بالشوی تئاتر

بالشوي­ تئاتر مسکو در جهان مشهور است و علاقه ­مندان در هر نقطه اي از جهان، مشتاق بازديد آن هستند. اين تئاتر تاريخچه اي طولاني دارد. تاريخ تشکيل نخستين تئاتر حرف ه­اي مسکو به سال 1776 ميلادي مي ­رسد.تا اين تاريخ در شهر گروه ­هاي جداگانه که اکثراً خارجي بودند، به نمايش مي­ پرداختند.
ابتکار ايجاد گروه دائمي نمايش در مسکو، به شاهزاده پتر اورسوف تعلق دارد، کسي که به هنر تئاتر عشق بي پايان داشت و پول زيادي در اين راه خرج کرد. کار عملي گروه جديد تئاتر مسکو در ژوئن 1776 آغاز شد. از قضا، اولين شب نمايش به دليل بي­توجهي کارمندان، آتش سوزي مهيبي در تئاتر رخ داد و طي چند ساعت ساختمان آن کاملاً خاکستر گرديد. تور روسيه
به سبب خسارات جبران ناپذيري که به ساختمان و تأسيسات تئاتر وارد آمد، اورسوف از مديريت و اداره­ي تئاتر محروم و امتياز وي لغو گرديد.
ساختمان جديد در سه طبقه، طي مدت 5 ماه با کمک هاي مالي دولتي بنا گرديد. اين ساختمان به کوچه­ي پتروفسکي ختم مي شد که به همين سبب، نام تئاتر پتروفسکي را به خود گرفت. تئاتر پتروفسکي در 30 دسامبر 1780 گشايش يافت و در سال 1787، سالن بزرگ بالماسکه نيز به آن اضافه شد که 40 متر قطر داشت. اين سالن حدود دو هزار نفر ظرفيت داشت. بعدازظهر روز هشتم اکتبر 1805 تئاتر براي دومين بار آتش گرفت و خسارات جبران ناپذيري به آن وارد شد.
تئاتر پتروفسکي از سال 1806 به تشکيلات سلطنتي ملحق و به اين ترتيب به يک اداره­ي دولتي تبديل گرديد. تعمير آن شتاب گرفته و سرانجام در روز 13 آوريل 1808 رسماً افتتاح شد. تئاتر در سال 1812 در آتش جنگ با ناپلئون نابود شد و در ماه مي 1816 کار بر روي طرح جديد شهر مسکو به پايان رسيد و کميسيون بازسازي نسبت به تجديد بنا و حتي افزايش مساحت تئاتر پتروفسکي رأي داد.
روز 17 ژانويه­ي 1825 ساختمان جديد تئاتر پتروفسکي افتتاح شد. طرح ساخت بناي جديد بين مهندسين ساختماني به مسابقه گذاشته شد و طرح رئيس آکادمي آندري ميخايلف در بين همه برنده شناخته شد. مسئوليت معماري ساختمان تئاتر جديد به عهده­ي معمار مشهور ژوزف بويوف (استاد برجسته کلاسيک روسي در نيمه قرن نوزدهم) گذاشته شد. سالن تماشاچيان سه هزار نفر گنجايش داشت. صحنه دو پرده داشت، يکي پرده­ي جلو و يکي هم دور که با ستاره ها و اشکال نجومي 12 ماه سال آراسته شده بود. عظمت تئاتر هر کسي را به حيرت وا مي­داشت. اين تئاتر که بعد از تئاتر ميلان بزرگ­ترين تئاتر اروپا به شمار مي­رفت به نام تئاتر بزرگ پتروفسکي (بالشوي پتروفسکي) ناميده شد.
در هواي تيره ­ي صبح 11 مارس 1853 به دلايل نامعلوم آتشي عظيم با شعله­ هاي وحشتناک، بالشوي­ تئاتر را در بر­گرفت. شعله­­ هاي سرکش، در يک چشم به­م زدن همه چيز را به خاکستر تبديل کرد.براي طرح بازسازي
مسابقه اي ديگر طرح شد. در اين مسابقه معماران بزرگ آن زمان همچون کتون، کافوس و انکوتين شرکت کردند که طرح کافوس برنده شناخته شد.
در بازسازي بالشوي تئاتر ارتفاع، وسعت پرده و ديگر بخش ها افزايش يافت؛ به نحوي که به بزرگ ترين تئاتر دنيا مبدل شد. آخرين نمايشنامه در بالشوي تئاتر سلطنتي در 28 فوريه 1917 بر روي صحنه رفت و با به قدرت رسيدن کمونيست ها تعطيل شد. دو سال پس از انقلاب رهبران تئاتر در 12 اکتبر 1919 جلسه اي را تشکيل و در آن موضوع تعطيل نمودن تئاترهاي مسکو را طرح کردند که با اکثريت آرا تاييد شد. از جمله بالشوي­ تئاتر نيز تعطيل شد.

سايت رسمي: www.bolshoi.ru/en