اطلاعات عمومی درباره قبرس

جمهوري قبرس کشوري جزيره اي است در شرق درياي مديترانه که پايتخت آن نيکوزيا است. اين کشور به دو بخش ترک نشين و يوناني نشين تقسيم مي شود که در آن هر دو زبان ترکي و يوناني رسمي هستند. يوناني ها ارتودوکس و ترک ها مسلمان هستند.(تور قبرس شمالي)

اين جزيره از شمال با تركيه، از جنوب با مصر، از شرق با سوريه و از غرب با يونان همسايه است. اين جزيره يكي از مقاصد مهم گردشگري درياي مديترانه است و سالانه بيش‌ از 4/2 ميليون گردشگر را به خود جذب مي كند.

مساحت قبرس 9252 کيلومتر مربع، جمعيت آن طبق برآورد سال 2008، 801622 نفر، واحد پول آن يورو و پيش شماره تلفن آن 357 است.

همچنين قبرس عضو اتحاديه اروپا و اتحاديه کشورهاي مشترک المنافع نيز مي باشد.

قبرس در سال ???? استقلال خود را از بريتانيا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و يوناني در اداره امور اين جزيره اعلام موجوديت کرد و بريتانيا، يونان و ترکيه حق حاکميت دولت قبرس را تضمين کردند. بخش ترك‌ نشين قبرس در سال 1983 ? ? اعلام استقلال كرد و نام خود را جمهوري ترك قبرس شمالي گذاشت. جمهوري ترک قبرس شمالي که معمولا قبرس شمالي خوانده مي‌شود توسط هيچ کشوري به جز ترکيه به رسميت شناخته نشده است.

قبرس به 6 ناحيه با نام هاي فاماگوستا، کيرنيا، لارناکا، نيکوزيا، ليماسل و پافوس تقسيم بندي شده است. اين تقسيم بندي ها و محدوده قبرس شمالي در نقشه زير مشخص شده اند:

نقشه قبرس

TOPپرچم و نشان ملي قبرس

پرچم قبرس پرچم قبرس از 16 آگوست سال 1960 که سال استقلال قبرس از بريتانيا بوده استفاده شده است. پرچم ملي قبرس نقشه جزيره قبرس را همراه با دو شاخه زيتون در زير نشان مي دهد. شاخه هاي زيتون بيانگر صلح بين ترک ها و يوناني ها هستند. نقشه روي پرچم هم که به رنگ زرد مسي است سمبول ذخاير عظيم سنگ معدن مس در اين جزيره مي باشد.
نشان قبرس
نشان ملي قبرس فاخته اي را که شاخه زيتون حمل مي کند نمايش مي دهد. شاخه زيتون از سال 1960 که سال استقلال قبرس از بريتانيا مي باشد سمبول صلح بوده است. پس زمينه اين فاخته نيز يک رنگ زرد مسي است که سمبول ذخاير عظيم سنگ معدن مس در قبرس مي باشد.