جاذبه های گردشگری بلغارستان

موقعیت جغرافیایی:
در شمال این کشور جمهوری رومانی با مرز مشترک ۶۰۸ کیلومتر قرار دارد. در غرب با جمهوری‌های سابق یوگوسلاوی (صربستان با طول مرز ۳۱۸ کیلومتر) و (مقدونیه با مرز مشترک ۱۴۸ کیلومتری) واقع می‌باشند. در جنوب با کشور یونان هم‌مرز بوده که طول این سرحد ۴۹۸ کیلومتر و همچنان کشور ترکیه نیز در بخش جنوبی نقشهٔ سیاسی این کشور افتاده با مرز مشترک ۲۴۰ کیلومتر. در شرق جمهوری دریای سیاه قرار دارد.شمال کشور تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد، در حالی که جنوب شرق از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد. مهمترین رود ماریتسا نام دارد که از رشته کوه‌های رودوپ در غرب بلغارستان سرچشمه گرفته و با گذر از مناطق مرکزی کشور راه جنوب را در پیش گرفته و وارد ترکیه می‌شود و سپس به دریای اژه می‌ریزد. رود دیگر دانوب نام دارد که در شمال بلغارستان جریان دارد.
بلغارستان (به بلغاری: България) کشوری در جنوب شرقی اروپاست. پایتخت آن صوفیه است. جمعیتش بالغ بر 7٬249٬677 (در سال 2013 میلادی) نفر است که هر ساله ۱٪ از آن کاسته می‌شود. بلغارستان بیشترین رشد منفی جمعیت را در جهان دارد.زبان رسمی این کشور بلغاری و واحد پول آن لِف با واحد جزء استونیکی است. حدود ۸۵ درصد از مردم آن بلغاری‌تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. بلغارستان ۱۱۰٬۹۹۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و چهاردهمین کشور بزرگ در اروپا است. در سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد و در سال ۲۰۰۵ اتحادیه اروپا، درخواست عضویت بلغارستان را در این اتحادیه پذیرفت و روز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا را ۱ ژانویه ۲۰۰۷ اعلام کرد.مهمترین صادرات آن اسانس گل رز است، همچنین شراب نیز از دیگر اقلام مهم صادراتی بلغارستان است، بلغارستان چهارمین صادرکننده شراب در جهان است، پوشاک، کفش، آهن و فولاد، ماشین آلات و تجهیزات و سوخت نیز از دیگر صادرات بلغارستان می‌باشد. جمهوری بلغارستان رسما کشوری سکولار است اما در قانون اساسی آن مسیحیت ارتودکس به عنوان دین سنتی کشور ذکر شده‌است ۷۶٪ جمعیت پیرو آیین مسیحیت نوع ارتدوکس هستند و ۱۰٪ جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند و ۱۱٫۸ درصد بی‌دین هستند.منطقه امروزی بلغارستان در قدیم در قلمرو تراکیه‌ای‌ ها قرار داشت و بعدا یونانی‌ها و رومی‌ها بر این منطقه چیره شدند. ظهور قومیت بلغار به روزگار امپراتوری اول بلغار در قرون وسطی بازمی‌گردد. منطقه بلغارستان حدود پانصد سال در تصرف عثمانیان قرار داشت (از ۱۳۹۶ تا ۱۸۷۸ میلادی).
در اواخر سده نوزدهم، مداخله روسیه در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی در بالکان منجر به تشکیل کشور خودمختار بلغاری در ۱۸۷۸ گشت. بلغارستان تا سال ۱۹۰۸ شاهزاده‌نشین و تا ۱۹۴۶ پادشاهی مستقلی بود. با این حال، مرزهایی که در کنفرانس برلین (۱۸۷۸) تعیین شده بود، بلغارها را راضی نکرد و برای به دست آوردن زمین‌هایی که برپایه پیمان سن استفانو (۱۸۷۷) به آنان وعده داده بودند پنج بار وارد جنگ شدند.
