گردشگری ایران، جاذبه های بی بدیل

ايران، از نظر جاذبه توريستي رتبه دوم را دارد و از اين نظر بعد از آمريکا قرار دارد. من به تمام دنيا سفر کرده ام و فقط به آمريکاي جنوبي نرفته ام. اشتباه مي کنند که مي گويند ايران رتبه دهم جاذبه هاي گردشگري است و از نظر گردشگري طبيعي رتبه پنجم را دارد.

به هر حال، ما اينهمه امکانات داريم ولي درآمد ما از محل گردشگري ناچيز است. آمريکا ?? ايالت دارد. آمريکا، آلاسکا را دارد تا فلوريدا. يعني زمستان در آلاسکا دماي هوا منهاي ?? تا ?? درجه زير صفر است و در فلوريدا هم مي توانند شنا کنند. ما هم، همين طور است. يعني شرايط طبيعي ايران، در طول دوران تکامل کره زمين به گونه اي شده است که اينهمه ارتفاعات و کوه را داريم. مثلا دماي هوا در قله دماوند در زمستان به منهاي ?? يا ?? درجه زير صفر مي رسد و در همان ساعت مي توانيم در چابهار به دريا برويم و شنا کنيم. تازه اصلا چابهار ما با فلوريداي آمريکا قابل مقايسه نيست و ما وضع بهتري داريم.

براي اين که در سال گذشته فلوريدا يخبندان شد و خرماي آنجا دچار سرمازدگي شد ولي در چابهار، هيچوقت دماي هوا پايين تر از ?? درجه نمي رود. به همين دليل، ايران در همه جنبه ها استعداد دارد. از نظر داشتن کوه، ايراني مناطق کوهستاني زيادي دارد و در کوهستان ها، ابشارهاي زيادي داريم و جنگل ها و مرتع زيادي داريم و زراعت ديم زيادي نيز داريم. ميوه هاي سردسيري زيادي هم وجود دارد. در کوهستان ها نيز بارندگي اتفاق مي افتد و آب به دشت ها سرازير مي شود و دشت هاي مثل تهران و کرج را داريم.

 

هر توريستي در هر فصلي به ايران بيايد اين امکانات متنوع براي او وجود دارد. دو تا کوير و بيابان هم داريم که از لحاظ اقتصادي هم قابل توجه است. من نظريه جديدي به سازمان ملل داده ام و آن را پذيرفته است که اين کويرها نعمت بسيار بزرگي از لحاظ اشتغال و از لحاظ درآمد است. کوير يعني نمکزار. بزرگترين دنيا در ايران قرار دارد؛ همين کويري که از شرق ورامين شروع مي شود تا جنوب گرمسار و بعد سمنان و دامغان و شاهرود و سبزوار و جنوب اين کوير به يزد و استان اصفهان مي خورد.

اين بزرگترين کوير دنيا است و بعد از ما، بوليوي بزرگترين کوير را دارد. اين کوير، انواع زيبايي ها را دارد. کويرها نيز انواع مختلفي دارند و به کويرهاي گياه دار و کويرهاي فاقد گياه تقسيم مي شوند. از کويرهاي که گياه دار هستند در زمينه هاي مختلف اقتصادي مي توان استفاده کرد. به عنوان چراگاه شتر. بهترين چراگاه براي شتر، کوير است و خار شتر است. بعد هم مي توان براي چراگاه حيات وحش از آن استفاده کرد. بيشتر گياهان کويري و شايد تا ?? درصد آن، صنعتي و دارويي هستند. سومين جنبه هم، زيبايي کويرهايي است که گياه دارند. وقتي بهار مي شود کويري که گياه دارد، انواع درخت گز دارد و گزها انواع گل هاي بنفش دارند. انواع گياهان سبز رنگ و سفيد رنگ در کوير وجود دارد و خصوصا اگر در آن حيات وحش باشد جذابيت هاي آن بيشتر مي شود.

به هر استاني که مي روم و سخنراني مي کنم مي گويم استان شما استثنا است. اما به من مي گويند آقاي دکتر شما به همه جا استثنا مي گوييد و من مي گويم براي اين که هر استان با استان ديگر فرق مي کند. مثلا به استان کرمانشاه مي رويد که منطقه سردسيري دارد و در طرف غرب استان کرمانشاه، منطقه گرمسيري دارد و خرما دارد. کساني که بايد براي رونق گردشگري کاري انجام بدهند فعاليت چنداني انجام نداده اند و بيشتر، سراغ تحقيق رفته اند. اعتقاد دارم که ما حتي بايد به مناطق روستايي برويم و گردشگري را توسعه بدهيم. در جنوب دشت کوير و در نزديکي منطقه جندق، روستاهاي فرحزاد و مصر و عروسان قرار دارد. در آنجا خانواده طباطبايي آمده اند خانه اجدادي خود را در روستاي فرحزاد جندق، خيلي خوب مرمت کرده اند و خارجي ها خيلي به آنجا مي روند و توالت هاي تميزي دارد. غذاهاي ايراني هم در آنجا درست مي کند.

