شمال شرق و شرق آنکارا

تور آنکارا- "کیریکاله" یک مرکز صنعتی به سرعت در حال رشد است که برروی بزرگراه اصلی که به شرق و به سمت بیرون از آنکارا به طرف دریای سیاه هدایت می شود، قرار گرفته است. در مسیر عبور از کیریکاله، رودخانه "کیزیل ایرماک" واقع شده که در زمان باستان به نام( Halys هالسی) شناخته می شد. در اینجا شما می توانید یک بعد از ظهر دلپذیر را در حال استراحت در یکی از رستورانهایی که در چشم اندازی روستایی واقع شده اند و یا در پارک آرام بخش "جلال بایار" سپری کنید. موزه اسلحه در کیریکاله انواع مختلفی از سلاحهایی را که در کارخانجات اسلحه سازی کیریکاله ساخته می شوند نمایش می دهد.

پس از اینکه بزرگراه تقسیم می شود شاخه شرقی آن به (Yozgat ?یزگات)در 217 کیلومتری آنکارا ختم می شود. این شهر که در قرن 18 توسط عثمانیها یافت شد ، دارای دو بنای مهم از این دوره است. مسجد "چاپان اُغلو" و مسجد "سلیمان ِبی" در مجاور آن. عمارت قرن 19 "نظام اُغلو" یک نمونه جذاب از معماری محلی ترک است که هم اکنون اشیای نمایشی فرهنگ شناسی را در خود جای می دهد. موزه باستان شناسی عمارت "یوسف کارسلی اُغلو" دارای کارهای دستی از هاتی ها، هیتی ها، فرنگیها، رومیها و رومی های شرقی است. پارک ملی "چاملیک" واقع در چند کیلومتری جنوب شهر است.

تمام مکانهای اصلی مربوط به اوایل دوره هیتی ها در استان "چوروم " در پارک ملی "بوغاز کاله" مابین Yozgat( یزگات) و شهر چوروم قرار دارند. دیوارهای دوگانه جذاب که از دروازه سلطنتی دروازه شیر و" ِِِِِیر کاپی" (یک تونل زیر زمینی)عبور می کنند به دور شهر "هاتوشاش" متعلق به هیتی ها که امروزه به نام "بوغاز کاله" شناخته می شود حلقه می زنند. وجود بیش از 70 معبد در این شهر، آن را به مرکز مذهبی هیتی ها تبدیل کرده و نام "شهر معبدها" را به آن داده بود. بزرگترین ویرانه ها مربوط به معبد بزرگ متعلق به( Teshup- تشاپ) خدای طوفان است. قلعه شامل ساختمانهای دولتی قصر شاهنشاهی و اسنادی از امپراطوری هیتی بود. در 1180 قبل از میلاد، فرنگیها شهر را ویران کردند. پس از حفاری های کامل در منطقه دیوارهای شهر هم اکنون به شکل وسیعی در حال باز سازی هستند.

Yazilikaya - یازیلی کایا که یک پرستشگاه سنگی روباز است و به قرن 13 قبل از میلاد بر می گردد نقوش برجسته ظریفی از تمام خدایان و الهه های هیتی را شامل می شود.

"آلاجاهویوک" در شمال بوغاز کاله برروی جاده منتهی به چوروم در طول عصر برنز به عنوان مرکز فرهنگ رو به رشد هاتی ها بود. اشیای طلا و برنز قابل توجه از هاتی ها در موزه تمدن آناتولی در آنکارا در مقبره های سلطنتی که به همین دوران باز می گردند، یافت شدند. ولی تمام بقایای برجای مانده در "آلاجاهویوک" مثل دروازه Sphinx به دوره هیتی ها مربوط هستند. محل های استقرار مهم هیتی ها در استان چوروم شامل "آلیشار" و "ماساتهویوک" همچنین "شاپینووا" در" ُارتاکوی" واقع در بیرون شهر که در یک حومه زیبا در امتداد رودخانه "چکرک" قرار گرفته می شود. شاپینووا دومین شهر مهم هیتی ها در قلمرو پادشاهی آنها بود. مابین فلاتهای عبد الله و کارگی روستای "حاجی حمزه" با معماری منطقه ای جالب قرار گرفته است.

