شی چنگ، شهر باستانی و مغروق چین

حتما پیش از این هم از شهرهای مغروق چیزهایی شنیده‌اید، شاید معروف‌ترین منطقه‌ای که در میان آب‌های اقیانوس از نظر محو شده جزیره آتلانتیس باشد که فرضیه‌های متعددی پیرامون واقعی یا افسانه‌ای بودن آن وجود دارد. اما این بار ما به سراغ شهری می‌رویم که تعمدا به این سرنوشت دچار شده اما امروز به جاذبه‌ای گردشگری بدل گشته است.

این شهر باستانی و کهن در حدود 1300 سال قبل در دامنه کوهستان وو شی (Wu Shi) یا کوهستان پنج شیر بنیان نهاده شد، اما امروز در عمق 26 تا 40 متری زیر آب قرار گرفته است. در 1959 شهر و دهکده مجاورش با برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای ایجاد یک سد روی رودخانه Xin an" "غرق شدند تا یک دریاچه مصنوعی ایجاد شده و همچنین یک نیروگاه تولید نیروی برق آبی راه اندازی شود. امروزه این مکان به بهشتی رویایی برای غواصان تبدیل شده است.

شهر شی چنگ (Lion city) به صورت معجزه آسایی دچار فرسایش چندانی نشده و ساختمان‌ها، دیوارها و حتی جزئیات چوبی آن تقریبا دست نخورده و سالم باقی مانده‌اند. هم اکنون یک گروه فیلم برداری سرگرم ضبط و ثبت تصاویری از این شهر باستانی هستند. باستان شناسان در اندیشه این مسئله‌اند که چگونه این شهر از چنگال تخریب و فرسایش تدریجی جان سالم به در برده است. هر چند هنوز هیچ امکانات غواصی برای گردشگران مهیا نشده تا از این بخش باستانی دیدن کنند، اما این امیدواری وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور این مکان برای عموم باز و قابل بازدید شود.

دریاچه مصنوعی کیوآندائو (Qiandao) که به نام دریاچه هزار جزیره نیز شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های توریستی مهم این ناحیه به شمار آمده و این مکان را به عنوان یک منطقه تفریحی و گردشگری به شهرت رسانده است. این دریاچه به دلیل آب زلال و قابل شرب مورد توجه است. چشم اندازهای کوهستانی این خطه نیز زیبا و بدیع بوده و ارزش یکبار بازدید کردن را دارند. آب و هوای این ناحیه نسبتا معتدل بوده و هر چهار فصل سال در آن مشاهده می‌شود، اما پائیز این منطفه با هوای آفتابی، گرم، خشک و مطبوعش زمان مناسب‌تری برای این مسافرت فراهم می‌کند، بویژه آنکه طبیعت رنگارنگ نیز بر جاذبه این نقطه به مراتب می‌افزاید.