فدراسیون روسیه

فدراسيون روسيه کشوري است اروپايي- آسيايي که با مساحت 17075200 کيلومتر مربع پهناورترين کشور جهان محسوب مي گردد و به تنهايي يک هشتم مساحت کل کره ي زمين را شامل مي شود. اين کشور از غرب با کشورهاي اسکانديناوي، کشورهاي حوزه ي بالتيک، اکراين، بلاروس و لهستان هم مرز است. در جنوب غربي، روسيه از طريق درياي خزر با ايران و از طريق درياي سياه با ترکيه داراي مرز مشترک مي باشد. در جنوب با کشورهاي آسياي ميانه، چين، مغولستان و در شرق با ژاپن، کره ي شمالي و ايالت آلاسکاي آمريکا همسايه است. امتداد اين کشور از غرب به شرق 9000 کيلومتر مي باشد. چنانچه يک هواپيماي مسافربري از غرب به شرق روسيه پرواز نمايد، مدت اين پرواز 10 ساعت خواهد بود.
اين کشور به 10 منطقه ي زماني تقسيم شده است. غربي ترين نقطه ي اين کشور کالينينگراد با زمان بين المللي 2:00+ و شرقي ترين
نقطه ي آن منطقه ي کامچاتکا با زمان بين المللي 12:00+ مي باشد. تور روسيه
رود ولگا بزرگ ترين رود اروپا به طول 3531 کيلومتر در اين کشور جاري است. اين کشور داراي 120 هزار رود با طول بيش از 10 کيلومتر مي باشد. بيش از 2 ميليون درياچه ي شور و شيرين در اين کشور وجود دارد. بلندترين نقطه ي روسيه قله ي البروس با ارتفاع 5642 متر در جنوب و عميق ترين نقطه ي آن درياچه ي بايکال با عمق 1637 متر مي باشد. اين درياچه که عميق ترين درياچه ي دنيا نيز مي باشد، 20 درصد از ذخاير آب شيرين دنيا را در بر مي گيرد.


جمعيت:
جمعيت روسيه تقريباً 145 ميليون نفر مي باشد که اين جمعيت از ترکيب بيش از يک صد قوم و نژاد تشکيل شده است. ترکيب جمعيت روسيه به شرح زير است:
81/5 درصد روس، 8/3 درصد تاتار، 3 درصد اکرايني و بقيه ي جمعيت اين کشور را ساير اقليت هاي قومي تشکيل مي دهند.
علي رغم آن که زبان رسمي اين کشور روسي مي باشد، اما اقليت هاي اين کشور از زبان هاي محلي خود نيز استفاده مي نمايند و حتي مؤسسات آموزشي به زبان خود را دارند.
مذهب اکثريت مردم روسيه مسيحيت ارتدکس است. پس از آن مسلمانان بزرگ ترين گروه جمعيتي را تشکيل مي دهند. مذاهب يهود و بودايي نيز در روسيه به صورت اقليت وجود دارند.
منبع: دلتابان