز مي كنند.
رويش هزاران لاله واژگون در آوان هر بهار در دشت زيباي لاله هاي واژگون جلوه بي نظير و كمياب طبيعت گوناگون حيات وحش در ايران را نمايان مي كند. دشت زيباي «لاله هاي واژگون اليگودرزدر منطقه سردسير شرق استان لرستان قرارگرفته و رويشگاه گل منحصر به فرد و كمياب «لاله هاي واژگون» و انواع ديگري از گياهان مرتعي خودرو است.
لاله واژگون برخلاف ساير گونه هاي لاله و ساير گلها از ساقه به سوي زمين برگشته است و بدين سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخي نيز به سبب آنكه درميان گلبرگهايش همواره قطره آبي جاري است، بدان «گل اشك» نيز مي گويند.
از مجموع ?? گونه گل تزييني لاله، لاله واژگون، گل بومي سرزمين ايران است كه در قرن شانزدهم ميلادي به اروپا برده شد و در اقليم مناسب قاره سبز پرورش يافت.. در كنار رويش لاله هاي واژگون ،گون، موسير و انواع ديگري از گياهان مرتعي در هر بهار زينت بخش دشت لاله ها است. مناظر زيبا و پوشش گياهي منحصر به فرد اين منطقه همه ساله هزاران نفر از مشتاقان طبيعت را به سوي خود مي كشاند. ولي اين طبيعت بي نظير در گام رو به جلوي تخريب ونابودي هرروز عقب تر مي رود و دوستداران طبيعت در هر سال نشانه هاي كمتري از اين طبيعت بكر را نسبت به سالهاي قبل از آن مي يابند. بوته كني بي رويهخصوصا کندن پيازلاله اين عرصه طبيعي را كوچكتر كرده است.
اين منطقه به سبب رويش گونه هاي منحصر به فرد از گياهان مرتعي و نيز لاله هاي واژگون در دومين ماه از بهار هرسال، غنيمتي از طبيعت در استان لرستان است که به تدريج ازكف مي رود. هر دوستدار طبيعتي مي داند كه گلهاي وحشي تنها در اقليم خود مي رويند و آنان كه هرساله به قصد تفرج براي ديدن اين لاله ها هجوم مي برند.
متاسفانه ها با لاله ها درست رفتار نميکنند واقدام به کندن لاله ها ميکنند، غافل از اينکه اين گل زيبا تا چند ساعت ديگر پژمرده ميشود وبه کنار جاده پرتاب خواهد شد ودرصورت کاشت پياز آن درحياط خانه به ندرت رشد خواهد کرد،به همين دليل بوته كني و چيدن لاله هاي واژگون آن هم در فصل تكثير ورويش، عامل مرگ گلهاست و ديري نخواهد پاييد كه دراين منطقه ديگر گلي نخواهد روئيد و اين دشت زيبا بر نام بي مسماي خود خواهد گريست.
در اين ميان فرهنگ سازي توسط رسانه ها ي ديداري ونوشتاري خصوصا صدا وسيما ميتواند درتغيير نگرش مردم نسبت به اين گلها ي زيبا ونوع برخورد مردم با اين لاله ها موثر باشد واين امر کمک شاياني به حفظ اين طبيعت بي همتا خواهد کرد.