۱۰ جاذبه گردشگری ترکیه

ترکيه پر از مقصدهاي گردشگري براي توريست هاي دنيا است. از گنبد و مناره هاي استانبول گرفته تا ويرانه هاي رومي در کرانه هاي غربي و جنوبي، از سواحل آنتاليا و گردشگاه هاي مديترانه اي تا کوه هاي مه آلود درياي سياه شرقي. با اين همه مقصد گردشگري، دقيقاً نمي توان به ده مورد برتر اشاره کرد، ولي مي توانيد با اين ده مقصد زير شروع کنيد.

?. آمفي تئاتر آسپندوس
آمفي تئاتر Aspendos يکي از حفاظت شده ترين تئاترهاي باستاني عهد باستان است. اين آمفي تئاتر در سال ??? بعد از ميلاد و در عصر حکمراني امپراتور رومي، مارکوس اورليوس ساخته شد و ظرفيت تماشگران آن ????? تا ????? نفر است. چون بعدها از اين تئاتر به عنوان کاروانسرا استفاده شد، مرتباً مرمت و حفاظت شد. بنابراين آمفي تئاتر آسپندوس بدون از دست دادن ويژگي هاي اصلي اش، تا به امروز باقي مانده است.

?. ساحل پاتارا
اين ساحل يکي از طولاني ترين سواحل شني مديترانه است که هيچ ساختماني به جز يک کافي شاپ در امتداد آن ديده نمي شود. يک گونه در حال انقراض لاک پشت سرگنده در اين منطقه توليدمثل مي کند. دهکده مجاور پاتارا زادگاه سنت نيکولاس، اسقف بيزانسي قرن چهاردهم بود که بعدها به افسانه بابانوئل بدل شد.

?. پاموک کاله
پاموک کاله که در زبان ترکي به معناي قصر پنبه اي است، چشم اندازي غيرواقعي در غرب ترکيه است که به خاطر شيب هاي پلکاني سفيدش معروف است. اين شيب هاي پلکاني از ماده تراورتن هستند. تراورتن يک سنگ رسوبي است که از آب هاي معدني چشمه هاي آب داغ رسوب مي کند. انسان ها طي هزاران سال گذشته در اين آب ها شنا کرده اند. شهر باستاني يوناني هيراپوليس توسط پادشاهان پرگامون بر روي چشمه هاي آب داغ ساخته شده است. ويرانه هاي حمام ها، معابد و بناهاي تاريخي را مي توان در اين مکان مشاهده کرد.

?. بدروم
اين شهر با سواحل شني و خيابان هاي پر از فروشگاه و رستوران هاي با کلاسش، سالهاست که گردشگاه محبوب توريست ها در ترکيه است. نام باستاني آن هالي کارناسوس است و يکي از عجايب هفت گانه عهد باستان بوده است. متأسفانه چند زلزله موجب تخريب بناهاي تاريخي آن شدند، ولي جاذبه هاي تاريخي ديگر آن مثل قلعه بدروم که توسط مبارزين جنگ هاي صليبي در قرن پانزدهم ساخته شده بود، هنوز در اين شهر ديده مي شود. اين قلعه به روي لنگرگاه داخلي بدروم اشراف دارد که با قايق هاي ميليون دلاري پر شده است.

?. کوه نمرود
اين کوه ???? متر ارتفاع دارد و در جنوب شرقي ترکيه و در نزديکي شهر آدي يامان واقع شده است. در سال ?? قبل از ميلاد، شاه آنتيوکوس اول، يک مقبره با مجسمه هاي عظيمي از خود، دو شير، دو عقاب و خدايان يوناني و ايراني مختلف در قله اين کوه ساخت. از زمان ساخت اين مقبره، سر اين مجسمه ها از بالاي کوه به پايين غلتيده و در اين مکان پراکنده شده اند. قله کوه نمرود نماي زيبايي از کوه هاي اطراف مي دهد. جاذبه اصلي اين مکان، تماشاي طلوع خورشيد از سمت شرقي کوه است که به سر اين مجسمه ها سايه رنگ نارنجي مي دهد و به حس اسرارآميز اين مکان مي افزايد.

