کلیسای عیسی منجی در مسکو

پس از شکست ناپلئون در جنگ 1812، الکساندر اول تصميم گرفت به مناسبت اين پيروزي کليسايي بسازد. قرار بود اين بنا در تپه هاي وارابيف (که امروزه دانشگاه مسکو در آن جا قرار دارد) ساخته شود. ساخت بنا در سال 1826 به فرمان نيکلاي اول متوقف و محل جديدي براي آن درنظر گرفته شد. ساخت کليسا در 1839 آغاز و در 1883 به پايان رسيد. ارتفاع بنا 103/5 متر، قطر بزرگ ترين گنبد آن 25/5 متر و مساحت آن براي پذيرش 10 هزار نفر کافي بود.
در سال 1930 استالين تصميم گرفت که کليسا از بين برود و به جاي آن کاخ شوراها ساخته شود. کاخ شوراها بايد مرکز سياسي و اجتماعي مسکو، کل اتحاد شوروي و نماد عظمت دوران سوسياليسم مي ­شد. طرح ساختمان شامل بنايي به ارتفاع 400 متر بود که در بالاي آن مجسمه اي 100 متري از لنين قرار مي­ گرفت که همچون مجسمه­ ي آزادي در نيويورک، داخل آن نيز قابل استفاده بود. مطابق طرح بايد گرداگرد آن ميدان بسيار عظيمي ساخته مي ­شد که تمام خيابان هاي اصلي به آن ختم گردد. 6 ساختمان ديگر در 6 تپه­ ي مسکو ساخته مي­ شد که مجموعه ­ي آن­ها و اين کاخ، ارگ استاليني را مي ساخت تا جانشين ارگ سابق يعني کرملين شود.
کليسا در دسامبر 1931 به کلي ويران گرديد و در اواخر اين سال برنامه­ ي ساخت کاخ آغاز شد. اما بنا به دلايل مختلف اين کاخ هرگز ساخته نشد. در سال 1937 کار ساخت بنا آغاز شد اما بروز جنگ جهاني دوم کار را به تعويق انداخت و بعد از جنگ، براي ساخت و ساز محل­هاي مهم تري در پيش بود.
با مرگ استالين علاقه به طرح کاخ شورا به کلي در هم ريخت و در محل خاک­برداري گودال بزرگي درست شد که بعداً به استخر تبديل گشت.
در سال­هاي بعد، با بررسي کارشناسان مبني بر اين که بخار آب حاصل از اين استخر به اشياء موزه­ ي هنري پوشکين که در مجاورت آن قرار داشت صدمه مي زند، فکر استفاده از اين محل براي کار ديگري قوت گرفت. تور روسيه
سقوط حکومت کمونيستي باعث شد که شهرداري مسکو درصدد احياي کليساي قديمي برآيد. ساخت اين کليسا که دقيقاً از روي بناي قديمي ساخته شده است، در 1992 مجدداً آغاز گرديد و طي چند سال با کمک مالي شهرداري، مؤسسات خيريه و مردم بنا شد و اينک در مراسم مذهبي مورد استفاده قرار مي­گيرد.

سايت رسمي: www.xxc.ru/english/index.htm