بنابراين، خيلي جاها هست که مي تواند موجب رونق گردشگري شود. بايد مردم روستاها را تشويق کنند که در اين زمينه فعال شوند. يعني استانداران به فرمانداران بگويند و فرمانداران هم به بخشداران بگويند و بخشداران به دهيارها بگويند و جلسه بگذارند و بگويند خودتان، خانه خود را آماده کنيد يا امکانات خود را آماده کنيد. ميوه اي داريد يا محصولي داريد نشان دهيد. اگر پنج تا اتاق داريد خودتان از دو تا اتقاق استفاده کنيد و سه تا اتاق را براي توريست ها خالي کنيد. بايد اين کارها را انجام دهند ولي بايد به آنها امکانات بدهند. بايد براي روستاها جاده بکشند.

الان مي گويند در شهرهاي بزرگ مثل اصفهان و مشهد دارند هتل هفت ستاره م


ي سازند. در حالي که در دنيا هتل هفت ستاره وجود ندارد و بيشتر پنج ستاره است. بايد استعدادهاي مناطق مختلف کشور را شناسايي کنند و از روستاها نيز بايد شروع کنند و بعد بيايند به بخش و شهر و بعد شهرهايي مثل اصفهان و تهران که جاي خود را دارند. تا الان دستگاه ها بودجه خود را صرف تحقيقات کرده اند. واقعا ديگر تحقيقات کافي است. الان بايد امکانات بدهند.

فرض کنيد همين کويري که گرمسار دارد و آن همه ظرفيت دارد يا بيابان لوت که گرمترين نقطه کره زمين است و تمام دانشمندان دنيا آرزو دارند به اينجا بيايند و چقدر منبع درآمد عظيمي است ولي امکانات کافي براي اقامت در آنجا وجود ندارد. مردم براي کويرنوردي به کرمان و شهداد سفر مي کنند ولي يکسره بايد به بيابان لوت بروند و برگردند. نه غذايي در آنجا هست و نه ماشيني دارد و نه امکاناتي دارد. در حالي که هر منطقه اقلا بايد هتل وجود داشته باشد. در شهرستان آران و بيدگل استان اصفهان، درياچه نمک و کاروانسراي مرنجاب وجود دارد. فرماندار آن شهرستان از من دعوت کرد و به آنجا رفتم. گفتم شما بايد در اينجا مرکزي درست کنيد و هتل و ماشين و امکانات داشته باشد و رستوان بسازيد و بياييد تور گردشگري ببريد و براي مثال، امروز صبح، گردشگران را از اين مسير ببريد و غذا هم در آنجا به آنها بدهند و شب برگرديد و فردا هم مسير ديگري ببريد.

خلاصه اين که، ايران استعداد زيادي دارد. از نظر جاذبه توريستي و به خصوص جاذبه طبيعي بعد از آمريکا، ما هستيم. يعني هيچ کشوري بيشتر از آمريکا و ايران، بيشترين زيبايي را از لحاظ زيبايي و ظرفيت ندارد. وقتي به طور طبيعي ما اينهمه استعداد داريم هزينه زيادي نخواهيم داشت. جاده و ماشين و امکانات مي خواهد که گردشگران به اين مناطق بروند. بنابراين بايد به اين مسائل رسيدگي شود. کشوري مثل اسپانيا، درآمد نفتي ندارد ولي ميلياردها دلار درآمد توريستي دارد. فرانسه هم همين طور است. ما هم در شب ها، کوير و بيابان مان زيبا است.

شب ها کسي به کنار دريا نمي رود يا شب ها کسي به جنگل نمي رود. بنابراين، بايد در بيابان محلي درست کنند و ساختمان بسازند و ايوان بزرگ بايد داشته باشد. تا صبح نسيم خنک کوير و بيابان را استشمام مي کنند و ستاره ها را تا صبح مي بينند. خنکي شب، گرماي روز را جبران مي کند و بعد هم تا صبح بايد بيدار بمانند مثل «گرند کنيون» آمريکا. ميليون ها توريست به آريزوناي آمريکا مي روند.

در آريزونا، رود کلرادو در طول ميليون ها سال دره عميقي درست کرده است که آن را دره گرند کنيون ناميده اند. ميليون ها مسافر به آنجا مي روند و تا صبح در آنجا بيدار مي مانند. ما هم بايد اين نوع کارها را انجام دهيم. گردشگران گرماي روز را تحمل مي کنند ولي در شب، نسيم خنک در بيابان مي وزد و ستاره ها را مي بينند و تا صبح بيدار مي مانند. وقتي صبح، آفتاب مي زند در آن زمان بايد در کوير و بيابان عکس بگيرند.

بنابراين، ما همه چيز داريم. جنگل داريم. دريا داريم و مي تواند توريست آبي به ايران بيايد. توريست اسکي مي تواند بيايد. توريست آب مي تواند بيايد. ما همه چيز در اين مملکت داريم و هر زمان هم که توريست بيايد کشور ما براي او جاذبه گردشگري زيادي دارد.