جذابه های آنکارا

مقبره آتاتورک
مقبره آتاتورک آنکارا ،بنیانگذار جمهوری ترکیه، بر روی تپه ای جالب توجه در بخش "آنیتپ" شهر واقع شده است که در سال ۱۹۴۴ احداث و در 1953 کامل شد .این مقبره ترکیبی از معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب بر جای مانده است. بنایی ساده که حیاط بزرگی پوشیده با کفپوش های موزاییکی دارد.
مسجد حاجی بایرام
مسجد حاجی بایرام یکی از مکان های توریستی و دیدنی آنکارا می باشد که گردشگران تور آنکارا برای بازدید از آن راهی این مکان تاریخی می شوند . این مسجد در سال 1428 توسط معمار زبر دست ، سینان مصادف با قرن 16 بنا گردید اما در حا ل حاضر مشخصات مسجد با معماری قرن 17 و 18 مطابقت دارد . این جاذبه ی توریستی در مجاورت آرمگاه حاجی بایرام ولی (بنیان گذار فرقه بایرامی ) که صوفی سرشناس و برجسته ای در زمان خود بود ، در محله اولوس و بعد از معبد آگوستوس واقع شده است . مقبره این صوفی در کنار محراب قرار داشته که نمایانگر مقبره های قرن 15 می باشد . دیوارهای مسجد حاجی بایرام از آجر و قطعات سبز رنگی ساخته شده که در شب با وجود نورپردازی های متعدد ، زیبایی آن دو چندان شده و مراسم رسمی و غیر رسمی زیادی در آن انجام می شود .
حمام رومی
حمام رومی سازه ای قدیمیست که نماد استقلال آتاتورک و مردم ترک در مبازرات استقلال طلبانه محسوب می شود که در قسمت شمالی میدان اولتوس و در خیابان چانکری قرار دارد . حمام هایی تاریخی که قدمت آن به قرن سوم بعد از میلاد مسیح می رسد.اطاق سرد ،اطاق خنک و یک اطاق گرم که در زمان امپرطور Caracalla.به افتخار آسلپیوس ،خدای طب احداث شد.امروزه شما می توانید سیستم گرمایش قدیمی و اطاق مخصوص پوشیدن لباس ها را مشاهده کنید .
آب های گرم و معدنی شهرستان هایمانا
آبهای گرم و معدنی شهرستان " هایمانا" در قسمت جنوب آنکارا قرار داشته و یکی از منابعی است که قدمت تاریخی داشته و در دوران رومیها، بیزانسیون، سلجوقیان و عثمانیان همواره مورد استفاده قرار داشته است. فعالیتهایی که در قرن نوزدهم برای انتقال بخشی از این آبهای شفا بخش به آنکارا انجام گرفته است، اهمیت زیاد این منابع را نشان می دهد.
ارگ آنکارا
ارگ آنکارا، بر روی تپه ای در مرکز آنکارا قرار دارد و یکی از نمادهای پایتخت به شمار می رود.دیوار های این سازه که به طول 14-16 متر هستند .زیر بنای این ارگ توسط غلاطیه ایها بر روی یک رخنمون گدازه مهم احداث شد و توسط رومیها کامل گردید . رومی های شرقی و سلجوقی ها بازسازیها و الحاقاتی را انجام دادند. اطراف و داخل ارگ که قدیمیترین بخش آنکارا است، شامل نمونه های ظریف معماری سنتی است .
تئاتر رومی
تئاتر رومی آنکارا یکی مهم ترین مکان های توریستی با قدمت بسیار بوده که تاریخ آن به قرن دوم بعد از میلاد بر می گردد و مورد توجه گردشگران تور آنکارا قرار دارد . این بنای تاریخی در سال 1982 کشف شد و یک سال بعد حفاری ها جهت کشف دیگر آثار به جای مانده از ساختمان تئاتر رومی آغاز گردید . بعد از جست و جوی بسیار ، چندین مجسمه رومی کشف شد که اکنون در موزه تمدن آناتولی در معرض دید ، گذاشته شده اند . حفاری ها جهت رویت قسمت مربوط به تماشاچیان همچنان ادامه دارد .

