غرب آنکارا

تور آنکارا- در(Gavurkalesi- گاوور کالسی) در 60 کیلومتری از سمت آنکارا برروی بزرگراه "هایمانا" نزدیک "دره کوی" ، بقایای یک معبد رو باز مربوط به هیتی ها، یک مقبره و دو نقش برجسته از خدایان هیتی مشاهده می شوند.
مهمترین جایگاه های مربوط به فرنگیها در آناتولی را می توان در استانهای آنکارا، اِسکی شِهیر و آفیون یافت کرد. "یاسی هویوک" (گوردیون) در 105 کیلومتری جنوب غرب آنکارا و برروی بزرگراه "اِسکی شِهیر" ، به عنوان پایتخت فرنگیها , مکانی بود که در آنجا اسکندر بزرگ ،گره "گوردیون" را برای دستیابی به کلید آسیا قطع کرد. تپه دست ساخت پادشاه میداس را ،کسی که هرچه را لمس می کرد به طلا مبدل می کرد، می توان در این مکان بازدید کرد.در همین حوالی، بقایای شهر باستانی "گوردیون" که هنوز در دست حفاری است ،و یک موزه کوچک ارزش یک گردش کوتاه را دارند. دورتر در مسیر جاده آنکارا_ اسکی شهیر ، "بالی حیصار"(Pessinus- پسینوس )،که یک مرکز مهم آیین نیایش مذهبی فرنگیها بوده ، قرار دارد. مهمترین بقایا شامل یک معبد متعلق به( Cybele-سیبیل) است، الهه مادر که پرستش او در قلب فرهنگ فرنگیها بود. موزه کوچک روبازی نیز که تعدادی تندیس و سنگ مقبره جالب دارد، دیده می شود.
در شهر میداس(یازیلی کایا)،مابین "آفیون" و "اِسکی شِهیر" ، دو نمای عظیم به داخل یک برآمدگی سنگی شکافته شده که زمانی در طاقچه های خود مجسمه هایی را برای پرستش( Cybele- سیبیل) نگه می داشت. سرتاسر ناحیه آرامگاه های سنگی و باز شدگیهای غار مانند سنگهای به رنگ شن را می شکافند. یک مسیر زیر زمینی از این جایگاه به دره ای در پایین ختم می شود.

"اصلان تاش" و "اصلان کایا" هردو در زمان فرنگیها مراکزی برای پرستش آیینی بودند. اولین مرکز ،در 34 کیلومتری شمال "آفیون"، دارای دو نقش برجسته و جاودان شیر است، دومی در 52 کیلومتری از "آفیون"، متشکل از یک معبد و یک نقش برجسته شیر است. سایر آثار باستانی فرنگیها را می توان در حوالی "دوغانلیکاله" ، "کومبت" و ( Deveboynu دو بویو)جستجو کرد.

"اِسکی شِهیر" توسط فرنگیها در هزاره اول قبل از میلاد برروی کناره های رود خانه "پورسوک" پیدا شد. آثار باستانی معماری برجسته شامل مسجد علا الدین مربوط به قرن 13 و مجموعه "کورشونلو" متعلق به قرن 16 می باشند. هر چهار موزه شهر ارزش دیدن را دارند: موزه باستان شناسی هنر های دستی و مجسمه هایی را از این ناحیه متعلق به فرنگیها دارد. موزه پیپهای ساخته شده از کف دریا، پیپها و سایر کارهایی از این جنس را نمایش می دهد و موزه فرهنگ آتاتورک، نمایشگاهی از عکسهایی که از زندگی آتاتورک گرفته شده اند، تعدادی از وسایل شخصی و نمایشگاهی از آیتم های ساخته شده از کف دریا را عرضه می کند.

بهترین نوع کف دریا در جهان از معادنی در ناحیه اطراف "اِسکی شِهیر" بدست می آید. پیپ و اشیای دیگر در فروشگاه های سوغات شهر قابل خریداری است. "ساکار یاباشی" ، یک دریاچه تغذیه کننده از چشمه که با یک زمین زیبای مبدل شده به پارک احاطه شده، بازدید کننده های بسیاری را که می خواهند از هوای تازه لذت ببرند و در یکی از رستورانهای آن ماهی تازه بخورند، جلب می کند.

افسون (Sivrihisar سیوری هیسار) برگرفته از خانه های عثمانی بسیار آن است که شهر را با هوایی از شکوه گذشته پر می کنند. مسجد قرن (13 Ulu-اولو) ،که سابقا کاروانسرایی بوده و آرامگاه "عالم شاه" مکان های جالبی هستند که ارزش دیدن را دارند. خبرگان در عرصه فرش و گلیم دریافت خواهند کرد که گلیم های( Sivrihisar سیوری هیسار) ارزش ویژه ای دارند. نزدیک Sivrihisar) سیوری هیسار)در روستای (Nasrettin Hoca- نسرتین حجا) موزه Nasrettin Hoca - نسرتین حجا عرضه ای را از آثار فرهنگ شناسی، همچنین داستانها و تصاویر جالبی در مورد قصه گوی مشهور دارا می باشد.7

برروی دامنه تپه ای در بالای (Seyyit Battal Gazi- سید باتال گازی) ،مسجد باشکوه قرن 13 و مجموعه آرامگاهی که به یادبود "جنگجوی اسلام" ، سید باتال ساخته شده، ایستاده اند.
روستای "یونس اِمره"(ساری کوی) محل دفن "یونس اِمره" ، شاعر بزرگ قرن 13 میباشد. اشعار وی که به همه زمانها مربوط می شود، با پیغامی از عشق و انسانیت امروز هم زنده است. در ماه می هر سال جشن های یادبودی در این شهر برگزار می شوند. به علاوه بازدید کنندگان از قبر این شاعر می توانند یک موزه کوچک را که به زندگی و کارهای او اختصاص داده شده ،ببینند.