سیستم حمل و نقل در کانادا قسمت سوم

در مطلب قبل مهاجرت کانادا موارد ضروری را به شما توضیح دادم و حالا صحبت تکمیلی . به جز قطارهای زیرزمینی یا مترو در سطح شهر مونترال قطار عادی و سریع السیر نیز وجود دارد که این قطار به مترو و قطارهای بین شهری نیز متصل است.در شهر مونترال یا در واقع مونترال بزرگ ۵ خط قطار وجود دارد که بیشتر این خطوط، حاشیه شهر در قسمت های غربی، شرقی، شمالی و جنوبی را تحت پوشش قرار می دهند و این مناطق را به مناطق اطراف که جزء مونترال بزرگ محسوب می شوند و خارج از جزیره مونترال قراردارند متصل می کنند.این نوع قطارکه commuter train نیز گفته می شود توسط اداره حمل و نقل مونترال بزرگ یا Agence Métropolitaine de Montréal یا به اختصار AMT اداره می شود و ربطی به STM ندارد که سیستم اتوبوس و مترو را اداره می کند. مونترال بزرگ به ۸ منطقه یا زون Zone شهری تقسیم شده است و قیمت بلیط قطار بستگی به این دارد که شما تا کدام منطقه می خواهید سفر کنید. قیمت بلیط هر زون بسته به فاصله آن با مرکز شهر مونترال متفاوت است.
• زون یک و دو در خود مونترال قرار دارند.
• زون ۳ و ۴ قسمت های حومه شهر مونترال به اضافه دو جزیره بزرگ لاوال و لونگی
• زون ۴ تا ۸ شمال و جنوب این مناطق را پوشش می دهد.
بلیط قطار برای کودکان زیر ۱۲ سال که به همراه والدین خود تردد می کنند رایگان است.
اوپوس پلاس OPUS + چیست؟
اگر شما در منطقه ای زندگی می کنید که نزدیک به ایستگاه قطار است و روزانه از قطار و سپس مترو یا اتوبوس برای رسیدن به مرکز شهر استفاده می کنید به نفع تان است که کارت اوپوس خود را به اوپوس پلاس تبدیل کنید یعنی با پرداخت مبلغی اضافه به صورت سالیانه کارتی داشته باشید که شما را از خرید روزانه بلیط قطار و اتوبوس بی نیاز کند. مبلغی که شما به این منظور باید پرداخت کنید به چند عامل بستگی دارد. از جمله این که شما از کدام زون یا منطقه از قطار استفاده می کنید، دانش آموز یا دانشجو هستید و یا بالای ۶۵ سال سن دارید. تهیه این کارت مزایای دیگری نیز دارد از جمله این که اگر کارت را به صورت سالیانه تهیه کنید از یک ماه تخفیف برخوردار می شوید یعنی هزینه ۱۱ ماه را پرداخت می کنید درحالی که کارت یک سال اعتبار دارد. رسیدی دریافت می کنید که به شما امکان می دهد هزینه کارت را در مدارک مالیاتی محسوب کنید. و این که در صورت مفقود شدن کارت یک کارت دیگر به صورت رایگان به شما داده می شود زیرا مشخصات شما در رایانه به ثبت رسیده است.اگر روی تابلویی که بالای ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر نصب می شود یکی از این دو علامت یا هر دوی آنها دیده شود نشان دهنده این است که ایستگاه اتوبوس با ایستگاه یکی یا هر دوی این خطوط (قطار یا مترو) تقاطع دارد، به عنوان مثال اگر روی تابلویی علامت اول وجود داشته باشد نشان دهنده این است که اتوبوس در میانه یا پایان مسیر خود به یکی از ایستگاه های مترو می رسد و شما می توانید از آنجا مسیر خود را با ترانسفری که از اتوبوس می گیرید ادامه دهید.باید مراقب باشید این دو علامت را با هم اشتباه نگیرید بخصوص که اغلب این علامت ها بدون کلمات زیر آن که در کادر سیاه است بر روی تابلوهای اتوبوس حک می شود.شبکه قطار در شهر مونترال به شبکه برون شهری نیز متصل است. هرچند برای کسانی که در مناطقی دور از مرکز زندگی می کنند قطار راه مناسبی برای دسترسی به مرکز شهر به نظر می رسد اما باید توجه داشت گستردگی و سرعت شبکه قطار درون شهری به خوبی مترو و اتوبوس نیست. قطار معمولا هر یک ساعت یکبار در ایستگاه مسافر سوار می کند و ساعت کار آن برای زون یک و دو معمولا بین ساعت ۶ و نیم صبح تا ۵ بعدازظهر است. ضمن این که استفاده از قطار هزینه اضافی را نیز در بردارد که خیلی از افراد ترجیح می دهند این گزینه را در برنامه خود قرارندهند مگر این که راه بهتری برای تردد موجود نباشد.اکثر ایستگاه های قطار دارای پارکینگ های بزرگی هستند که دارندگان وسیله نقلیه شخصی می توانند به رایگان از آن استفاده کنند.