اسپانسر همسر (زن یا شوهر) برای مهاجرت به کانادا

 در بند 1 ماده 12 این قانون خویشاوند به صورت زیر تعریف شده است:

“یک فرد خارجی می تواند به عنوان عضوی از خانواده در نظر گرفته شود، اگر همسر، شریک زندگی، فرزند، والد، یا یکی دیگر از اعضای خانواده یک شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد.”

همان طور که ملاحظه می کنید، همسر Spouse یا شریک زندگی Common-law partner یا Conjugal partner از جمله کسانی هستند که می توانند به صورت خویشاوندی وارد کانادا شوند. همسر کسی است که قانوناً به عقد زن یا شوهر خود در آمده است. از نظر قانون کانادا همسران می توانند از جنس مخالف و یا همجنس هم باشند. برای تعریف قانونی شریک زندگی اینجا کلیک کنید. دقت کنید که قانون کانادا، نامزد Fiancé را برای مهاجرت خویشاوندی به رسمیت نمی شناسد.

مهاجرت خویشاندی چیست؟ Sponsoring a Family Member

مهاجرت خویشاوندی به معنای آن است که یک مقیم دائم یا شهروند کانادا که در حال حاضر در کانادا زندگی می کند یک یا چند تن از خویشاوندان خود را که در قوانین مهاجرت کانادا پیش بینی شده اند از طریق حمایت مالی Sponsorship به کانادا بیاورد. مهاجران گروه خویشاوندی به دو گروه عمده زیر تقسیم می شوند.

همسران و فرزندان
سایر خویشاوندان
بدیهی است که همسران و فرزندان در اولویت مهاجرت به کانادا قرار دارند. در این نوشته هرگاه صحبت از همسر می شود شریک زندگی هم مد نظر است. در ضمن در طول این نوشته تنها برروی مهاجرت همسران تاکید می کنم و مهاجرت فرزندان و سایر خویشاوندان را به نوشته های دیگر می سپارم.

منظور از حمایت مالی یا اسپانسرشیپ Sponsorship این است که یک فرد به دولت کانادا متعهد شود طی دوره ای که از طرف قانون تعیین شده است در صورت نیاز هزینه های زندگی فرد تحت حمایت خود را تامین کند. به این فرد که مقیم یا شهروند کاناداست، اسپانسر (حامی) و به این تعهد Undertaking می گویند.

چه کسی می تواند اسپانسر همسرش شود؟

از نظر “آئین نامه های مهاجرت و حمایت پ..نا..ه.ن. .د…گ.ان .کانادا” Immigration and R..e.f….u.g..e.e Protection Regulations کسی می تواند اسپانسر همسرش شود که مشخصات زیر را دارا باشد:

مقیم دائم یا شهروند کانادا باشد.
حداقل 18 سال سن داشته باشد.
ساکن کانادا باشد*.
فرم های تقاضانامه برای مهاجرت همسر خود را به طور کامل تکمیل و برای اداره مهاجرت ارسال کرده باشد.
بابت اسپانسرشیپ های قبلی خود به دولت کانادا بدهکار نباشد.
طی سه سال گذشته اسپانسر همسر دیگری نشده باشد.
هنگام ازدواج با همسر خود، همسر یا شریک زندگی دیگری نداشته باشد.
*اگر فرد اسپانسر، شهروند کانادا Citizen باشد و خارج از کانادا زندگی کند، می تواند اسپانسر همسرش شود به شرط آنکه بعد از صدور ویزا به همراه همسرش به کانادا باز گردد و در آنجا زندگی کند.

علاوه بر موارد فوق شرایط دیگری نیز برای اسپانسر وجود دارد؛ مثلا ازدواج وی با همسرش باید واقعی باشد و به منظور دریافت اقامت دائم برای وی صورت نگرفته باشد (به عبارت دیگر ازدواج صوری یا مصلحتی نباشد). اگر اسپانسر در زندان بسر ببرد نمی تواند برای مهاجرت همسرش اقدام کند. همچنین، بعضی از جرایم موجب می شود که فرد امکان اسپانسر شدن همسر خود را نداشته باشد. برای فهرست دقیق تر مواردی که مانع اسپانسر شدن افراد می شود می توانید به متن قانون مراجعه فرمایید و یا با یک وکیل یا مشاور رسمی مهاجرت مشورت کنید.

وقتی کسی اسپانسر همسر خود می شود به مدت سه سال متعهد است که هزینه های زندگی وی را در کانادا بپردازد. در این مدت اگر دو طرف از هم جدا شوند، این تعهد باطل نخواهد شد و اگر حتی پس از طلاق همسر وی برای دریافت پاره ای خدمات اجتماعی نظیر Social Welfare مراجعه کند، اسپانسر دچار مشکل می شود و ضمن اینکه باید دلیل این کار را به دولت توضیح دهد، متعهد است که همه مبالغی که همسر وی از دولت دریافت کرده را به دولت باز گرداند. در ضمن اگر همسر اسپانسر فرزندی هم داشته باشد که با خود به کانادا آورده، فرد اسپانسر به مدت 10 سال یا تا سن بیست و پنج سالگی آن فرزند (هر کدام زودتر فرا برسد) نسبت به وی تعهد مالی دارد (اگر فرزند بیش از 22 سال داشته باشد این تعهد سه سال خواهد بود).

چه کسی می تواند توسط همسرش اسپانسر شود؟
برای همسرِ اسپانسر، شرایطی وجود دارد. مهم ترین این شرایط شامل موارد زیر است:

در هنگام ازدواج همسر یا شریک زندگی دیگری نداشته باشد.
سنش هنگام ازدواج کمتر از 16 سال نباشد.
موقعی که اسپانسر به کانادا می آمده، وی همسر اسپانسر نبوده است.
ممنوع الورود به کانادا نیست.
تمام فرم های مربوط به مهاجرت به کانادا را به طور کامل و صادقانه پر کرده است.
هدف وی از ازدواج با همسرش کسب اقامت کانادا نبوده است.
منبع: مهاجران