شمال آنکارا

تور آنکارا- سکونت گاه های قرن سوم قبل از میلاد غلاطیه ایها در (Gangrea چانکیری) زیر ساخت "چانکیری" امروزی در 135 کیلومتری از آنکارا می باشد. نخستین شواهد تمدن به حدود 3000 سال قبل از میلاد باز می گردند.

در این استان تپه های کوچک تدفین همچنین کارهای دستی از تمدن های مختلف واقع در موزه چانکیری وجود دارند . ویرانه های یک دژ متعلق به قرن 11 بر این شهر مشرف است. مسجد( Ulu اولو)(سلطان سلیمان) در این شهر که در 1558 توسط بزرگترین معمار ترکیه به نام معمار سینان تکمیل شده یادآور سالهای فرهنگ عثمانی است. چشمه آب گرم معدنی چاووندور آب استحمام و آشامیدنی دارد که برای رماتیسم و بیماریهای التهابی مفید است. این آبها با دمای 54 درجه سانتیگراد و با سرعت 47 لیتر بر ثانیه از داخل زمین جریان دارند.

 

تاش مسجد یا Cemaleddin Ferruh Darulhadisi یک بیمارستان قرون وسطایی که در 1242 ساخته شده، درست در خارج شهر واقع شده است. در شمال چانکاری پارک ملی زیبای ایلگاز و مرکز اسکی دیده می شوند. در این پارک، "کادین چاییری" یک ناحیه تفریحی بسیار دوست داشتنی با استخرها و کافه ها است. نزدیک "اِلدیوان" و در 15 کیلومتری جنوب غرب چانکیری یک محل تفریحی زیبا با سرسبزی متراکم و نقاط پیک نیکی به نام "بلبل پیناری" قرار گرفته است.