چوروم یک شهر مهم واقع برروی جاده ای که از آناتولی مرکزی به سمت دریای سیاه میرود بهترین محصول نخود چی را در ترکیه تولید می کند. بناهای تاریخی برجسته شامل مسجد قرن 13( ULU-اولو) و برج ساعت قرن 19 هستند. این برج که به شکل یک مناره ساخته شده، 27.5متر ارتفاع و 5.3 متر قطر دارد و دارای یک پایه هشت پهلو است و به وسیله یک پلکان دایره ای با 81 پله اوج می گیرد.

شهر کوچک (Merzifon- مرزیفون) در 49 کیلومتری شمال غرب "آماسیا" بناهای تاریخی متعددی از عثمانیها شامل مدرسه قرن 15 "چلبی سلطان محمد"(کالج الهیات)، مسجد قرن 17 "کارا مصطفی پاشا" و برج ساعت قرن 19 می باشند. همچنین نماهایی در "گوموش حاجی کوی" در 22 کیلومتری از مرزیفون وجود دارند شامل یک بازار قرن 19 مدرسه قرن 15 "هالیلیه" و مساجد قرون 18 و 19 "یاکوپ پاشا"، "داْرپ حانه" و "ماِدن".

رودخانه( Yeşilırmak- یشیل ایرماک) در آماسیا واقع در یک گردنه باریک مربوط به 3000 سال قبل از میلاد است. ویرانه های ارگ از صخره ای ناهموار بالا می آیند و یک قصر عثمانی و گذرگاه زیر زمینی مرموزی را در بر می گیرند. مقبره های سنگی رومی جذابی که به سمت داخل صخره تراشیده شده اند و به سمت بالای شهر رو کرده اند در شب درخشان شده و تصویری تماشایی خلق می کنند. زیبایی محیط طبیعی و میراث معماری باشکوه با هم ترکیب شده و آوازه یکی از زیباترین شهرهای ترکیه را به آن بخشیده اند. در بین دیدنیهای مورد علاقه بازدید کنندگان می توان از مسجد قرن 13 "سلجوک بورمالی میناره " ، مقبره "تورومتای"، مسجد "گوک مدرسه" ، بیمارستان قرن 14 "ایلهانید" با نقوش برجسته جالبی در اطراف سردر آن، مجموعه مسجد قرن15 "بیازیت دوم" و مدرسه هشت گوشه "کاپی آقا" نام برد.

عمارتهای چوبی سنتی ترک واقع در کناره شمالی رودخانه "یشیل یرماک" در بخش خاتونیه(یالیبویو) با همان شکوه سابق بازسازی شده و بعضی از آنها به مهمانخانه مبدل شده اند. عمارت بازسازی شده قرن 19 "هاِزرانلار کوناغی" ، هم اکنون یک گالری هنری در طبقه اول و موزه فرهنگ شناسی را در طبقه دوم ، در خود جای میدهد.

موزه باستان شناسی دارای یک مجموعه جالب از هنر های دستی منطقه ای شامل مومیاییهای فرمانروایان ایلهاند، موغل و آماسیا را داراست. کافه ها ، رستورانها، باغهای چای و پارکها کنار رودخانه را آراسته اند و نقاط آرامش بخشی را فراهم آورده اند که می توان در آنها از فضای رمانتیک شهر لذت برد. از بالای تپه "چاکالار" شما چشم انداز زیبایی از شهر را در اختیار دارید.

مکانهای عالی برای استراحت در نزدیک آماسیا واقع شده اند. دریاچه کوه "بورابای" در بین منظره باشکوه این کوه، یک محل مشهور برای سفرهای روز است. این دریاچه در 63 کیلومتری شمال شرق آماسیا در ارتفاع 1050 متری واقع است. بهشت پرندگان هفت قو در32 کیلومتری از آماسیا پناهگاهی برای پرندگان مهاجر است. چشمه آب گرم "ترزیکوی" بهره مند از امکانات هتل و متل در36 کیلومتری قرار دارد.