کرملین در روسیه

نام اصلي "کرملين" آن گونه که خود روس ها آن را مي نامند، "کرمل" است. "کرمل" در شهرهاي روسيه حکم "آکروپل" در شهرهاي يونان قديم و "ارگ" در شهرهاي خودمان را دارد، يعني به صورت قلعه­اي در مرکز شهر ساخته شده اند که مقر حکومت بوده است.
"کرمل" منحصر به مسکو نيست، بعضي ديگر از شهرهاي روسيه نيز داراي کرمل هستند، اما کرمل مسکو به علت عظمت، شاهکارهاي معماري و همچنين به اين علت که مدت ها مرکز حکومت تزارها بوده و پس از انقلاب نيز مقر فرمانروايي پيشوايان شوروي شد، شهرت جهاني يافت. عده­ ي زيادي تصور مي نمايند کرملين يک قصر بزرگ و مجلل است. در صورتي­که کرملين يک قصر نيست، بلکه براي خود شهري است به وسعت 28 هکتار که در آن چند قصر بزرگ و کليساي مجلل، 20 برج به ارتفاعات مختلف ساخته شده و ديواري با ضخامت 3/5 تا 6/5 متر، ارتفاع از 10 تا 21 متر و طول 2235 متر پيرامون آن را احاطه مي نمايد. برج هاي کرملين از جمله مکان هاي مشهور اين بنا به شمار مي روند. اولين برج کرملين تاينيتسکايا (برج اسرارآميز) در سال 1485 ساخته شد. برج اصلي يعني اسپاسکايا (برج محافظ) در سال 1491 توسط پيترو آنتونيو سولاري معمار ايتاليايي ساخته شده و نام خود را از شمايل محافظ مقدس گرفته است.
بر روي اين برج که بيش از 67 متر ارتفاع دارد، ساعت معروف کرملين نصب شده است که هر 15 دقيقه يک بار زنگ مي زند، هم چنين هر ساعت با صداي ديگري اعلام وقت مي کند. اين صداها را مجموعه اي از ناقوس هاي کوچک و بزرگ به وجود مي آورند که کوچک­ترين آن ها 320 و بزرگ­ترين آن­ها 2160 کيلوگرم وزن دارد. خود ساعت، 6/12 متر قطر و شماره­هاي آن 72 سانتي متر، عقربه ­ها 3/28 و 2/27 متر طول دارند. وزن کلي ساعت 25 تن است. آخرين برج که بلندترين آن­ها نيز به شمار مي رود، بيش از 80 متر ارتفاع دارد و در سال 1495 ساخته شد. از جمله برج هاي داخل محوطه­ي کرملين که براي نصب ناقوس ها ساخته شده­ اند مي توان به بنايي اشاره کرد که توسط مارکو بونو، معمار ايتاليايي طي سال هاي 1505 تا 1508 ساخته شد و سپس طي سال 1532 تا 1543 توسط بوريس گادونف، معمار روس مرتفع تر گرديد و بر بالاي اين برج ناقوس 65 تني نصب شده است.
در دوران تزار ها هريک از اين کليساها اختصاص به اجراي مراسم معيني داشت. در يکي تزار بچه هاي خود را غسل تعميد مي داد، در ديگري مراسم ازدواج صورت مي گرفت، يکي ديگر مخصوص انجام تشريفات تاجگذاري بود و در کليساي ديگر نيز مراسم تشييع جنازه و تدفين تزارها و اعضاي خاندان سلطنتي به عمل مي­ آمد، کليساهاي ديگر نيز اختصاص به انجام مراسم و فرايض مذهبي داشت. از بين اين کليساها که تعداد آن ها به 11 بنا مي­ رسد، کليساي "واسيلي بلانيوآ" زيباتر و از لحاظ هنري ارزش بسياري دارد. کليساي مزبور به دست يک مهندس ايتاليايي طي 30 سال ساخته شده است. مي­گويند ايوان سوم که دستور ساخت آن را داده بود پس از خاتمه­ ي کار هر دو چشم مهندس را کور کرد تا در جاي ديگري نظير آن را نسازد. تور روسيه
در سال 1712 پتر کبير پايتخت را از مسکو به سن پترزبورگ انتقال داد. طي دو قرن بعد مسکو و کرملين اهميت قبلي خود را از دست داد تا اين­که در سال 1918 و بعد از آن که حکومت کمونيستي قدرت را به ­دست گرفت بار ديگر پايتخت به مسکو منتقل شد. بين سال هاي 1935 تا 1937 بنا به دستور استالين ستاره هايي با 3 تا 3/75 متر طول و 1 تا 1/5 تن وزن بر بالاي پنج سمت کرملين نصب شد و شب ها در داخل آن­ها لامپ هايي به قدرت 5000 وات روشن مي شود که زيبايي خاصي به­ وجود مي آورند.
سايت رسمي کرملين: www.kreml.ru/en