بلغارستان که در دو جنگ اول (۱۸۸۵ و ۱۹۱۲) پیروز گشت در جنگ نهایی بالکان (۱۹۱۳) و دو جنگ جهانی (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۸ و ۱۹۴۴) مغلوب شد و سرزمین‌هایی را از دست داد. پس از اشغال کشور به دست ارتش سرخ (۱۹۴۴) رژیمی کمونیستی برقرار و پادشاه تبعید شد (۱۹۴۶) و به دنبال تظاهرات مردمی در ۱۹۸۹، تئودور ژیفوک (زاده ۱۹۱۱) رهبر تندروی رژیم را اصلاح‌طلبانی برکنار کردند که با وعده انتخابات آزاد، از نقش رهبری حزب کمونیست دست کشیدند. در ژوئن ۱۹۹۰ انتخابات آزاد برگزار شد و حزب سوسیالیست پیشین به قدرت بازگردانده شد. این حزب که با مشکلات شدید اقتصادی روبرو بود و نتوانست به تنهایی حکومت کند و در ۱۹۹۱ دولتی ائتلافی بدون برتری هیچ حزبی زمام امور را در دست گرفت و سه حزب اصلی روی کار آمده‌اند.
از سال ۱۹۹۹ بدین سو کشور بلغارستان به ۲۸ استان (منطقه) بخش شده‌است. نام آن‌ها بدین شرح است:
1.استان بلاگووگراد 2.استان بورگاس 3.استان دوبریچ 4.استان گابرووو 5.استان خاسکوو 6.کرجالی 7.استان کیوستندیل 8.استان لووچ 9.استان مونتانا 10.استان پازارجیک 11.استان پرنیک 12.استان پلِون 13.استان پلوودیو 14.استان رازگراد 15.استان روسه 16.استان شومن 17.استان سیلیسترا 18.استان اسلیوِن 19.استان اسمولیان 20.استان صوفیه 21.استان منطقه سوفیا 22.استان استارا زاگورا 23.استان تورگوویشته 24.استان وارنا 25.استان ولیکو ترنوو 26.استان ویدین 27.استان وراتسا 28.استان یامبو
درباره وارنا :
وارنا پس از سوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است.این شهر بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان بشمار می‌رود. این شهر در 470 کیلومتری شمال شرقی صوفیه قرار دارد و شهر های مهم اطراف دوبریخ ، شومن و بورگاس هستند.وارنا،یکی شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان است.و با 334٬870 نفر جمعیت (سال 2011) بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان بشمار می‌رود. یکی از شهرهای فعال و در حال توسعه بلغارستان دارای جاده های ارتباطی خوب ، هوای عالی و حمل و نقل دریایی و راه آهن است.یک خط قایق برقی که به وسیله سیم از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه می رود نیز در وارنا وجود دارد.این شهر سومین مرکز بزرگ صنعتی بلغارستان است و در امر صنعت کشتیرانی ، کشتی سازی و تعمیرات کشتی فعال می باشد. وارنا به عنوان یک تفریگاه ساحلی دریایی شهرت بین المللی دارد.هر ساله بیش از هزاران نفر از اهالی بلغارستان و دیگر کشورها ، تعطیلات خود را در سواحل زیبای شنهای طلایی golden sands و النا می گذرانندحداکثر متوسط دمای این شهر به ۳۱ درجه در ماه آگوست می‌رسد.در مجموع وارنا یک منطقه اروپایی با جاذبه های تفریحی توریستی خوب بوده که با توجه به واقع شدن در اروپای شرقی نرخ ارزانی دارد .هوا در وارنا از نیمه شهریور کمی رو به سردی می رود و بهترین ماه برای سفر به وارنا تیر و نیمه مرداد می باشد.

