هزینه دانشگاهها در کانادا

بر طبق آخرین برآورد اداره مهاجرت به کانادا و اقامت بسته به شهر مورد اقامت دانشجو، یک دانشجو در زمان درخواست برای تحصیل در کشور کانادا باید دارای 10.000 دلار کانادا در یک حساب بانکی یا به صورت ساپورت برای مدت 12 ماه داشته باشد که به مبلغ ذکر شده مقدار 4000 دلار کانادا برای همسر و 3000 دلار کانادا برای هر فرزند وابسته به خانواده اضافه می شود. این مبالغ شامل هزینه مواد غذایی، رفت و آمد، بیمه، کتب درسی و پوشاک می باشد. لازم به تذکر است که این هزینه ها بصورت حداقل در نظر گرفته شده است.

شرایط تحصیل در کانادا به خصوص برای متقاضیان ایرانی عمدتا بهتر از آمریکا است. به طور متوسط شهریه ی دانشگاه در کانادا کمتر و اخذ ویزای دانشجویی آسان تر است.
تامین هزینه مورد بسیار مهم دیگری است که با آن روبرو خواهید بود. به غیر از کمک هزینه ی تامین شده توسط خود استاد یا دانشگاه که منابع اصلی را تشکیل میدهند، متاسفانه منابع خارجی تامین هزینه برای دانشجوهای بین المللی محدود است.

کمک های دانشگاه و استاد معمولا مخارج زندگی عادی را تامین می کنند ولی برای دانشجو های بین المللی، معمولا هزینه ی شهریه توسط این کمک خرج تامین نمی شود و متقاضی باید هزینه ی شهریه را از منابع دیگری تامین کند. برای دریافت کمک های مربوط به خود دانشگاه و استاد معمولا نیازی به پر کردن فرم اضافی نیست .

برای آگاهی بیشتر به وب سایت دانشگاه هایی که قصد اقدام برای آنها دارید سر بزنید، معمولا بخشی مربوط به تامین هزینه دارند که در آن منابع مختلف موجود برای دانشجوهای بین المللی را توضیح میدهند.
به طور متوسط هزینه تحصیل یک دانشجوی بین الملل در یک سال به شرح زیر است:

شهریه: بین 12،000 تا 15،000 دلار
خوابگاه( اگر به شما تعلق گیرد): 6،500 تا 12،000دلار
کتاب و ملزومات درسی: 800 تا 2،400 دلار
رفت و آمد: 800 دلار
هزینه های غیر قابل پیش بینی: 1،000 تا 1،200 دلار
کل هزینه تقریبی: 23،500 تا 32،000 دلار

البته هزینه رفت و برگشت به ایران را نیز باید اضافه کرد