?. اولودنيز
دهکده توريستي اولودنيز در ساحل جنوب غربي درياي اژه واقع شده است. در دهانه اين شهر که يک تالاب آبي رنگ است، خليج شني دنجي وجود دارد. اين ساحل به خاطر رنگ هاي آبي آن معروف است و يکي از مناسب ترين ساحل هاي مديترانه براي عکاسي است. اولودنيز به خاطر چشم اندازهاي پانوراميک منحصر بفردش براي پاراگلايدر در دنيا معروف شده است.

?. مسجد آبي
مسجد آبي يا مسجد سلطان احمد در استانبول با شش مناره و معماري کاملش از نماي بيروني بسيار تأثيرگذار است. در حاليکه هنوز هم به عنوان مسجد از آن استفاده مي شود، يکي از محبوب ترين جاذبه هاي توريستي در استانبول است. اين مسجد بين سال هاي ???? و ???? ساخته شد و مانند بسياري از مسجدهاي ديگر، مقبره سازنده اش در داخل آن قرار دارد. در داخل، سقف بلند آن با ?? هزار کاشي آبي و با طرح هاي گوناگون تزئين شده است که وجه تسميه اين مسجد به خاطر رنگ هاي آبي زيباي کاشي هاي آن است.

?. کتابخانه سلسوس
ويرانه هاي اِفِسوس يکي از محبوب ترين جاذبه هاي گردشگري در ساحل غربي ترکيه هستند. شهر افسوس به خاطر معبد آرتميس، يکي از عجايب هفتگانه عهد باستان معروف بود، که توسط يک شورشي و به دستور اسقف اعظم قسطنطنيه در سال ??? بعد از ميلاد تخريب شد. هنوز هم بعضي از قسمت هاي ساختمان آن را مي توان ديد، از جمله تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس. اين کتابخانه حدود سال ??? بعد از ميلاد ساخته شد و ?? هزار طومار در آن نگهداري مي شد و همچنين مقبره سلسوس، فرماندار آسيا بود. نماي اين کتابخانه در دهه هفتاد به دقت بازسازي شد و از ويرانه هاي اوليه به حالت شکوهمند امروزي رسيد.

 

 

?. دودکش هاي پريان گورمه


کاپادوکيا به خاطر صخره هاي طبيعي عجيب و شگفت انگيز و ميراث تاريخي منحصر بفرد خود معروف است. يکي از بهترين مکان ها براي ديدن اين صخره هاي عجيب، روستاي گورمه است که در ميان مخروط هاي خاکسترهاي آتشفشاني واقع شده است که به اين مخروط ها، دودکش هاي پريان اطلاق مي شود. اين دودکش ها به علت فرسايش بادي و آبي دو لايه آتشفشاني مختلف به وجود آمده اند: يک لايه کلفت از سنگ توف (خاکستر آتشفشاني جامد) با لايه اي نازکتر از بازالت که نسبت به فرسايش مقاومتر است. چون کنده کاري در سنگ توف آسان است، بسياري از اين دودکش ها در کاپادوکيا در طي قرن ها توخالي شده اند. زيرا در داخل آنها خانه، کليسا و انبار ساخته مي شد.

??. اياصوفيه
اياصوفيه واقع در استانبول در اصل يک کاخ پادشاهي بوده است که در قرن ششم براي امپراتور روم شرقي، جاستينيان اول، ساخته شد. اين شاهکار مهندسي رومي، با گنبد عظيمش (به قطر ?? متر يا ??? فوت) فضايي را مي پوشاند که تا بيش از ???? سال بزرگترين فضاي بسته دنيا بود. اين کليسا در سال ???? در جنگ صليبي چهارم به تاراج رفت و در قرن پانزدهم وقتيکه عثماني ها شهر را فتح کردند، تبديل به مسجد شد. اياصوفيه در سال ???? تبديل به موزه شد و حالا يکي از جاذبه هاي اصلي ترکيه است.