مراکز تفریحی -تاریخی – فرهنگی و علمی بلغارستان:

سواحل ماسه های طلایی (Golden Sands)
در شمال وارنا، سرزمین ماسه های طلایی که به واقع مروارید سواحل دریای سیاه محسوب می شود به لطف پوشش گیاهی بی نظیر و سواحل نیلگون و وجود ماسه های طلایی رنگ، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سرتاسر جهان است. وجود امکانات مدرن تفریحی، هتلهای لوکس و منحصر به فرد در قلب جنگل و کنار ساحل تابلوی بی نظیری از یک منطقه توریستی بوجود آورده و هر فردی در هر سنی از کودکان تا سالخوردگان می توانند از یک سفر خاطره انگیز و عالی برخوردار شوند.مجتمع ماسه های طلایی، مروارید های آرمیده در میان انبوهی از تپه های جنگلی و ماسه های سفید و طلایی و آبهای زلال آبی، انعکاسی از بهشت بر روی وسیعترین ساحل شمال وارنا با مساحتی به ابعاد 5/3 کیلومتر طول و 100 متر عرض و دمای 27-31 درجه سانتیگراد می باشد .گلدن سندز استراحتگاهی است مجلل و مفرح برای کودکان و خانواده ها دارای امکانات فوق العاده ورزشی، تفریحی، چشمه های آب درمانی که بارها جایزه معروف پرچم بین المللی را از محیط زیست دریافت نموده است.این منطقه از نظر اقتصاد گردشگری؛ نقش بسیار مهمی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد. اهالی این منطقه از انواع و اقسام شگردها برای کسب درآمد بهره می‌برند. اجاره دادن سایبان و تخت در حاشیهٔ ساحل و همینطور اجاره دادن اتومبیل، موتورسیکلت، دوچرخه و اسب‌های کوتاه قد، از جملهٔ این شگردهاست. در بازارچه‌های اطراف این منطقهٔ ساحلی، انواع و اقسام جانوران (نظیر طوطی، میمون، تمساح و مارهای کوچک و بزرگ) موجود است تا گردشگران در ازای پرداخت مبلغی آن‌ها را در اختیار گرفته و عکس یادگاری بگیرند

گشت ها
در طول سفر خود به وارنا شما می توانید برای گذراندن وقتتان به بهترین وجه از تورهای بسیار مفرح و شادی که بصورت Optional عرضه می شود استفاده کنید.
بالچیک (Balchik)
سفر نیم روزی با اتوبوس، گردش و بازدید بعدازظهر از بالچیک آغاز می شود. تفرجگاهی کوچک در شمال ساحل دریای سیاه، بنیان شده در قرن پنجم قبل از میلاد، بالچیک امروزه مشهور است به عنوان اقامتگاه ییلاقی ملکه ماریا، ملکه فقید رومانی. عمارت آن ترکیبی است از گلچین سبکهای شرقی و اروپائی، با بوستانهای جذاب با بیش از 600 گونه گیاهان نادر و کمیاب در سراسر جهان.
توقف بعدی در دماغه ی زیبا و بدیع کالیاکرا Kaliakra است با خرابه های به جا مانده از قرون وسطی و آثار باستانی واقع در موزه. نمایش متنوع و بی نظیر رقص روی آتش با پاهای برهنه روی ذغال سرخ بسیار جذاب و دیدنی است.کالیاکرا (kaliakra) تقریبا در حد فاصل ٢٠ کیلومتری کشور رومانی واقع شده. دماغه کالیاکرا شامل یک ساحل سنگی با ارتفاع ٢٠٠ متر در دریای سیاه، به احترام دختری به همین نام به عنوان نماد مردم مسیحی این منطقه که در جریان حمله مسلمانان عثمانی حاضر به تغییر دین خود نشدند و خود را از بالای این دماغه به دریا انداختند نامگذاری شده است. بناهای دختر چهل ساله و کلیسای سنت نیکولای از بناهای مهم این قسمتند لازم بذکر است در سال ١٩٠١ به دلیل زلزله ای شدید اکثر بناهای این منطقه شامل کلیسا و حمام رومی بطور کامل تخریب شده اند. کاشفان مقدونیه ای با انجام حفاری های مختلف اشیاء گوناگونی را پیدا نموده اند که در یک موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.