نگاهی به جاذبه‌های گردشگری فاروج

شهرستان فاروج با وسعت يك هزار و ? ????كيلومتر مربع دروازه شرقي استان خراسان شمالي محسوب مي‌شود كه در مسير اصلي مشهد به شمال كشور قرار گرفته و از شمال و شرق به شهرستان قوچان …
شهرستان فاروج با وسعت يك هزار و ? ????كيلومتر مربع دروازه شرقي استان خراسان شمالي محسوب مي‌شود كه در مسير اصلي مشهد به شمال كشور قرار گرفته و از شمال و شرق به شهرستان قوچان در خراسان رضوي، از جنوب به اسفراين و از غرب به شهرستان شيروان منتهي مي‌شود. از جاذبه‌هاي گردشگري اين شهرستان مي‌توان به دره معروف جنگل گردو، دره معروف جنگل بادام داغيان، آبشار دره اسنجير، سد چري، چشمه مردكانلو، مسجد كهن روستاي استاد، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمن خرق و امامزاده سلطان جعفر سياهدشت اشاره كرد.

طبيعت بكر و بي‌نظير و آب و هواي با طراوت و نيز وجود چشمه‌سارهاي متعدد در اين خطه، فضايي دلنشين را براي گردشگران فراهم كرده كه مي‌توانند ساعات زيادي را از ديدني‌هاي آن ديدن كنند. مسافراني كه از دور و نزديك از اين شهر خراسان شمالي عبور مي‌كنند زماني را براي خريد آجيل و تنقلات گوناگون و متنوع اين شهر اختصاص مي‌دهند، پس بي مناسبت نيست اگر فاروج به شهر "آجيلي" خراسان شمالي موسوم شده است. استقرار اين شهر در مجاورت جاده اصلي شمال شرقي به شمال كشور مردمان هوشمند اين منطقه را بر آن داشته تا از اين موقعيت حداكثر سود را برده و و با فراهم ساختن و عرضه انواع آجيل، اقتصاد شهر خود را رونق ببخشند. اين شهرستان كوچك با خشكبار، آجيل و انواع برگه‌هاي ميوه‌اش مشهور شده است. فاروج در حد فاصل دو منطقه تاريخي قوچان و شيروان قرار گرفته و محوطه‌ها و بناهاي تاريخي با ارزشي در اين منطقه شناسايي شده است.

تپه‌هاي باستاني بر جاي مانده از هزاره اول پيش از ميلاد و نيز دوران حكومت پارتها و ساسانيان همچون تپه روستاي خبوشان، گول تپه، تپه خلق آباد ، تپه يام و گبرقلعه و ديگر قلعه‌هاي سنگي بر غناي باستاني اين منطقه صحه مي گذارند. ساكنان فاروج را اقوام ترك، كرد و فارس تشكيل مي‌دهند اما بيشتر آنان ترك زبان هستند. روستاي توريستي "خسرويه" كه به عنوان يكي از دهكده‌هاي گردشگري استان خراسان شمالي شناخته شده در دامنه رشته كوه زيباي شاه‌جهان در فاصله ???? كيلومتري جنوب غربي فاروج در دل دره‌اي سرسبز جا گرفته است. خسرويه زادگاه عالم‌رباني "آقانجفي قوچاني" نويسنده اثر معروف و پرمخاطب "سياحت غرب" است. اين روستا علاوه بر برخورداري از بافت سنتي و غناي مذهبي، از جاذبه‌هاي گردشگري نيز بهره‌مند است. از مقبره‌هاي معروف فاروج مي‌توان به مقابر متبرك باباحسين، بابا و بي‌بي اشاره كرد كه در نزد مردم اين منطقه از شان و احترامي خاص برخوردارند.