پیشینه آنکارا

تور آنکارا- آنکارا (در قدیم: آنقُره) پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. این شهر هم‌چنین مرکز سیاسی استان آنکارا است.
آنکارا شهری جدید و نسبتاً مدرن با ۴٬۳۱۹٬۱۶۷ نفر جمعیت است (آمار ۲۰۰۵). از مراکز دیدنی آن می‌توان آرامگاه آتاتورک و برج گردان خرید آتاکوله را نام برد.

نام شناسی
نام آنکارا از واژه سلتی آنسیرا (Ancyra) به معنای لنگر (anchor) ریشه گرفته است. چرایی اصلی این کاربرد روشن نیست.[۳]

پیشینه
آنکارا از زمان حتی‌ها (قومی کهن که در هزارهٔ دوم پیش از میلاد بر قسمت اعظم آسیای صغیر و سوریه فرمانروایی داشت) اهمیت داشت. در دورهٔ رومی‌ها کرسی ایالتی شد. خسرو پرویز ساسانی آن را گرفت (سال ۶۲۰ م.). هارون‌الرشید و معتصم خلفای عباسی آن را محاصره و تاراج کردند. در این شهر امیر تیمور، بایزید یکم (سلطان عثمانی) را مغلوب و دستگیر کرد (۱۴۰۲م.). در ۱۹۲۳ پایتخت ترکیه شد.

مردم
اکثریت جمعیت انکارا را مردمان ترک‌ آناتولی تشکیل می‌دهند.

آناتولی مرکزی و زمین‌شناسی
شهر آنکارا یکی از آن شهرهایی است که نزدیک به گسل آناتولی مرکزی بزرگ ترین گسل از آناتولی مرکزی است که از شمال غربی ۵ کیلومتری اسکی شهر کشیده شده وتا آق سرای - قونیه - قرشهر- نوشهر- آنکارا-قرق قله - بیلجیک - چروم و منطقه خیلی کوچکی از شرق ۲۰ کیلومتری بورسا را در بر می‌گیرد تا حالا هزار زلزله از آنکارا گذشته در قرن ۶ جان ۱۲۴۵نفر را از دست داد و دومین زلزله بزرگ در قرن ترکیه شد اما هرروز با امکانات بیشتر این شهر احتمال خطر زلزله خیلی خیلی در این شهر کم شد و از قرن ششم تا حالا زلزله‌های کمی به این شهر سر زداما اگر زلزله‌ای بیاید آسیب زیادی به شهر اطراف می‌زند بخاطر این که مرکز شهر از برج و خانوارها و آپار تمان‌های بزرگ زیاد ساخته شده و مثل کوه این شهررا محکم گرفته است