آشنایی با جاذبه های گردشگری ریاض

ریاض، پایتخت کشور عربستان سعودی است. رياض در نجد واقع شده است و یکی از آبادترین و پر رونق‌ترین شهرهای عربستان سعودی است. دانشگاه ملک سعود بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه که در کشور عربستان سعودی است، در شهر ریاض قرار دارد. از بارزترین نمادهای کشور عربستان برج المملکة و برج الفیصلیة در این شهر واقع می‌باشند.
این شهر بر ویرانه‌های شهر تاریخی حجر الیمامه ساخته شده است، تاریخ حجر الیمامه به دوران دو قبیله مشهور طسم و جدیس بر می‌گردد که دوران پیش از اسلام می‌زیسته اند، این دو قبيله در نهایت نابود شدند. آثار و بقایاي کاخ‌های آنان تا صدر اسلام نیز باقی مانده بوده است، و قبیله بنی حنیفه در آن‌ها جا گرفته بوده‌اند.
ارتفاع رياض از سطح دریا ۶۰۰ متر می‌باشد. شهر ریاض دقیقا در وسط شبه جزیره عربستان واقع شده است. شهر ریاض روی تپه ای پهناور که ارتفاع آن به حدود ۶۰۰ متر می‌رسد قرار دارد، و در جز شرقی فلات نجد واقع شده است. دره وادی حنیفة از وسط شهر می گذرد، این دره از سمت شمال شروع می‌شود و به سمت مغرب می‌رود، سپس به سمت مشرق منتهی می‌شود. طول مجرای دره حنیفه ۱۲۰ کیلومتر، و عمق آن مابین ۱۰ تا ۱۰۰ متر است، و عرض آن از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ متر متغير می‌باشد. از کوه‌های اطراف این دره عظیم، دره‌های کوچک و مسیلات آبی جریان دارد که مهم‌ترین آن ها وادی بطحاء نام دارد. قدیمی‌ترین پل شهر ریاض بر فراز این دره قرار دارد. طول وادی البطحاء ۲۵ کیلومتر است، و از شمال شهر رو به طرف جنوب جاری است. چون شهر ریاض در میان این دره‌ها واقع شده است، در موسم باران و بهار، سر سبز از گل های رنگارنگ می‌شود.
ديدني هاي رياض

برج المملکه
برج المملکه نام برجی پستمدرن در ریاض عربستان سعودی است. معماران این ساختمان شرکت آمریکایی الربی بکت هستند. این برج با ۳۱۱ متر ارتفاع، دومین برج بلند عربستان و مرکز دفاتر شرکة المملکة القابضة می‌باشد. گمان می‌رود بیش از ۱ میلیارد دلار آمریکا خرج ساخت این بنا شده باشد.