نکاتی در باره اجاره کردن خانه در کانادا قسمت اول

معمولا تازه واردین به شهر مونترال بیشتر به دنبال اجاره یک واحد مسکونی در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی هستند. به نظر می رسد این انتخاب در بدو ورود بسیار مناسب باشد به دلیل این که اجاره خانه مستقل یا حتی طبقه های بالایی ساختمان های دوبلکس برای تازه واردین مشکلاتی را به همراه دارد که با توجه به ناآشنایی آنها به شرایط و محیط در سال و ماه های اولیه اقامت بر آنها تحمیل می شود و به جز در موارد بسیار کمیاب توصیه نمی شود. ضمن این که سکونت در مجتمع ها و آپارتمان ها بزرگ نسبت به آپارتمان های ۴ یا ۸ واحدی ارجحیت دارد زیرا نظم بهتری بر امور ساختمان برقرار است، از نظر امنیت بهترند و معمولا امکانات بیشتری دارند در حالی که از نظر قیمت تفاوت چندانی ندارند و برای تازه واردین مناسب تر هستند.
از طرف دیگر سکونت در آپارتمان های بزرگ بخصوص در مناطق ایرانی نشین فرصت مناسبی است برای آشنایی و ارتباط با هم وطنان و استفاده از تجربه های آنها در برآوردن نیازهای اولیه و روش مناسبی است برای غلبه بر احساس غربت در ماه های اول در مهاجرت کانادا و کمکی است به خوگرفتن تدریجی به محیط جدید. ضمن این که سکونت در این نوع آپارتمان ها به دلیل برخورداری از بسیاری از امکانات رفاهی، زندگی را برای تازه واردین بسیار آسان می کند و از نظر هزینه نیز معمولا مناسب تر است. اولین نکته ای که در انتخاب محل اقامت مهم به نظر می رسد شرایط شخصی و خانوادگی است؛ مسائلی مانند تعداد اعضای خانواده، سن و موقعیت فرزندان، امکان داشتن وسیله نقلیه و حتی دانستن زبان فرانسه. به عنوان مثال خانواده هایی که فرزند دارند و فرزندان آنها به سن مدرسه رسیده اند بهتر است حتما مدرسه های عمومی Public که در منطقه آنها قرار می گیرند را بررسی کنند. همچنین اگر فرزندان خانواده در سن رفتن به کالج یا دانشگاه هستند حتما باید موقعیت منزل نسبت به وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، مترو و قطار در نظر گرفته شود بخصوص که در روزهای سرد زمستان ایستادن یا راه رفتن در بیرون از خانه حتی برای چند دقیقه می تواند مشکل باشد.
در مورد انتخاب محل سکونت به تفصیل و به تفکیک مناطق مختلف شهر مونترال در نوشتارهای بعد صحبت خواهد شد اما تنها به اشاره کوتاهی اکتفا می کنیم که باید توجه داشت بعضی مناطق شهر مونترال کاملا فرانسوی نشین است و سکونت در چنین مناطقی در صورتی که آشنایی کافی با زبان فرانسه نداشته باشید می تواند بر شما تاثیر بگذارد.میزان اجاره بها به عوامل بسیار متعددی مانند منطقه ای که ساختمان در آن واقع شده، امکانات و تجهیزات ساختمان و نو یا قدیمی بودن آن بستگی دارد .اما در یک تخمین بسیار کلی می توان گفت میانگین اجاره بهای یک واحد مسکونی یک اتاق خوابه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ و دو اتاق خوابه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است. معمولا این مبلغ تنها گرمایش خانه را نیز شامل می شود و سایر هزینه ها را در بر نمی گیرد. هزینه هایی از قبیل برق، پارکینگ داخل یا خارج ساختمان، اینترنت و استفاده از تلوزیون کابلی که باید در این موارد سوال شود. همچنین امکان داشتن ماهواره، پذیرفتن مهمان برای مدت طولانی (بخصوص اگر مهمان شما وسیله نقلیه داشته باشد به دلیل این که در اکثر مناطق شهر مونترال پارک کردن ماشین در کنار خیابان پس از نیمه شب تابع مقررات خاصی است و تنها با مجوز شهرداری امکان پذیر است که باید در مورد آن سوال شود اما بعضی ساختمان ها دارای پارکینگ مهمان یا Visitor Parking هستند.)همچنین اطلاعاتی در مورد امکانات رفاهی ساختمان مانند سالن ورزش یا استخر، داشتن سالن اجتماعات، مسائل امنیتی، برخورداری از وسایل اولیه زندگی (اجاق گاز، یخچال، خنک کننده، لباس شویی و خشک کن مجزا یا عمومی) در مورد هر ساختمان وجود دارد که نیاز به بررسی دارد. نکته ای که باید در مورد آخر اضافه کرد این که در بعضی از آپارتمان های جدید در هر واحد بخشی از سرویس بهداشتی به لاندری یا رختشوی خانه اختصاص داده شده ولی در اغلب موارد شما خود ناچار به تهیه این لوازم خانگی هستید که خود هزینه ای را بر شما تحمیل می کند.نکته دیگری که باید در مورد اجاره منزل بدانید این است که معمولا فردی که برای اجاره منزل اقدام می کند شماره SIN خود را در اختیار صاحب خانه یا مدیر ساختمان قرارمی دهد تا اعتبار Credit یا سابقه فعالیت های مالی او را بررسی کند و از خوش حسابی او اطمینان حاصل کند. با توجه به این که سابقه اعتباری تازه واردین در کشور کانادا صفر است معمولا در موقع اخذ قرارداد شما نیاز به یک ضامن (guarantor یا Co-Signer) دارید. این ضامن می تواند دوست یا فامیلی باشد که البته او نیز باید از اعتبار و درآمد کافی برخوردار باشد. اگر شما نتوانید کسی را زیر این عنوان بیابید ممکن است مدیر ساختمان یا صاحب خانه اجاره ۶ ماه (و یا بیشتر) را پیشاپیش و نقدا مطالبه کند. در خواست چنین مواردی به کیفیت ساختمان و میزان تقاضا برای اجاره در آن فصل هم مربوط است و معمولا در فصولی که تقاضا برای اجاره بالاتر باشد، سخت گیری ها برای تازه واردان نیز بیشتر است.