گردشگری در هنگ کنگ

هنگ کنگ (Hong Kong) یکی از دو منطقه تقسیماتی ویژه چین است که در ساحل جنوب شرقی این کشور قرار دارد. شهر ماشایی و پرجنب و جوش هنگ کنگ، امروزه به یکی از مقاصد محبوب توریست ها تبدیل شده است. بخش اعظم اقتصاد این شهر را گردشگری و صنایع وابسته به آن تامین می کند. در سال 2011 درآمد سرانه هنگ کنگ از صنعت گردشگری 7333 دلار بوده است. بنا به اعلام انجمن گردشگری هنگ کنگ (HKTB) تعداد گردشگرانی که در سال 2010 به این منطقه وارد شده اند بیش از 36 میلیون نفر بوده که این رقم نسبت به سال پیش از آن، 21.8 درصد رشد نشان می دهد.

در سال 2010 بیش از 22 میلیون نفر از چین وارد هنگ کنگ شده اند. در سال های گذشته بخش عمده گردشگران هنگ کنگ از منطقه شرق آسیا، اروپا و آمریکا بودند ولی در سال های اخیر گردشگران زیادی از کشورهای مسلمان و عربی به این منطقه روانه می شوند. در حال حاضر سه منبع اصلی درآمد هنگ کنگ عبارتند از تجارت بین المللی، خدمات مالی و توریسم.

آسمانخراش های هنگ کنگ

هنگ کنگ شهر آسمانخراش ها و یک نمونه مثال زدنی از برنامه ریزی و توسعه شهری در جهان است. در هنگ کنگ برج های بلند معروفی ساخته شده است که در ادامه به بخش کوچکی از آنها اشاره می شود. برج مرکز تجارت جهانی هنگ کنگ (International Commerce Centre) که به اختصار ICC نامیده می شود، یک آسمانخراش 118 طبقه با 484 متر ارتفاع است که ساخت آن در سال 2010 به پایان رسید.

ICC القاب شگفت انگیز متعددی دارد: بلندترین عمارت در هنگ کنگ، هفتمین ساختمان بلند جهان از لحاظ ارتفاع، سومین سازه بلند جهان از لحاظ تعداد طبقات و.... پلازای مرکزی (Central Plaza – سنترال پلازا) سومین آسمانخراش بلند هنگ کنگ است که 374 متر ارتفاع و 78 طبقه دارد. این برج مثلثی شکل بین سال های 1989 تا 1992 ساخته شده و در آن از 39 آسانسور برای جابجایی بین طبقات استفاده می شود. Cheung Kong Center یک برج اداری 68 طبقه ای با ارتفاع 283 متر در مرکز هنگ کنگ است که در 30 آسانسور فعالیت می کند.
فرودگاه هنگ کنگ

فرودگاه بین المللی هنگ کنگ (HKIA) یکی از پرفت و آمدترین، مهمترین و بهترین فرودگاه های جهان محسوب می شود. به هنگام افتتاح این فرودگاه در سال 1998، HKIA «بزرگترین فرودگاه جهان» بود. در HKIA حدود 60 هزار کارمند، کارشناس و نیروی کاری فعالیت می کند و این فرودگاه زیبا و پرآوازه یکی از عوامل مهم بهبود شرایط اقتصادی هنگ کنگ به شمار می رود.