آبهای گرم و معدنی شهرستان هایمانا

تور آنکارا- آبهای گرم و معدنی شهرستان " هایمانا" در جنوب آنکارا نیز یکی دیگر از منابعی است که پیشینه تاریخی داشته و در دوران رومیها، بیزانسیون، سلجوقیان و عثمانیان همواره مورد استفاده بوده است. نام سابق شهرستان "هایمانا" یعنی " یابان حامامی " و نیز فعالیتهایی که در قرن نوزدهم برای انتقال بخشی از این آبهای شفا بخش به آنکارا انجام گرفته است، اهمیت زیاد این منابع را نشان میدهد.

آبهای گرم "هایمانا" دارای کلسیم، سدیم، منگنز، بیکربنات و کربن دی اکسید بوده و دمای آن ۴۶ درجه است. با آنکه نوشیدن آب این "کاپلیجا" چندان توصیه نمیشود، ولی در صورت خوردن، این آب که دارای بیکربنات است خاصیت ادرار آور داشته ، نوشیدن ناشتای حدود یک و یا یک و نیم لیتر از آن، در یکساعت به میزان زیادی ادرار آور بوده و از این رو برای درمان التهاب مجاری ادرار و دفع سنگ مفید است.
حمامهای درمانی نیز برای مداوای بسیاری از بیماریها منجمله انواع روماتیزم و بیماریهای رنان و حتی آلرژی مفید میباشند. این آب همچنین در فلج اطفال و درد مفاصل مخصوصا پس از شکستگی و در رفتگی نیز دارای خاصیت درمانی است.
" هایمانا " در اصل شهر آبهای شفا بخش است . تحقیقات موسسه بین المللی جستجو و بررسی منابع آبهای شفا بخش در ۳۰ کشور جهان نشان داد ویژگی ها و خواص آبهای معدنی و گرم "هایمانا" آنرا در رده دوم پس از آبگرم معروف " ویچی " در فرانسه قرار داده است.
این آب در گروه آبهای دارای آلکالی، بیکربنات و دی اکسید کربن قرار میگیرد. دی اکسید کربن بعنوان مهمترین عامل درمانی آبهای گرم، در کاهش فشار خون بیماران فشار خونی موثر بوده، با تسهیل گردش خون به تصفیه آن کمک کرده ، باعث تعمیق تنفس و راحتی میگردد. همچنین این آب در بیماران مبتلا به آسم برونشیال خاصیت آرام کننده داشته و در سندرم تنگی ششها ، سفتی رگها و انسداد ناشی از گردش خون خواص شفابخش نشان داده است.
سرچشمه ها و منابع آبگرم "کاپلیجا" غنی بوده و با دادن ۴ لیتر آب در ثانیه میتواند روزانه آب مورد نیاز برای استحمام ۱۰۰۰ نفر را تامین کند.
آب این منابع آبگرم ، بدون نیاز به ترکیب آن با آب سرد، قابل استحمام بوده و متخصصین، این ویژگی را یکی از عوامل خاصیت شفابخشی این آب در درمان بیماریها میدانند.
در "هایمانا" مشکلی از جهت محل اقامت مسافران وجود نداشته و در هر گوشه هتل، متل و یا پانسیونی بچشم میخورد. در ماههای تابستان نیز گاها ظرفیت مسافر پذیری به بیش از ۵ هزار تخت میرسد. در اقامتگاهها و مجتمع های وابسته به شهرداری، علاوه بر بخشهای درمانی، بخش فیزیو تراپی یا فیزیک درمانی نیز وجود دارد که تحت نظر پزشکان متخصص اداره شده و با بررسی دقیق مشکلات بیماران و توصیه های لازمه به آنان زمینه آبدرمانی مفید را برایشان فراهم میکنند.
"هایمانا" علاوه بر آنکارا از راه "پولاتلی" به "اسکی شهیر" و از راه "کولو" به سمت "کنیا" نیز راه دارد. وسایل ارتباط جمعی نیز بطور دائمی و منظم در اختیار مسافران این منطقه میباشند.