موزه ­ی اسلحه کاخ کرملین STATE ARMOURY

اين محل قديمي­ترين موزه ­ي کشور روسيه مي باشد و تاريخ تأسيس آن به قرن چهاردهم ميلادي مي­رسد.
در سال 1485 زماني که ساختمان کنوني موزه­ ي اسلحه وجود نداشت، خزانه ه­اي که يک اتاق کوچک سنگي بود در محوطه­ي کرملين به­ منظور نگهداري اين اشياء گران بها احداث گرديد. اين ساختمان علاوه بر محل نگهداري اين وسايل، شامل کارگاهي براي توليد اسلحه و جواهرات بود. اسلحه هايي که در آن­جا توليد مي شد بيشتر جنبه­ ي تزئيني داشت، زيرا در ساخت آن ها از فلزات و سنگ هاي گران بها استفاده مي شد. در قرن هجدهم ميلادي توليد چنين اسلحه هايي متوقف گرديد. در سال 1726 کلکسيون خزانه ه­اي امپراتوري روسيه نيز به اين مجموعه اضافه گرديد و در سال 1806 اين محل درهاي خود را به روي بازديدکنندگان گشود و به موزه تبديل گرديد. تور روسيه
ساختمان فعلي موزه در سال 1840 توسط معمار روس، کنستانتين تن به سبک روسي بيزانس ساخته شد. اين موزه اجراي وسيعي مانند تاج هاي امپراتوري­هاي روس، لباس هاي تزار و خانواده ­هاي آن ها، لباس نظامي و اسلحه هاي مربوط به جنگ هاي معروف تاريخ روسيه، انواع مختلف اسلحه، درشکه هاي باشکوه و بي­نظير تزارها و از همه مهم­ تر شامل هداياي دربارهاي ساير کشورها مي باشد. موزه­ ي اسلحه در دو طبقه ساخته شده است که طبقه ­ي پايين مخصوص نگهداري لباس هاي خانواده­ ي تزار و شخص تزار، تاج ها، تخت هاي امپراتوري، درشکه ­هاي حاکمان روس و غيره مي باشد. اين مجموعه از قرون وسطي تا اوايل قرن بيستم جمع آوري شده است. بازديدکنندگان مي توانند تغييرات سبک هنري از سبک روسي بيزانس تا سبک هاي مدرن را مشاهده نمايند.
در نخستين سالن از طبقه­ ي اول، لباس هاي پتر کبير هنگام سفر به آمستردام، لباس مخصوص تاجگذاري کاترين اول که با ريسمان هاي طلايي دوخته شده است، لباس عروسي و تاجگذاري کاترين کبير، شنل همسر نيکلاي و هم چنين لباس هاي رسمي رهبران روحاني روس که با رنگ­هاي سفيد و آبي و با استفاده از نقره و جواهرات دوخته شده اند، لباس مخمل ايتاليايي آراسته به مرواريد، الماس و زمرد که هديه ­ي کاترين کبير به رهبر ديني وقت روسيه است، نگهداري مي گردد. در سالن بعدي تخت­هاي سلطنتي قرار دارند که از اين مجموعه مي­توان به تخت الماس متعلق به پدر پتر کبير که با عاج فيل و هشتصد قطعه­ الماس ساخته شده است و هم چنين تخت سلطنتي ساخته شده با مرواريد، هديه ­ي شاه عباس اول اشاره نمود.
در سالن بعدي درشکه ها و وسايل سوارکاري تزارها قرار دارد، از جمله ­ي آن­ها مي­توان به وسايل سوارکاري تزئيني هديه­ ي ايران به ميخاييل رومانف در سال 1635، وسايل سوارکاري کاترين کبير هديه ­ي سلطان عثماني و وسايل شخصي بوريس گادونف تزار وقت روسيه که هديه­ ي ايران و حاکمان لهستان بوده است، اشاره نمود.
در انتهاي سالن درشکه­ي تزارها قرار دارد که قديمي­ترين آن­ها درشکه­اي است که هديه­ي شاه انگليس به تزار روس مي باشد. هم­چنين در اين سالن مي توان انواع درشکه هاي تابستاني و زمستاني و درشکه هاي مخصوص مراسم تاجگذاري را مشاهده نمود.
در طبقه­ ي دوم اين موزه هداياي کشورهاي مختلف به تزارهاي روس و همچنين خزانه ­ي امپراتوري روسيه نگهداري مي گردد.
در نخستين سالن اين طبقه آثار طلاکاري و نقره ­کاري روسيه طي قرون 12 تا 16 قرار دارد که شامل شمايل، قاب کتاب ديني و ... مي باشد که همگي با سنگ­هاي گران­بها تزئين شده اند.
در سالن بعدي ادوات و لباس­هاي جنگي کشورهاي ديگر که به تزارهاي روس هديه شده ­اند، قرار دارد. لباس­هاي جنگي مصريان، آسياي مرکزي، ايران، ترکيه، اروپاي غربي، رم و مدال هاي نظامي کشور روسيه از آن جمله هستند.
در سالن بعدي زيباترين و معروف­ترين کلکسيون تخم­ مرغ هاي موسوم به فابرژي قرار دارند که اين تخم ­مرغ ها براي خانواده­ي تزارها و بنا به رسم قديمي روس­ها که عيد پاک به يکديگر تخم­ مرغ هديه مي ­دهند، ساخته شده اند.
از جمله اين تخم­ مرغ ها مي­توان به ساعتي که با الماس ساخته شده است و تخم­ مرغ راه آهن بزرگ سيبري که مسکو را به شهر ولادي استوک متصل مي کند و با جواهرات منطقه­ ي سيبري روسيه ساخته شده اند، اشاره نمود و خلاصه آن که اين موزه فقط اسلحه نيست، بلکه مجموعه اي است گران­بها از اسلحه، جواهرات و ...
منبعک دلتابان