جاذبه های گردشگری مالدیو

معمولا در کشور ما با شنیدن نام کشور مالدیو ذهن ها بیشتر به فوتبال منعطف می شود ولی افراد اهل طبیعت و سفر بخوبی می دانند که این مجمع الجزایر به عنوان یکی از زیباترین نقاط کره زمین به حساب می آید.

کشور مالدیو در حقیقت از ۱۹۲ جزیره اصلی و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده است که در این میان تعداد ۸۰ جزیره دارای خدمات اقامتی برای گردشگران است.

جالب اینجاست که مساحت کلی تمامی این جزایر روی هم به ۳۰۰ کیلومترمربع می رسد و در این فضای محدود تنها می توان به جمعیتی ۳۵۹ هزار نفری دست یافت که عموما افرادی آرام و شاد هستند، این کشور در جنوب غربی هندوستان و به عنوان یکی از کشورهای آسیای جنوبی نقش مهمی در گردشگری منطقه دارد، پایتخت این کشور جزیره ای به نام ماله است که بزرگ ترین جزیره مالدیو به حساب می آید و مساحت آن نزدیک به شش کیلومتر مربع است.

همچنین ۱۰۳ هزار شهروند مالدیوی در این شهر زندگی می کنند، بیشتر ادارات و مراکز دولتی مالدیو نیز در این جزیره واقع شده اند تا ماله را به مهم ترین و به عبارتی قلب سیاسی مالدیو تبدیل کنند.

دومین شهر بزرگ این کشور نیز آدوسیتی نام دارد که مدت کوتاهی به عنوان پایتخت مالدیو نیز شناخته می شده است.

این کشور سال های زیادی را زیر سایه استعمار هلند و بریتانیا سپری کرد ولی سرانجام توانست به استقلال خود دست یابد و در حال حاضر توسط یک رژیم جمهوری اداره می شود.

بزرگ ترین سطح درآمد دولت مالدیو از صنعت گردشگری است که بیش از ۶۰ درصد کل درآمد این کشور را تشکیل می دهد و پس از آن نیز صنعت ماهیگیری به عنوان صنعت دوم چرخه اقتصادی مالدیو شناخته می شود.

بیشتر جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند و به همین دلیل نیز قوانین اسلامی از ورود موارد حرامی مانند گوشت خوک و مشروبات الکلی به این کشور ممانعت می کند.

از نکات جالب این کشور تفکیک جزایر به سه بخش اقامتی، اداری و گردشگری است تا صنعت گردشگری و سیستم کاری در این کشور با روال زندگی دینی و خانوادگی ساکنان آن تداخلی نداشته باشد و شاید به همین جهت نیز مردم مالدیو ازجمله آرام ترین مردمان کره زمین محسوب می شوند.

آب و هوای این کشور نیز با توجه به نزدیکی به استوا، حاره ای بوده و به صورت عمومی در بیشتر زمان سال دمای هوا بالای ۳۰ درجه است که با بارندگی های فراوان همراه است.

ورود و خروج به مالدیو از طریق زمینی عملا غیرممکن است زیرا این کشور مرز زمینی با هیچ کشوری ندارد و تنها از طریق دریا و هوا می توان به خاک مالدیو پا نهاد.

مالدیو دارای چند بندر و دو فرودگاه اصلی است که این دو فرودگاه در دو شهر اصلی این کشور قرار گرفته اند، ازجمله موارد جالب درباره این بنادر و فرودگاه ها بررسی مسافران با اشعه ایکس است که به علت ممنوعیت خروج اجسام خاص از این کشور انجام می شود.

این ممنوعیت ها شامل خروج شن و ماسه ساحلی، مرجان و صدف است که به علت یگانه بودن این موارد در مالدیو چنین تصمیمی از سوی دولت اتخاذ شده است البته یادگار های بسیاری از ساخته های دستی بومیان این کشور وجود دارند که برای فروش به گردشگران تهیه می شوند و بدون مشکل می توانید آنها را به همراه خود از این کشور خارج کنید.

از نکات جالب این کشور وجود تاکسی های هوایی! در این مجمع الجزایر است که گردشگران را از جزیره ای به جزیره دیگر انتقال می دهد و همچنین امکان استفاده از مناظر بسیار زیبای این کشور از ارتفاع نیز با استفاده از این تاکسی های هوایی فراهم خواهد بود، البته هزینه استفاده از این پروازها چندان ارزان نیست و به همین دلیل بسیاری از گردشگران به سراغ این روش جابه جایی نمی روند و با اجاره کردن قایق های پارویی یا موتوری بین جزایر رفت و آمد می کنند.

ازجمله مزایای این نوع رفت و آمد این است که بسیاری از بومیان کشور از این روش استفاده می کنند و همین تداخل موجب دیدن فرهنگ بومیان کشور در قایق سواری خواهد بود که برای گردشگران کشورهای مختلف بسیار جذاب به نظر می رسد.

با توجه به ساختار خاص و وجود جزایر متعدد در این کشور، طبیعی است ورزش های دریایی در راس هرم گردشگری مالدیو قرار داشته باشد.

غواصی در دریای های مالدیو به عنوان یکی از منحصربه فرد ترین تجربه های غواصی در جهان شناخته می شود زیرا جریان آب های گرم بین این جزایر موجب شده گونه های بسیاری از جانوران و گیاهان آبزی، این منطقه را به عنوان خانه اصلی خود انتخاب کنند و وجود این گونه های متنوع در اعماق آب می تواند هر گردشگری را برای ساعت ها غرق در لذت تماشا کند.

از دیگر ورزش های آبی در مالدیو می توان به موج سواری اشاره کرد که با توجه به تعدد جزایر و تغییر جریانات آبی در این منطقه امواجی بلند در تعدادی از جزایر به وجود می آید که این جزایر را به عنوان میعادگاهی برای موج سواران حرفه ای در سطح جهان تبدیل کرده است.

از دیگر نکات جالب سفر به مالدیو می توان به هزینه اندک اقامت و لذت از آب و هوا در این کشور اشاره کرد به نحوی که اقامت و خورد و خوراک در این منطقه در یک هفته و برای دو نفر معادل ۱۰۰۰ دلار برآورد می شود که با توجه به امکانات این منطقه رقم بسیار مناسبی به حساب می آید، البته باید به این مقادیر هزینه رفت و آمد به مالدیو را نیز افزود.