جاذبه های گردشگری ماداگاسکار، قاره هشتم

يکي از آخرين مناطق روي زمين که پناهگاهي براي انسان ها شد و زيبايي طبيعي و تنوع زيست محيطي آن بيشتر از ويژگي هاي ديگر اين سرزمين مورد توجه قرار گرفت، ماداگاسکار بود. ماداگاسکار در جنوب شرقي قاره آفريقا در اقيانوس هند واقع شده است و زيستگاه هزاران گونه گياهي و جانوري است که در هيچ جاي ديگر دنيا يافت نمي شوند. تنوع طبيعي فوق العاده اين سرزمين باعث شده که نام اين جزيره را "قاره هشتم" بگذارند. تکريم نياکان و سنت ها در فرهنگ، معماري، هنر و رفتار اجتماعي مردم اين کشور گسترش يافته است. چند مورد از جاذبه هاي گردشگري اصلي ماداگاسکار را در زير مي بينيد.

??. پارک ملي رانومافانا (Ranomafana National Park) اين پارک که در قسمت جنوب شرقي ماداگاسکار در نزديکي دهکده رانومافانا واقع شده است، يکي از محبوب ترين پارک هاي اين کشور است. بخش شرقي پارک خوش منظره ترين قسمت آن است که نهرهاي متعدد دارد که از تپه هاي جنگلي جاري مي شوند. اين پارک زيستگاه لمور بامبوي طلايي است که در خطر انقراض قرار دارد، زيرا فقط از جوانه هاي بامبو تغذيه مي کند که حاوي سيانيد است و براي حيوانات ديگر کشنده است، ولي با اين حال غذاي اصلي لمور طلايي است.

?. پارک ملي ماسوالا (Masoala National Park) اين پارک در شمال شرقي ماداگاسکار واقع شده است و حدود ??? مايل جنگل باراني را پوشش مي دهد و شامل سه پارک دريايي هم مي شود. اين پارک ده گونه لمور از جمله لمور آي آي، بزرگترين نخستي شب زي دارد. اين پارک زيستگاه گونه هاي متنوعي از پرندگان و خزندگان از جمله قورباغه گوجه اي (که نامش از رنگ قرمز روشنش گرفته شده) مي باشد. پارک هاي تامپولو، آمبوديليتري و آيفاهو هم براي زيرآبي رفتن و غواصي و همچنين کاياک سواري مناسب هستند.

?. پارک ملي آنداسيب مانتاديا (Andasibe Mantadia National Park) اين پارک حدود ??? مايل از زمين هاي شرق ماداگاسکار را در بر گرفته است و زيستگاه حدود ?? گونه لمور از جمله بزرگترين لمور کشور يعني ايندري است. اين پارک در نزديکي پايتخت ماداگاسکار، آنتاناناريوو واقع شده است و بازديد از آن از بقيه پارک هاي راحت تر است. اين پارک به دو بخش تقسيم مي شود: پارک ملي مانتاديا و پارک طبيعي آنالامازواترا. راهنماهاي محلي تورهاي ? تا ? ساعته در اين مناطق دارند.

?. تپه سلطنتي آمبوهيمانگا (Royal Hill of Ambohimanga) اين تپه که ??? سال است يکي از مقدس ترين نقاط اين سرزمين براي مردمش محسوب مي شود، دهکده اي تاريخي است که زماني منزل خانواده سلطنتي ماداگاسکار بوده است. ديواري که دور اين دهکده کشيده شده به سال ???? برمي گردد و با ملاطي متشکل از آهک و سفيده تخم مرغ درست شده است. مجموعه ماهاندريهونو شامل منزل سابق پادشاه آندريانامپواينيمريندا مي شود که ديوارهايش از چوب بلسان بنفش و کاردستي هاي پادشاه بزرگ جزيره و طبل، اسلحه و طلسم ساخته شده است.

