محله های ایرانی نشین مونترال کانادا قسمت دوم

در قسمت قبل، برای مهاجرت کانادا تعدادی از محله های شهر مونترال که بیشتر مورد توجه ایرانیان هستند معرفی شدند. در این نوشتار به معرفی چند منطقه دیگر و خصوصا مرکز این شهر پرداخته می شود.
مرکز شهر یا Downtown
مرکز شهر مونترال که قطب تجاری این شهر و استان کبک به شمار می رود در شیب جنوبی تپه مونت رویال قرار گرفته است. همان طور که قبلا اشاره شد بزرگترین و مهم ترین خیابان شهر مونترال، خیابان شربروک است که بخش مهمی از این خیابان در مرکز شهر امتداد یافته است. دو دانشگاه انگلیسی زبان مونترال یعنی دانشگاه مک گیل و دانشگاه کنکوردیا که هردو از مهم ترین و مشهورترین مراکز آموزشی کبک و کانادا به شمار می آیند هر دو در این منطقه قرارگرفته اند. آسمان خراش های این قسمت از شهر به بلندی آسمان خراش های سایر شهرهای امریکای شمالی نیست به دلیل این که مطابق قانون آسمان خراش ها و برج های مرکز شهر نباید بلندتر از تپه مونت رویال به نظر برسد.یکی از جاذبه های شهر مونترال شهر زیرزمینی آن است که در زیر همین قسمت از شهر یعنی داون تاون ساخته شده است. این شهر یا underground city of Montreal بزرگترین شهر ساخته شده از این دست است که بیش از ۱۶۰۰ شرکت، رستوران، مغازه و حتی موزه و دانشگاه را در خود جای داده است و همچنین بسیاری از ساختمان های مسکونی و تجاری واقع در مرکز شهر از زیر زمین به این قسمت راه دارند به طوری که اگر شما ساکن یکی از این ساختمان ها باشید می توانید به آسانی و با استفاده از مترو برای انجام امور اداری یا خرید بیرون بروید بدون این که مجبور باشید در هوای سرد بیرون قدم بگذارید.مرکز شهر مونترال نیز مانند سایر شهرهای بزرگ از شلوغی، ترافیک و سایر مشکلات بی نصیب نمانده است به همین دلیل با این که در این قسمت از شهر دسترسی به مراکز اداری، تجاری و دانشگاه ها بسیار آسان تر و هزینه رفت و آمد کمتر است بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند در مناطق مجاور مرکز شهر سکونت داشته باشند و اقامت در این منطقه بیشتر مورد توجه دانشجویان است. اجاره بها در این منطقه طبیعتا از سایر قسمت های شهر گران تر است و واحدهای آپارتمانی از سایر نقاط شهر کوچکتر و قدیمی تراست (هرچند مجلل ترین و گران ترین برج های مسکونی مونترال که از امکانات استثنایی و زیبایی چشم گیری برخوردار است نیز در این منطقه از شهر ساخته شده و یا در حال ساخت است.) اجاره بها در این قسمت از شهر مانند کت دونژ است با این تفاوت که در مجموع، واحدهای مشابه کوچکتر ساخته شده اند.
منطقه Westisland
این منطقه همان طور که از اسمش پیداست در غرب مونترال قرارگرفته، هرچند بر خلاف اسمش جزیره نیست و بخشی از جزیره مونترال به شمار می آید. در واقع این اسم غیر رسمی است که به مناطق و بخش های غربی شهر داده شده و شاید دلیل اطلاق نام جزیره به این قسمت از شهر این است که وست آیلند چه از نظر بافت فرهنگی و جمعیتی و چه از نظر مدل شهرسازی تفاوت اساسی با سایر قسمت های شهر دارد.این بخش از شهر مونترال که خود متشکل از ۱۳ منطقه است بافت جمعیتی چندفرهنگی دارد و تعداد مهاجرین در این منطقه بسیار زیاد است. زبان غالب در این منطقه انگلیسی است به طوری که در این قسمت شهر افراد زیادی دیده می شوند که به زبان فرانسه آشنایی اندکی دارند. بیش از ۸۰ درصد مدارس انگلیسی زبان دولتی شهر مونترال در این منطقه قرارگرفته اند. شهرسازی وست آیلند نسبت به سایر بخش های شهر مدرن تر است، تعداد ساختمان ها و برج های بلند کمتر و تعداد خانه های مسکونی یک یا دوطبقه بیشتر است. خیابان ها بازتر و خیابان بندی ها متشکل تر و منظم تر است. قدمت مناطق این محدوده بسیار کمتر از سایر قسمت های شهر است به طوری که عمر بعضی از مناطق به کمتر از ۵۰ سال می رسد.این منطقه در سال های اخیر توسعه بسیاری یافته و جمعیت آن روز به روز در حال افزایش است. منطقه وست آیلند نیز از جمله مناطقی است که بسیار مورد توجه ایرانیان است با این تفاوت که اکثر ساکنین ایرانی وست آیلند را خانواده هایی تشکیل می دهند که معمولا مدت بیشتری از اقامت آنها در کانادا گذشته است و اغلب مالک خانه های مستقل هستند تا ساکن آپارتمان های اجاره ای. این خانواده ها که اغلب، سال های اولیه اقامت خود را در مناطقی مثل مرکز شهر یا NDG گذرانده اند بعد از چند سال اقامت به فکر خرید خانه افتاده اند در حالی که قیمت خانه در این مناطق بسیار بالا بوده و در عین حال سبک و سیاق ساخت خانه در قسمت های قدیمی شهر زیاد با سلیقه ایرانی که علاقمند به فضاهای باز و بزرگ هستند سازگار نیست به همین دلیل بسیاری از این خانواده ها به منطقه غربی شهر نقل مکان کرده اند تا بتوانند در خانه ای متناسب با بودجه و سلیقه خود سکونت داشته باشند. در سال های اخیر همگام با افزایش جمعیت این منطقه، جمعیت ایرانیان مقیم وست آیلند نیز افزایش چشم گیری داشته است.مراکز فرهنگی، رستوران ها و فروشگاه های ایرانی در منطقه وست آیلند کمتر هستند با این حال یکی از بزرگترین فروشگاه های ایرانی مونترال یعنی فروشگاه اخوان در وست آیلند نیز یک شعبه بسیار بزرگ دارد و همین طور دیگر مدرسه ایرانی مونترال در این منطقه واقع است.طبیعی است دسترسی این منطقه به مرکز شهر نسبت به مناطقی مانند کت دونژ و NDG سخت تر است و شبکه قطار زیرزمینی یا مترو هنوز در این قسمت از شهر ساخته نشده است با این حال در سال های اخیر شبکه حمل و نقل عمومی در این بخش گسترش بیشتری یافته و امکان دسترسی به مرکز شهر را آسان تر کرده است.
یکی دیگر از مزایای این بخش شهر این است که آپارتمان های اجاره ای نسبت به بخش های مرکزی شهر ارزان تر، تمیزتر و جدیدترهستند. اما در مجموع به تازه واردین توصیه می شود در بدو ورود در مناطقی نزدیک تر به مرکز شهر اقامت بگیرند مگر این که دلیل خاصی مانند یافتن شغلی در این منطقه یا دلایل شخصی دیگر مانند زندگی در نزدیکی دوستان و اقوام نزدیک آنها را به اقامت در وست آیلند ناگزیر سازد.