مواردی در مورد اظهار نامه گمرکی کانادا

در زمان مهاجرت کانادا قطعا دیده اید که در فاصله ۱-۲ ساعت مانده به زمان فرود، خدمه هواپیما کارت هایی را در میان مسافران توزیع می کنند. این کارت ها کهDeclaration Card یا همان برگه اظهارنامه گمرکی خوانده می شود مربوط به کسانی است که می خواهند وارد خاک کانادا شوند اعم از اینکه مقیم و ساکن کانادا باشند یا مسافر و توریستی که قصد اقامت کوتاه مدت دارند.بدیهی است که مسافرانی که به صورت ترانزیت از مسیر کانادا به سمت سایر کشورها (مثلا امریکا) پرواز می کنند لزومی به تکمیل برگه اظهارنامه گمرکی را ندارند.
برگه اظهارنامه گمرکی دارای چه محتوایی است؟
این برگه یا کارت از ۴ قسمت تشکیل شده که به ترتیب حروف الفبا دسته بندی شده است Part A, Part B, Part C , Part D
PART A
• همه مسافران اعم از مقیمان کانادا یا مسافران به این کشور باید آن را تکمیل کنند در ابتدا مشخصات مسافران پرسیده شده است. همه کسانی که دارای یک آدرس هستند و اعضای یک خانواده محسوب می شوند باید یک کارت را تکمیل کنند.
• همانطور که در عکس مشاهده می کنید باید به ترتیب، نام خانوادگی، نام کوچک و در پایان حروف اول این دو initials را با حروف بزرگ انگلیسی پر کنید. مثلا اگر اسم کسی John Smith باشد باید در خانه های مشبک بنویسد : SMITH , JOHN , JS
• برای اینکه همه چیز خوانا باشد توصیه می کنیم که هر یک از کاماها را در یک خانه مجزا قرار دهید. در ادامه تاریخ تولد افراد بر اساس روز و ماه و سال و وضعیت شهروندی (ایرانی یا کانادایی یا هر ملیت دیگر) باید مشخص شود.
• مسافر باید اطلاعاتی از آدرس محل زندگی، نحوه ورودش به کانادا، هدف از آن و مسیر ورود بدهد. برای کسانی که توریست هستند این آدرس مربوط به کشور محل زندگی است و برای ساکنان کانادا، مشخص کننده اینکه ساکن چه آدرسی در این کشور هستند
• قریبا همه مسافران ایرانی زمانی که از ایران به کانادا می آیند از طریق مرز هوایی Air وارد کانادا می شوند و باید شماره پرواز را مشخص کنند. در انتها هم باید مشخص شود که پروازشان از سمت امریکا بوده یا جای دیگر (مثلا اروپا).
• در ادامه باید سوالاتی را درباره وسایل خاصی که ممکن است همراه داشته باشید پاسخ دهید. اگر پاسخ به همه این پرسش ها منفی باشد شما گذر ساده ای از گمرک خواهید داشت اما اگر پاسخ به یکی از آنها مثبت باشد باید حتما یک مامور گمرک محموله شما را ببیند و احتمالا سوالاتی از شما در این باره بپرسد. البته اینکه شما به همه پرسش ها جواب منفی بدهید تضمینی برای اینکه مامور گمرک از شما نخواهد که چمدان های خود را جلوی او بگشایید نمی دهد اما اگر پاسخ منفی داده باشید و بعدا در جلوی مامور گمرک مشخص شود که دروغ گفته اید دچار دردسر خواهید شد.
• پرسش های مربوط به کالاهای خاص که در قسمت اول پرسیده می شوند
o عبارتند از: سلاح گرم یا هر آنچه سلاح محسوب شود همراه شما هست یا نه؟
o کالاهای تجاری اعم از نمونه sample یا ابزار و وسایل همراه شما هست یا نه چه بخواهید آنها را مجدد به فروش برسانید یا نه ؟ توجه داشته باشید که منظور از Commercial goods عموما وسائلی است که استفاده نشده باشد و به قول معروف آکبند باشد. پس از استفاده، حکم وسیله شخصی Personal goods را به خود می گیرد اما وسیله شخصی همراه مسافر باید توجیه داشته باشد. مثلا لپ تاپ همراه فرد که داخل بسته بندی نباشد یک وسیله شخصی است اما جاروبرقی ولو آنکه داخل بسته بندی نباشد به سختی می تواند معنای استفاده شخصی بدهد مگر اینکه فرد در حال نقل مکان Movingباشد. همانطور که پیشتر به تفصیل بیان شده مهاجران تازه وارد از نظر ورود این نوع کالاها مشکلی ندارند.
