محله های ایرانی نشین مونترال کانادا قسمت اول

شهر مونترال از ۱۹منطقه یا Borough تشکیل شده است که خود این مناطق به بخش های کوچکتری تقسیم می شوند. قبل از تصمیم به مهاجرت کانادا این نوشتار را بخوانید . در این نوشتار به معرفی آن دسته از مناطق شهر که ایرانیان بیشتری در آنها سکونت دارند یا به دلایلی مورد توجه ایرانیان است می پردازیم.
منطقه ویل ماری
یکی از منطقه های ایرانی نشین و بزرگترین منطقه شهر مونترال، ویل ماری یا Ville-Marie است که قسمت های مهم مرکز شهر یا Downtown و بخش تاریخی و فرهنگی مونترال یعنی مونترال قدیم یا Old Montreal را در برمی گیرد. یکی از مهمترین قسمت های این منطقه تپه بسیار مشهوری است که مونت رویال نام دارد. در تاریخچه شهر مونترال آمده است اولین فرانسوی که وارد خاک کانادا شد و با راهنمایی بومی های منطقه بر این تپه قدم گذاشت ژاک کارتیه Jacques Cartier نام داشت که آن را مونت رویال نامید که نام شهر مونترال نیز از این اسم می آید. ۸ سال بعد بنیان گذار شهر مونترال که پل مزونوف نام داشت صلیبی عظیم روی این تپه قرارداد تا نذری که کرده بود تا شهر تازه تاسیس از سیلی ویران گر نجات یابد را ادا کند. این صلیب هنوز از سواد شهر پیداست و یکی از نمادهای شهر مونترال به شمار می¬ رود.
بر دامنه این تپه، پارک بسیار زیبا و بزرگی قرارگرفته که از قضا بسیار مورد علاقه ایرانیان مقیم مونترال است و از زمانی که هوا گرم تر می شود همیشه و بخصوص در تعطیلات آخر هفته می توان گروه های بزرگ خانواده های ایرانی را در این پارک دید. جشن سیزده بدر ایرانیان نیز در این پارک برگزار می شود.مناطق اطراف شیب غربی تپه مونت رویال یا منطقه westmount از گران ترین و اعیانی ترین مناطق مونترال و حتی کانادا محسوب می شود. ۷۰ درصد از ساکنین این منطقه انگلیسی زبان هستند و ایرانیان زیادی نیز در این منطقه زندگی می کنند هرچند تعدادشان به حدی نیست که بتوان این منطقه را ایرانی نشین خواند. شهرت این منطقه و خانه های مجلل و اشرافی آن باعث شده است جمع زیادی از دولت مردان سراسر کانادا خانه ای در این منطقه داشته باشند.
منطقه Côte-des-Neiges/Notre-Dame-de-Grâce
منطقه مهم دیگر مونترال Côte-des-Neiges/Notre-Dame-de-Grâce است که یکی از منطقه های ایرانی نشین است و بیشتر ایرانیان مقیم مونترال را در خود جای داده است. البته اغلب خانواده های ایرانی در بخش Notre-Dame-de-Grâce یا به اختصار NDG زندگی می کنند. به طوری که اغلب فروشگاه های ایرانی مانند فروشگاه اخوانٰ، رستوران ها و مراکز فرهنگی ایرانیان مثل فرهنگسرای سینا و مدرسه ایرانی دهخدا در این منطقه قرارگرفته است. این دو منطقه هم از مناطقی است که جمعیت انگلیسی زبان آن بیشتر است. (دوباره متذکر می شویم که انگلیسی زبان یا Anglophone به کسانی گفته می شود که در خانه به زبان انگلیسی صحبت می کنند اما در بسیاری موارد به زبان فرنسه نیز آشنا هستند). این منطقه به چندین دلیل مورد توجه خانواده های ایرانی قرارگرفته است. اول بافت چند فرهنگی یا multicultural این منطقه و زیاد بودن تعداد مهاجرین نسبت به جمعیت بومی است که زندگی در این منطقه را آسان تر می کند. دوم این که این منطقه درفاصله اندکی از مرکز شهر قرارگرفته است و با شبکه حمل و نقل عمومی بسیار وسیع و سریع، دسترسی به مرکز شهر را بسیار آسان می کند در حالی که قیمت اجاره خانه نسبت به مرکز شهر بسیار کمتر است به طوری که هزینه یک «آپارتمان دو و یک دوم»، برابر هزینه یک «آپارتمان یک و یک دوم» در مرکز شهر مونترال با همان کیفیت است. دلیل دیگر این که این منطقه بسیار مناسب برای زندگی خانواده هاست و امکانات آموزشی و فرهنگی وتفریحی بسیار زیادی برای کودکان و نوجوانان در این قسمت شهر مهیاست.منطقه NDG منطقه بسیار بزرگی است و محدوده های خوب و بد زیادی دارد که اجاره بها در آنها متفاوت است ولی به طور کلی اجاره یک واحد یک یا دو خوابه در بخش های خوب این منطقه بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار است.
منطقه Côte-des-Neiges که درست مجاور NDG است نیز از مناطقی است که شاید بتوان گفت در رتبه دوم از نظر تعداد ساکنین ایرانی در مونترال به شمار می رود. این منطقه نسبت به NDG کمی گران تر و کمی به مرکز شهر نزدیک است به طوری که از خیابانی به همین نام یعنی «کت دو نِژ» تا دانشگاه کنکوردیا که درست در مرکز داون تاون واقع است چیزی حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی است. البته این فاصله طوری نیست که بتواند شما را بخصوص در فصل سرد از استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بی نیاز کند.آپارتمان های بزرگ و تمیر با دورنمای بسیار زیبا از مشخصات این منطقه است. در بخشی از خیابان «کت دو نژ» یعنی در تقاطع آن با خیابانی به نام Queen –Mary ساختمان های مسکونی اجاره ای قرارگرفته اند که محل اقامت تعداد بسیار زیادی از هم وطنان ایرانی می باشند. با این که منطقه «کت دو نژ» به مرکز شهر نزدیک تر است اما دسترسی به مراکز خرید در منطقه NDG بیشتر است شاید به همین دلیل است که این منطقه و مناطق مرکز شهر بیشتر مورد توجه دانشجویان ایرانی است تا خانواده ها بخصوص که این منطقه به دانشگاه مونترال نیز خیلی نزدیک است. اجاره یک واحد یک یا دو خوابه در این منطقه بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار است.
منطقه Côte Saint-Luc نیز منطقه کوچکی است که در مجاورت NDG قراردارد و از مناطق ایرانی نشین مونترال محسوب می شود اما درصد ایرانیان مقیم این منطقه از منطقه NDG کمتر است. این منطقه تنها ۷ سال است که به عنوان یک منطقه مجزا اعلام شده و مشخصات آن از نظر نزدیکی به مرکز شهر و میزان اجاره بها کم و بیش شبیه NDG است. در این منطقه نیز درصد آنگلوفون ها از فرانکوفون ها بیشتر است (۴۴درصد به ۱۵ درصد) و بخش مهمی از جمعیت این منطقه به مهاجرین یا آلوفون ها اختصاص دارد.