?. ايفاتي (Ifaty) ايفاتي نامي است که به دو دهکده ماهيگيري قديمي در ساحل جنوبي غربي ماداگاسکار داده اند. دورتر از ساحل صخره آبسنگي ?? مايلي وجود دارد که مانند سدي طبيعي جلوي امواج بزرگ دريا را مي گيرد و آبهاي ساحلي را براي شيرجه، غواصي و ماهيگيري ايده آل مي سازد. خشکي اين منطقه نيز با جنگل هاي پوشيده از خار شناخته مي شود که درختان عجيب بائوباب قرن هاست که در آن پرورش مي يابند.

?. خيابان بائوباب ها (Avenue of the Baobabs) خيابان بائوباب ها شامل گروهي از درختان بائوباب مي شود که در دو طرف جاده اي خاکي بين مورونداوا و بلوني تسيريبيهينا در غرب ماداگاسکار قرار گرفته اند. چشم انداز جالب آنها توريست ها را از نقاط دوردست دنيا به اين نقطه مي کشاند و آن را جزو پربازديدترين نقاط منطقه ساخته است. درختان بائوباب که بيش از ??? سال عمر دارند در اين منطقه تک افتاده نبودند، بلکه در جنگل استوايي انبوهي قرار گرفته بودند. با گذشت سال ها، جنگل به منظور کشاورزي زدوده شد و فقط اين درختان مشهور باقي ماندند.


?. نوزي بي (Nosy Be) جزيره کوچک نوزي بي يکي از نقاط درجه يک توريستي ماداگاسکار است که هر سال هزاران گردشگر را از سراسر دنيا به خود جذب مي کند. با آنکه سواحل نوزي بي مانند سواحل استوايي ديگر زياد خوش منظره نيستند، ولي بخاطر آرامش، آب هاي زلال فيروزه اي و رستوران هاي عالي غذاهاي دريايي محبوبيت يافته اند.

?. تسينگي دي بمارا (Tsingy de Bemaraha) اين منطقه حفاظت شده در جنوب بزرگترين پارک طبيعي ماداگاسکار يعني پارک طبيعي تسينگي دي بمارا قرار گرفته است. کلمه "تسينگي" به قله هاي نوک تيزي گفته مي شود که در فلات آهکي اين پارک قرار گرفته اند. اين پارک که در نزديکي ساحل غربي کشور قرار گرفته است گستره وسيعي از جنگل هاي کرنا دارد و زيستگاه هفت گونه لمور از جمله Deckens sifaka است که با خز سفيد و کرمي و صورت سياهش شناخته مي شود.

?. پارک ملي ايسالو (Isalo National Park) پارک ملي ايسالو بخاطر زمين هاي متنوعش مشهور است و در نزديکي منطقه جنوبي ماداگاسکار قرار گرفته است. اين پارک علفزارها، تنگدره هاي عميق و ماسه سنگ هاي مختلف دارد که همه آنها در کنار درختان نخل قرار گرفته اند. مانند پارک هاي ديگر، براي تماشاي اين پارک نيز بايد راهنماي تور داشته باشيد. هر تور ممکن است چندين ساعت يا حتي چندين روز طول بکشد.

?. جزيره سنت ماري (Ile Sainte Marie) جزيره سنت ماري دورتر از ساحل شرقي ماداگاسکار واقع شده است. خليج هاي حفاظت شده و شاخابه هاي اين جزيره در قرن هاي هفده و هجده، دزدان دريايي را به سنت ماري مي کشاند و لاشه هاي چند کشتي دزدان دريايي را هنوز هم مي توان در آبهاي کم عمق خليج فوربان مشاهده کرد. امروزه اين جزيره يکي از برترين جاذبه هاي گردشگري ماداگاسکار است. آبهاي زلال و آرام خليج هاي جزيره نقاطي ايده آل براي غواصي و زيرآبي رفتن هستند. وال هاي گوژپشت مهاجر در تابستان و اوايل پائيز به آبهاي اين جزيره مي آيند.