سی و سه پل

جاذبه هاي گردشگري ايران-سي‌وسه‌پل يا پل الله‌وردي خان پلي است با ?? دهانه، ??? متر طول و ?? متر عرض، که توسط الله‌وردي خان بر روي زاينده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوي ساخته شده و محل برگزاري مراسم جشن آب‌پاشان و همچنين مراسم خاج‌شويان ارامنه ي اصفهان در دوره ي صفويه بوده است.
سرپرسي سايکس اين پل از پل‌هاي درجه اول عالم، شاردن آن را شاهکار معماري و شگفت آفرين و دن گارسيا آن را از بهترين آثار معماري ايران مي‌دانند. و به قول لرد کرزن «انسان هيچ انتظار ندارد براي ديدن آنچه که روي هم رفته مي‌توان آن را باشکوه ترين پل دنيا ناميد، ناچار از مسافرت به ايران باشد».[?] دن گارسيا در اين باره مي‌نويسد: «اين پل نيز از بناهاي الله وردي خان است و با اينکه دشمنان و حاسدانش مي‌گويند اين بنا با پول ساخته شده است، نمي‌توانند انکار کنند که باني شخص اوست. اما باور عموم مردم که حقيقت نيز همان است، اين است که الله وردي خان پل را به خرج خود ساخته است».
يکي از شعراي دوره? صفويه به نام شيخ علي نقي کمره‌اي تاريخ بناي پل را در شعري به گونه? ماده تاريخ، سال ???? هجري به حساب آورده‌است و اين سال، درست هم‌زمان با روزهايي است که خيابان بي‌همتاي چهارباغ هم ساخته شده‌است. سي وسه پل، چهارباغ عباسي را به چهارباغ بالا متصل مي‌کند.
اين اثر در تاريخ ?? دي ???? با شماره? ثبت ??? به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده‌است.