o سوال بعدی طیف گسترده ای از کالاهایی را نام می برد که می توان آنها را مواد خوراکی یا مواد تازه یا خام نامید اعم از گوشت، محصولات لبنی، تخم گیاه، دانه های روغنی، گل و گیاه، حیوانات و...اصولا ورود این مواد به صورت تازه به کانادا ممنوع است و شما اگر آنها را همراه دارید باید حتما اعلام کنید. آجیل و مواردی از این دست اگر بوداده یا خشک شده باشند نیازی به اظهار ندارند اما مثلا کشک به عنوان یکی از محصولات لبنی قانونا باید اظهار شود. درباره اینکه کشک خشک همین شرایط را دارد یا نه ابهام وجود دارد اما بعضا دیده شده که ماموران گمرکی به آن هم حساسیت نشان داده اند.
o در ادامه از شما می خواهند که در صورتی که بیش از معادل ۱۰ هزار دلار کانادا (به ازای هر نفر) پول یا نقدینگی دیگر همراه دارید اعلام نمایید. توجه داشته باشید که ورود و خروج پول یا اشکال دیگری از نقدینگی ممنوعیت ندارد اما برای اجتناب از مواردی چون پول شویی دولت بر روی ارقام درشت نظارت بیشتری دارد. اگر فرد توجیه منطقی برای ارقام درشت داشته باشد این موضوع چندان اشکالی ندارد اما مثلا اگر کسی برای یک سفر دو-سه هفته ای بخواهد ۳۰-۴۰ هزار دلار پول وارد خاک کانادا کند عجیب است و قطعا از وی پرسش های بیشتری خواهد شد. اصولا مهاجرینی که برای اولین بار وارد خاک کانادا می شوند از این گونه پرسش ها خلاص هستند اما اگر مجموعه پولی که همراه دارند (با توجه به تعداد افراد) از سقف مورد اشاره بیشتر است باید اعلام کنند و نگرانی هم از بابت اینکه این رقم ممکن است زیاد به نظر برسد نداشته باشند.
o اگر در این سفر کالاهای دیگری ارسال شده که الان همراه شما نیست (مثلا فریت شده) باید اعلام کنید
o اگر قبل از ورود به کانادا از مزارعی دیدار کرده اید و بعد هم می خواهید در کانادا به مزرعه ای سر بزنید باید اعلام کنید. این موارد بیشتر برای جلوگیری از نقل و انتقال آفات نباتی و مسائلی از این دست است.
Part B
برای مسافران و توریست هاست که بر اساس مدت زمان حضور شما در کانادا، مشخص می کند تا چه میزان از محصولات بدون پرداخت گمرکی می تواند همراه مسافر باشد. معمولا کالاهایی که در فروشگاه های فرودگاه ها به عنوان محصولات بدون مالیات و عوارض خروج duty-free عرضه می شوند شامل خوش بوکننده ها، مشروبات الکلی، سیگار و تنباکو در این حوزه اهمیت بیشتری دارند. ساکنان کانادا لزومی به تکمیل این بخش ندارند.
Part C
معادل بخش دوم اما برای ساکنان خود کانادا است. در این بخش رابطه معناداری بین مدتی که فرد از کانادا خارج شده و سقف معافیت گمرکی وجود دارد. مثلا اگر کسی کمتر از ۲۴ ساعت از کانادا خارج شده نمی تواند بیش از ۵۰ دلار ارزش کالاهای مشمول گمرکی همراهش باشد و همچنین برای الکل و تنباکو از معافیت گمرکی برخوردار نخواهد بود. به معنای دیگر یا نباید این کالاها را همراه داشته باشد یا اگر همراه دارد باید آنها را اظهار کند و گمرکی بپردازد.
برای ۴۸ ساعت و همچنین ۷ روز اعداد دیگری وجود دارد که در جدول سمت چپ کارت اظهارنامه درج شده است. شاید این سوال پیش بیاید که برای ایرانیان که معمولا کمتر از ۱۰-۱۲ روز سفرشان به ایران طول نمی کشد این فرم ها چه معنایی دارد؟ توجه داشته باشید که شما در آینده مسافرت های بی شماری به امریکا خواهید داشت که خیلی از آنها ممکن است یک روزه باشد مثلا مسافرتی که اکثر اهالی تورنتو در ایامی از سال به شهر بوفالو در مرز بین کانادا و امریکا به قصد خرید انجام می دهند. همچنین مسافرت های تفریحی و نظایر اینها هم اتفاق خواهد افتاد. در این گونه موارد تکمیل بخش سوم اهمیت خیلی بیشتری پیدا می کند.
Part D
در بخش انتهایی هم آن دسته از افراد خانواده که بیشتر از ۱۶ سال سن دارند باید محتوای کارت را با امضای خود و درج تاریخ تایید کنند.توصیه می کنیم که در تکمیل اظهارنامه دقت و صداقت داشته باشید و اگر فکر می کنید که ممکن است مواردی با مشکل روبرو شود حداقل در اولین سفر به کانادا از همراه داشتن آنها اجتناب نمایید.