جاذبه های گردشگری پاریس

آفتاب: پاريس، پايتخت فرانسه، سالانه از ?? ميليون گردشگر خارجي پذيرايي مي کند و با اين رقم پربازديدترين شهر دنياست

جاذبه هاي گردشگري پاريس متعدد هستند و تقريباً همه آنها کاملاً شناخته شده هستند. ديگر همه برج ايفل، موزه لوور، کليساي نتردام، کاخ ورساي، شانزه ليزه و ... را مي شناسند.
در کنار اين جاذبه هاي معروف، مکان هاي متعدد ديگري هم وجود دارند که از ميان آنها مي توان به موزه ها، بناهاي تاريخي، کليساها و مکان هاي تفريحي ديگر هم اشاره کرد.


برج ايفل (Tour Eiffel)

ايفل در اصل به ياد انقلاب ???? فرانسه و به صورت موقتي براي نمايشگاه جهاني سال ???? برپا شده بود که بعد از پايان نمايشگاه ديگر جمع نشد و به همان صورت باقي ماند. گوستاو ايفل به خاطر تکنيک هاي انقلابي اش در پل سازي معروف بود که اسکلت برج آزادي را هم او ساخت. تکميل برج ايفل ? سال طول کشيد و از ????? شاخه آهن ساخته شد. همه اين شاخه آهن ها به صورت پيش ساخته و با ? ميليون ميخ به هم وصل شدند و به صورت آماده به اين مکان منتقل شدند. اگر به پاريس مي رويد، ايفل يکي از جاهايي است که حتماً بايد آن را ببينيد.

موزه لوور (Muse du Louvre)
موزه لوور با کلکسيون شخصي شاه فرانسيس اول در قرن شانزدهم بنا نهاده شد. با هديه و خريدهاي شاه اين کلکسيون گسترده تر شد و در سال ???? طي انقلاب فرانسه، لوور تبديل به موزه ملي فرانسه و کلکسيون سلطنتي خصوصي شد که بازديد از آن به روي عموم هم باز شد. در اين موزه بينظير شاهکارهايي همچون تابلوي مونا ليزا اثر لئوناردو داوينچي و آثار ميکل آنژ را مي توانيد ببينيد. از هرم شيشه اي که وارد موزه مي شويد سه راهرو به نام هاي سولي، ريشليو و دنو در دسترس شماست که در هر کدام از آنها مي توانيد شاهکارهاي هنرمندان بزرگي را مشاهده نماييد.

کليساي نتردام (Cathdrale Notre Dame de Paris)
اين کليساي جامع کاتوليک در منطقه ? پاريس واقع شده و يکي از بهترين نمونه هاي معماري گوتيک فرانسوي و يکي از بزرگتريم و معروف ترين کليساي هاي دنيا شناخته مي شود. واقع گرايي مجسمه ها و زيبايي شيشه هاي رنگي آن، در تقابل با معماري رمانسک قرار دارند. هر ساله ?? ميليون نفر از اين کليسا ديدن مي کنند. در بالاي درب اصلي و در ارتفاع بيست متري، بيست و هشت مجسمه سنگي سه و نيم متري نصب شده اند که پادشاهاني را نشان مي دهند که قبل از ظهور عيسي بر اسرائيل حکومت کرده اند. برج هاي دو قلوي کليسا در رمان گوژپشت نتردام اثر ويکتور هوگو، محل زندگي کازيمودوي گوژپشت بودند.

تاق پيروزي (Arc de Triomphe)
اين تاق بنايي است واقع در ميدان شارل دوگل در انتهاي غربيخيابان شانزه ليزه که به افتخار جنگجوياني ساخته شده که در طول تاريخ و به ويژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده اند. در ديوارهاي داخلي و بر فراز اين تاق، نام فرماندهان نيروهاي فرانسوي در اين جنگ ها نقش بسته است. در پايين و در ضلع شرقي اين بنا آتشي به ياد يک سرباز گمنام همواره شعله ور است که هر بعدازظهر طي مراسمي خاص با گاز طبيعي آتش آن را تجديد مي کنند.

شانزه ليزه (Champs Elyses)
خيابان شانزه ليزه خياباني در منطقه ? و در شمال غربي پاريس است که پر از سينما، کافي شاپ، فروشگاه هاي لوکس است. شانزه ليزه يکي از معروف ترين و گران قيمت ترين خيابان هاي دنياست. چند بناي تاريخي هم در اين خيابان قرار دارند که از ميان آنها مي توان به تاق پيروزي و ميدان کنکورد اشاره کرد. اين خيابان يکي از جاذبه هاي اصلي پاريس محسوب مي شود و برندهايي همچون آديداس، بنتون، نايکي، زارا، کارتيه، گپ، لوئي ويتون، هوگو باس، لانسل و ... در اين خيابان فروشگاه دارند.

