باغ شازده ماهان

جاذبه هاي گردشگري ايران- باغ شاهزاده يا باغ شازده زيباترين باغ تاريخي ايران محسوب مي‌شود. اين باغ در حدود ? کيلومتري شهر ماهان و حوالي شهر کرمان و در دامنه کوه‌هاي تيگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاريه مي‌باشد. اين باغ با مختصات جغرافيايي?? درجه و ? دقيقه عرض شمالي و ?? درجه و ?? دقيقه طول شرقي مي‌باشد. ارتفاع اين منطقه از سطح درياي آزاد ???? متر است. اين باغ مساحتي قريب به ?/? هکتار دارد. دو مجموعه شرقي و غربي دارد. کوشک يا همان عمارت‌هاي آن بسيار زيباست و به صورت دو آشکوبه ساخته شده‌است و سر در آن از معماري خيلي زيبايي برخوردار است که آن را از ساير باغ‌هاي ايراني متمايز و ممتاز مي‌سازد. فواره‌هاي آن چشم هر بيننده‌اي را نوازش مي‌دهد. اين فواره‌ها که در طول باغ قرار دارند زيباترين فواره باغ‌هاي ايراني هستند. زيرا ساير باغ‌هاي ايراني کمتر فواره داشته‌اند و يا اگر داشته‌اند به اين زيبايي نبوده‌اند. فواره‌هاي زيباي باغ شاهزاده بر اساس اختلاف ارتفاع و نه هيچ نيروي ديگري فعال هستند که اين خود دليلي بر هوش و ذکاوت مردمان کرمان زمين است. طول باغ شاهزاده کرمان ???متر و عرض آن ??? متر است. و بزرگترين و زيباترين باغ تاريخي ايراني محسوب مي‌شود. اين باغ همه ساله و به ويژه در فصل تابستان و بهار شاهد بازديد تعداد بيشماري از گردشگران از نقاط مختلف کشور است که اين باغ ديدني و دلفريب را براي تماشا انتخاب مي‌کنند واقع شدن منطقه در مسير عبوري کرمان به بم و در مسير جاده کهن ابريشم از عواملي است که اين محل را براي احداث يک باغ اشرافي مناسب مي ساخته است. باغ شاهزاده به گونه‌اي استقرار يافته که حداکثر استفاده از مناظر بديع داخلي را به صورت زير امکان پذير مي‌سازد: در بدو ورود، به ويژه در طبقه فوقاني سردر خانه به غير از ديدها و مناظر بيروني باغ، منظره چهارباغ و در جهت عکس آن منظره کوه را امکان پذير مي‌سازد. اين مناظر عمده يعني رؤيت حرکت آب، حوض ها و آبشارها هرکدام به نوبه خود تأکيدي بر محورهاي عمود بر محور اصلي دارند و توأم با نظام گياهي مناظر بديع داخلي را ارائه مي‌دهند.
اين باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ايرواني حاکم وقت کرمان ساخته شد و بناي درون آن بعداً توسط عبدالحميد ميرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طي يازده سال حکمراني وي (???? ه . ق تا ???? ه. ق) ساخته شد و با مرگ وي نيز بناي آن نيمه تمام رها شد. گفته مي‌شود وقتي خبر پپ ناگهاني حاکم را به ماهان مي‌برند، بنّايي که مشغول تکميل سردر ساختمان بود تغار گچي را که در دست داشته محکم به ديوار کوبيده و کار را رها کرده و فرار نموده است. به همين علت جاهاي خالي کاشي‌ها را بر سردر ورودي مي‌توان ديد. تاريخ بناي باغ ????خورشيدي است.
اين باغ از نمونه باغ تخت‌هاي ايراني است و در زميني مستطيلي شکل به مساحت پنج و نيم هکتار بنا شده و داراي سردر ورودي بسيار زيبايي است. بناهاي باغ عبارتند از کوشک اصليهو يعني سکونتگاه دائمي و يا فصل مالک که در انتهاي فوقاني باغ قرار دارد. سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنايي خطي جبهه ورودي باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گرديده است. طبقه فوقاني داراي اتاق‌هايي است که براي زندگي و پذيرايي پيش بيني شده‌اند. ساير بناهاي خدماتي باغ از حصار اصلي استفاده نموده و به صورت ديواري مرکب بناهاي مختلف خدماتي را در نقاط مناسب در خود جا داده است . اين باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشين و حمام نيز مي‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشين، به يک رستوران تبديل شده و توسط بخش خصوصي اداره مي‌شود.
در اين باغ درختان ميوه متنوعي به چشم مي‌خورند و در جلوي عمارت هم حوض‌ها و فواره‌ها آب‌نماي زيبايي را تشکيل داده‌اند. منبع آب باغ رودخانه کوچک تيگران است. مسعودي بناي اين باغ را از جنبه‌هاي مختلف معماري و نقش آب در آن بررسي کرده است .
هر ساله گردشگران از اين باغ زيباي ايراني بازديد مي‌کنند و از زيبايي و طراوت آن لذت مي‌برند. باغ شاهزاده در تاريخ سي ام تيرماه ???? به ثبت جهاني يونسکو رسيده است.
در زمستان ???? خبري منتشر شد در اين خصوص که با هشدار رسمي يونسکو به سازمان ميراث فرهنگي، در صورت تملک بخشهايي از اين باغ توسط بخش خصوصي و تبديل عمارت‌هايي از آن به اقامتگاه‌هاي گردشگران و مسافران، يونسکو اقدام به خروج نام اين باغ از فهرست جهاني خود مي‌نمايد. در بيانيه يونسکو اعلام شده‌است که هرگونه تغيير و بازسازي اماکن تاريخي ثبت جهاني‌شده بايد زير نظر اين سازمان و با اجازه آن انجام شود که حضور بخش خصوصي در بخش‌هايي از اين باغ، از جمله موارد نقض اين قانون محسوب مي‌شود.