کلیسای واسیلی مقدس

کليساي واسيلي مقدس که در ميدان سرخ واقع است، نماد مسکو به شمار مي رود. تصوير اين کليسا که نماي بيروني آن بيشتر شبيه ساختمان­ هاي قصه مي­ باشد، به­ عنوان نماد مسکو در بيشترين مقالات و کتاب­ هايي که پيرامون اين شهر منتشر مي شود، وجود دارد.
طي صد سال خان­ هاي قازان مرتباً به مسکو حمله مي­ کردند. در زمان ايوان مخوف روابط مسکو و قازان بد شد و ايوان تصميم گرفت بساط خان را برچيند. تابستان 1552 لشکر 150 هزار نفره ي روس ها به قازان تاخت. پس از محاصره­ ي طولاني شهر، در اول اکتبر 1552 که مصادف با يکي از اعياد مذهبي (عيد پاکروف) بود، هجوم بر ارگ قازان شروع شد. روز بعد روس ها شهر را تصرف کردند. اين پديده يکي از مهم­ترين کارهاي دولت مسکو در قرن 16 ميلادي محسوب مي­ گردد. تور روسيه
اين کليسا به علت يادبود پيروزي روس ها بر تاتارها در سال­هاي 1555 تا 1561 ميلادي توسط پاستنيک (معمار بزرگ آن زمان) ساخته شد. در سال 1571 تاتارها دوباره به قصد ويران کردن مسکو به آن­جا لشکر کشيدند که با مقاومت مردم رو­به­ رو شدند. در جريان حمله­ ي لهستاني ­ها و سوئدي­ها، دو نفر به نام­ هاي منين و پاژارسکي توانستند حمله­ ي آن ها را دفع کنند و امروزه مجسمه­ ي آن­ها مقابل کليسا مشاهده مي­ شود. يک سال پس از انقلاب سال 1917، اين کليسا به عنوان يک اثر هنري از سوي وزارت معارف شناخته و تحت حمايت قرار گرفت و در سال 1923 به عنوان يک سند معماري متعلق به قرون 16 تا 18 به ثبت رسيد. طي سال­هاي بعد تعميراتي در آن صورت گرفت. از جمله شيرواني هاي آهني به مسي تبديل شد. قريب 32 تن مس در اين بازسازي به کار رفت.
منبع: دلتابان