مدارک مورد نیاز برای ویزای شینگن

 بنا به نوع ویزای شینگن درخواستی شما، مدارک لازم برای اخذ ویزای شینگن متفاوت است. در زیر به مدارک مورد نیاز کلی برای درخواست ویزای شینگن اشاره شده است:

 
گذرنامه معتبر با حداقل دو صفحه خالی: این گذرنامه بایستی در طی پنج سال گذشته صادر شده باشد و حداقل سه ماه از تاریخی که قصد خروج از منطقه شینگن را دارید اعتبار داشته باشد. همچنین پرینت رنگی از ویزا های قبلی (شینگن، ویزای انگلستان و ایالات متحده) و مهر ورود و خروج 
فرم درخواست ویزا: برای ویزای شینگن باید فرم درخواست ویزای شینگن را مطالعه و اطلاعات خواسته شده در فرم را با دقت تکمیل و امضا نمایید. در صورت ناقص بودن فرم، امکان ریجکتی ویزای شما وجود دارد. توجه داشته باشید که هر یک از اعضای خانواده شما بایستی فرم درخواست ویزا را جداگانه تکمیل نمایند و فرم کودکان زیر 18 سال توسط والدین آن ها تکمیل و امضا می شود. 
دو عکس زمینه سفید مطابق با استاندارد های ایکائو
تست بیومتریک: در کشور هایی که سیستم اطلاعات ویزا یا همان دفاتر خدمات ویزا وجود دارند هنگام ارسال درخواست ویزای خود، تست بیومتریک (انگشت نگاری) شما را نیز در همان جا انجام می دهند. اگر اولین دفعه است که برای ویزای شینگن اقدام می کنید این تست را باید انجام دهید. اما اگر قبلا انجام داده اید، باید بدانید که تست بیومتریک تا 5 سال اعتبار دارد.
پرداخت هزینه ویزا: در صورتی که درخواست ویزای شینگن خود را شخصا به دفاتر خدمات ویزا و سفارت تحویل می دهید، هزینه ویزا را می توانید هنگام وقت سفارتتان پرداخت نمایید.
بیمه مسافرتی: تمامی متقاضیان ویزای شینگن باید بیمه مسافرتی داشته باشند، این بیمه موارد پزشکی و حتی مرگ را پوشش می دهد. این بیمه بایستی شامل کل مناطق شینگن باشد و طول مدت اقامت شما را پوشش دهد. حداقل پوشش بیمه مسافرتی برای ویزای شینگن سی هزار یورو است.
برنامه سفر و مدارک سفر: این اسناد و مدارک سفر شامل بلیط رفت و برگشت، رزرو هتل برای کل مدت اقامت شما، برنامه سفر روز به روز و ... می شود.
فرم چک لیست مدارک: چک لیست مدارک مورد نیاز خود را از طریق وبسایت سفارت تهیه نمایید و پس از تکمیل مدارک ذکر شده در فرم، فرم چک لیست را امضا نمایید و با مدارک خود تحویل دهید.
مدارک اشتغال به کار و تحصیل: در صورتی که در کشور محل سکونت خود مشغول به کار هستید بسته به نوع شغل خود بایستی مدارکی را مانند گواهی اشتغال به کار، روزنامه رسمی و ... تهیه و ارائه نمایید. در صورتی که مشغول به تحصیل هستید، بایستی گواهی اشتغال به تحصیل را از دانشگاه و یا مدرسه خود به انگلیسی یا زبان مورد نظر آن سفارت تهیه و ارائه نمایید. 
مدارک تمکن مالی: سفارت کشور مربوطه می خواهد مطمئن شود که شما از پس هزینه های سفر خود بر می آیید و قصد کار در کشور آن ها را ندارید و پس از اتمام سفر به کشور خود باز می گردید. مدارک مالی لازم شامل نامه تمکن مالی انگلیسی از بانک با قید مبلغ موجودی حساب به یورو، سند مالکیت، پرینت گردش حساب و ... می شود.
مدارک شناسایی: ارائه اصل و ترجمه کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت، سند ازدواج و ...
شرایط اخذ ویزای شینگن
 
شرایط اخذ ویزای شینگن چیست؟
هنگام درخواست ویزای اروپا، باید توجه داشته باشید که شرایط و هدف هر فردی که برای ویزای شینگن اقدام می کند با فرد دیگر متفاوت است. کشور های شینگن لیستی از اسناد و مدارک مورد نیاز را برای هر نوع هدف ورود به منطقه شینگن تنظیم کرده اند و این مدارک برای اقامت در هر یک از این کشور ها تقریبا یکسان است. این اسناد مورد نیاز خاص بر اساس وضعیت هر شخص فرق می کند و به شرح زیر است:
 
شخص شاغل و کارمند: مدارکی مانند صورت حساب بانکی شش ماهه اخیر، برگه مرخصی از کارفرما برای مدت سفر، فرم اظهارنامه مالیات بر درآمد و یا گواهی مالیات بر درآمد اختصاص داده شده به منبع حقوق را باید ارائه دهد. 
شخص دارای شغل آزاد: مدارکی مانند کپی پروانه کسب، بیانیه بانکی شرکت از شش ماهه اخیر و بازده مالیات بر درآمد را نیاز دارند.
دانشجویان و دانش آموزان: مدارکی مانند اثبات ثبت نام، گواهی اشتغال به تحصیل و عدم داشتن هیچ گونه نامه اعتراضی از طرف دانشگاه یا مدرسه باید ارائه دهند.
بازنشستگان: این گروه نیازمند بیانیه بازنشستگی شش ماهه اخیر هستند.  
 
منبع: کنپارس تراول