کاخ ورساي (Chteau de Versailles)
کاخ سلطنتي ورساي در منطقه ايل دو فرانس پاريس و در حومه ثروتمندنشين آن قرار گرفته است. اين کاخ ?? کيلومتر از مرکز شهر پاريس فاصله دارد. ناپلئون بعد از انقلاب فرانسه تابستان هايش را در اين کاخ مي گذراند. در سال ???? لوئي فيليپ آن را تبديل به موزه کرد. جاذبه هاي اين کاخ شامل اپرا، نمازخانه، تالار آينه ها، اتاق هاي سلطنتي شاه و ملکه و باغ زيباي اطراف کاخ مي شود.


پانتئون (Panthon)
پانتئون ساختماني در منطقه لاتين پاريس است که در اصل کليسايي به يادبود سنت ژنويو بوده و سپس تبديل به آرامگاهي براي شهروندان معروف فرانسوي شده است. اين ساختمان نمونه نئوکلاسيسيسم است و نماي آن شبيه به پانتئون رم ساخته شده است. از ميان افرادي که در پانتئون دفن شده اند مي توان به روسو، ولتر، ويکتور هوگو، اميل زولا، ژان مولن، ماري کوري، لوئي بريل و سوفلو اشاره کرد.

باغ لوکزامبورگ (Jardin du Luxembourg)
اين پارک دومين پارک عمومي بزرگ پاريس است که در منطقه ? پاريس واقع شده است. اين پارک همان پارک معروفي است که در رمان بينوايان ويکتور هوگو، کوزت با ماريوس آشنا مي شود. از ويژگي هاي اين باغ بزرگ مي توان به وجود صدها مجسمه، بناي تاريخي و فواره اشاره کرد. در فضاي سبز مرکزي اين باغ حدود ?? مجسمه از ملکه هاي فرانسوي و قديسين وجود دارد. کاخ لوکزامبورگ در انتهاي شمالي پارک براي ماري دو مديسي ساخته شد که در زمان انقلاب فرانسه از اين کاخ به عنوان زندان استفاده مي شد. در حال حاضر اين کاخ محل سناي فرانسه است.

گالري لافايِت (Galeries Lafayette)
در اوايل قرن نوزدهم پاساژ هاي زيادي در پاريس باز شدند. اين پاساژها با سقف هاي شيشه اي و فروشگاه هاي لوکس نماد زندگي شهري و خريد در پاريس بودند. بسياري از آنها به سنگفرش هاي زيبا، دروازه هاي چدني، ستون هاي مرمري و ساعت هاي تزئيني مزين بودند. حدود ??? پاساژ متصل به هم در قرن نوزدهم در پاريس ساخته شد و فروشگاه ها، رستوران ها و کافي شاپ هاي فراواني در آنها باز شدند. البته باز شدن پاساژ هايي همچون "گالري لافايت" و "پرنتان" (Printemps) موجب کاهش محبوبيت آنها شد. گالري لافايت محبوب ترين و معروفترين فروشگاه در پاريس است که اواخر قرن نوزدهم ساخته شد. هر سال ميليون ها خريدار و بازديدکننده به اين فروشگاه بزرگ ?? طبقه با گنبدي از شيشه و آهن، واقع در بلوار هاوسمان مي آيند و خريد مي کنند. مهمترين رقيب اين فروشگاه بزرگ و قديمي فروشگاه پرنتان است و آن هم مانند لافايت يک گنبد بزرگ و باشکوه شيشه اي به سبک هنر نوين دارد.

ديزني لند پاريس (Disneyland Paris)
اين مکان يک شهربازي در شهر جديد مارن لا واله در حومه شرقي پاريس است که توسط يورو ديزني تأسيس شده است. اين شهربازي، ? هتل و يک مجتمع سرگرمي و غذاخوري و خريد هم دارد و دومين گردشگاه ديزني در خارج از ايالات متحده، بعد از ديزني لند توکيو است. در اين شهربازي مي توانيد انواع وسيله هاي هيجان انگيز را سوار شويد و از تفريحات شاد و سرگرم کننده لذت ببريد.
از جاذبه هاي فراوان ديگري که در پاريس مي توانيد از آنها ديدن کنيد و لذت ببريد مي توان به موارد زير اشاره کرد:
مرک پمپيدو، ميدان لا کنکورد، باغ توئيلري، موزه اورساي، لا دفانس، اپراي پاريس گارنيه، پل نوف، مولن روژ، ميدان باستيل، کاخ سلطنتي، پل الکساندر سوم، باغ گياهان و برج مونتپارناس.