تعریف تابع (شهروند) کانادا

براساس “قانون شهروندی کانادا” The Citizenship Act به طور عموم کسی تابع (شهروند) کاناداست که یکی از شرایط زیر را داشته باشد.

در داخل خاک کانادا به دنیا آمده است (بجز کسانی که هیچ کدام از والدینشان کانادایی یا مقیم دائم کانادا نباشند و حداقل یکی از والدین برای ماموریت دیپلماتیک به کانادا آمده باشد).
در خارج از خاک کانادا به دنیا آمده است اما از طریق مهاجرت و یا پ.ن.ا.ه.ن.د.گ.ی مقیم کانادا شده و سپس براساس قوانین موجود به شهروندی کانادا پذیرفته شده است Naturalized Citizen
در خارج از خاک کانادا به دنیا آمده است اما حداقل یکی از والدین او شهروند کاناداست (شهروندی یکی از والدین باید به واسطه تولد در داخل خاک کانادا و یا مهاجرت به کانادا حاصل شده باشد. به عبارت دیگر اگر هر دو والدین وی خارج از کانادا به دنیا آمده باشند و شهروندی آنها هنگام تولد حاصل شده باشد، دیگر این فرد شهروند کانادا نیست. در اصطلاح به این حالت شهروندی، “نسل اول” می گویند و نسل دوم خارج از کانادا به طور خودکار شهروند نمی شود. محدویت “نسل اول” First Generation برای کسانی است که از تاریخ 17 آوریل 2009 به بعد به دنیا آمده اند و والدین آنها در ماموریت دولتی خارج از کشور کانادا نبوده اند).
برای تعریف دقیق تر شهروندی و شرایط خاص آن به قانون شهروندی کانادا مراجعه فرمایید [لینک]. برای آشنایی بیشتر با انواع تابعیت کانادا اینجا کلیک کنید.

در حال حاضر اگر کسی مقیم کانادا باشد و تقاضای شهروندی این کشور را بدهد، چهار سال قبل از لحظه ارسال تقاضای وی را در نظر می گیرند. اگر حداقل سه سال از این چهار سال (یا بهتر بگویم حداقل 1095 روز) را مقیم کانادا Canadian Resident باشد در آن صورت تقاضای وی پذیرفته می شود اگر…

تقاضانامه تابعیت را به همراه مدارک لازم تحویل داده باشد
حداقل 18 سال سن داشته باشد
اگر در کانادا زندانی شده باشد و تعداد روزهای زندانی شدن وی را از مدت اقامت وی کم کنیم همچنان حداقل 1095 روز طی چهار سال گذشته در کانادا باشد
اگر در کانادا محکوم یا زندانی شده باشد، جرم او در حدی نباشد که نتواند تابع کانادا شود
شرایطی که منجر به ابطال اقامت دائم می شود در مورد وی صدق نکند
در امتحان شهروندی قبول شود (افراد 55 سال به بالا از این امتحان معافند)
چنانچه سن وی بین 18 و 54 سال است با یکی از زبان های رسمی کانادا انگلیسی یا فرانسه آشنایی داشته باشد (اطلاعات بیشتر در خصوص شرط زبان انگلیسی یا فرانسه برای تابعیت کانادا)
در مراسم سوگند شهروندی شرکت کند (افراد کمتر از 14 سال از شرکت در این مراسم معافند)
منبع: مهاجران