ستون ژولین
ستون ژولیون از آثار باستانی مهم آنکارا محسوب می شود که مورد توجه گردشگران تور آنکارا بوده و در بخش اولوس شهر آنکارا قرار گرفته است .قدمت این بنای تاریخی به سال 362 بعد از میلاد بر می گردد . در آن زمان ستون ژولیون که ارتفاعی 15 متری دارد ، به دستور امپراطور Julian the Apostate برای بزرگداشت یک ملاقات ساخته شد که یک دکوراسیون برگی مرسوم نیز بر سر ستون آن قرار دارد . این بنای تاریخی در سال 1935 در پارک “گوون” ساخته شد .
مسجد اصلان حانه
مسجد اصلان حانه ، مسجدی قدیمی مربوط به دوره سلجوقی بوده که در سال 1290 بنا گریده و نمایانگر معماری ترکیه باستان می باشد . این مسجد تاریخی که در ساخت آن سنگ و موزائیک هایی زیبا به کار رفته است ، در نزدیکی ارگ آنکارا بوده و یکی از جاذبه های تاریخی آنکارا به شمار می رود که مورد توجه گردشگران تور آنکارا قرار دارد . یکی از قسمت های جالب توجه مسجد اصلان حانه سقف چوبی و پیچیده آن است که توسط 24 ستون استوار مانده است . به دلیل وجود چندین مجسمه ی شیر در ساختمان مسجد ، نام این بنا را در گذشته ، Arslanhane یعنی خانه شیرها می نامیدند .
مسجد اهی الوان
مسجد اهی الوان آنکارا یکی از بناهای شناخته شده در مرکز ترکیه است که به عنوان جاذبه توریستی پایتخت طرفداران زیادی دارد . این مسجد که یکی از قدیمی ترین مساجد آنکارا بوده ، در نزدیکی ارگ تاریخی آنکارا و بر روی شیب صخره ای در بخش اولوس بنا شده است . قدمت این سازه تاریخی به سال 1382 میلادی ، مقارن با اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15 می رسد . به فرمان سلطان محمد اول مسجد اهی الوان آنکارا در سال 1413 مرمت شد و مانند سایر مساجد دوران سلجوقی ، بدون منبر بوده و ظاهری ساده دارد ؛ 12 ستون چوبی که درون مسجد به کار رفته مربوط به دوران بیزانس و رومی ها می باشد .
مسجد ینی جناب احمد
مسجد ینی جناب احمد آنکارا از مساجد بزرگ دوران عثمانی بوده که قدمت آن به قرن 16 میلادی برمی گردد . این مسجد که یکی از شاهکارهای معمار زبر دست سینان است ، در خیابان اولوجانلار شهر آنکارا قرار دارد . در نمای ساختمان مسجد ینی جناب احمد آنکارا از سنگ سماق قرمز استفاده شده و در ساخت منبر و محراب آن نیز ، سنگ مرمر سفید به کار رفته است . این مسجد یکی از آثار تاریخی پایتخت محسوب می شود که علاقه مندان به آثار تاریخی از آن بازدید می کنند .
معبد آگوستوس
معبد آگوستوس که قدمت آن به 10 سال بعد از میلاد مسیح می رسدبر می گردد ، توسط پادشاه غلاطیه ای ، پیلامنس و به یاد آگوستوس احداث شد. بعد ها و در قرن دوم میلادی این معبد به دست رومیان بر روی دژ باستانی آنکارا بازسازی شد. این معبد تاریخی در بخش اوموس شهر شهر واقع شده است. پیمان سیاسی آگوستوس که دستاوردهای سیاسی اورا شرح می دهد به دو زبان لاتین و یونانی بر دیوارهای معبد حک شده ، به اعتقاد مردم آن دوره روح انکیرانوم که مقبره او در معبد آگوستوس واقع شده از پیمان فوق محافظت کرده و اهمیت این معبد را دو چندان کرده است.آگوسستوس قبل از مرگ ،لیستی از اموال خود که طی مپراطوری به دست آورده بود تهیه کرد که در برگیرنده 4 دستاورد مهم بود ، این اموال بعدها توسط رومیان باستان کشف گردید. با گذشت سالها و به مرور زمان و تاثیر شرایط آب و هوایی بر این بنا ، باعث شد تا نام این معبد باشکوه و بزرگ در سال 2002 در لیست بناهای تاریخی در معرض خطر دنیا که نیاز به بازسازی دارند قرار بگیرد.