نسل تازه اقامتگاه ها؛ جاذبه جدید گردشگری

طي بيست سال گذشته نسل نويني از مراکز اقامتي در جهان پديدار شده که توانسته در ميان گردشگران به محبوبيت بالايي دست پيدا کند. بوتيک ـ هتل ها با به کارگيري نوآوري و خلاقيت در تمام جنبه هاي يک مرکز اقامتي و ارائه خدماتي متفاوت، موج تازه اي از تقاضا را در حوزه فراغتي و بازرگاني ايجاد کرده اند.
اين مراکز اقامتي با ترغيب بخش خصوصي به سرمايه گذاري در اين حوزه و بالابردن سود اقتصادي، در رونق بخشيدن به صنعت گردشگري نقش بسزايي دارند.
از اين رو گسترش بوتيک هتل ها در کشور مي تواند راهي مناسب براي بهبود وضع کسادي بازار هتل ها و رونق اقتصاد گردشگري باشد.


بوتيک هتل جاذبه گردشگري شهري
کارشناسان هنوز نتوانسته اند تعريفي رسمي از مفهوم بوتيک هتل ارائه دهند! در مفهوم کلي بوتيک هتل اقامتگاهي است کوچک با فضايي منحصربه فرد که با ارائه خدماتي متفاوت از ساير مراکز اقامتي سعي در ايجاد حس در خانه بودن را در مهمانانش دارد.
بوتيک هتل ها بيشتر در مراکز شهري ساخته مي شوند و براساس ويژگي اصلي شان که منحصربه فردي است، از جاذبه هاي گردشگري شهري به شمار مي روند. بوتيک هتل ها فضايي کوچک دارند و تعداد اتاق هايشان معمولا بين ?? تا ?? اتاق بيشتر نيست.


هدف اصلي از اين انتخاب فضا، توجه هر چه بيشتر به مهمانان و ارائه خدمات ويژه به آنهاست.


اين هتل ها با ايجاد فضايي خصوصي و آرام قصد دارند به مهمانانشان فضايي شخصي ارائه کنند تا هر مسافر در طول اقامتش علاوه بر احساس آرامش و در خانه بودن، از بالاترين سطح مهمان نوازي نيز بهره ببرد.
بوتيک هتل ها برخلاف ديگر مراکز اقامتي به صورت مجموعه و زنجيره اي نيست . هتل هاي زنجيره اي براساس برنامه هاي مديريتي يکسان و قوانين واحد مديريت مي شوند در صورتي که هر بوتيک هتل با بهره گيري از مديريت شخصي به ابتکارات خاص در مديريت و خدمات دهي دست مي زند.
کوچک بودن بوتيک هتل ها امکان وارد شدن بخش خصوصي و سرمايه هاي فردي را به اين حوزه باز کرده است.
بسياري از سرمايه گذاران کوچک با صرف هزينه اي بسيار کمتر از هتل هاي بزرگ و زنجيره اي مي توانند به صنعت هتلداري وارد شوند.
براين اساس، بوتيک هتل ها در هدايت سرمايه هاي بي هدف به سمت صنعت هتلداري و رونق اقتصاد گردشگري نقش بسزايي دارند.

طراحي داخلي مهم ترين خصيصه
امروزه طراحي و معماري يک بوتيک هتل از مهم ترين عرصه هاي رقابتي معماران محسوب مي شود. طراحان و معماران به بوتيک هتل ها به مثابه يک اثر هنري نگاه مي کنند و نهايت هنر و دانش خود را در خلق پديده اي ماندگار به کار مي گيرند.
برخلاف هتل هاي عادي که براساس يکسري استانداردهاي از پيش تعيين شده ساخته مي شوند و به صورت مکانيکي شامل يکسري از امکانات و ملزومات مورد نياز يک مسافر هستند، در يک بوتيک هتل هر اتاق خود پديده اي يگانه است که در آن به تک تک نيازهاي يک مسافر به صورتي خلاقانه و هنري پاسخ گفته مي شود.
گاه معماري برخي از اين گونه هتل ها پيرامون يک موضوع خاص طراحي مي شود و در مواردي ويژه، طراحي هر يک از اتاق ها نيز داراي موضوع و نمادي منحصربه فرد است.
در پژوهش هاي صورت گرفته پيرامون بازاريابي بوتيک هتل ها، مشخص شده که مهم ترين ويژگي آنها در بازگشت و اقامت دوباره مهمانان، طراحي و معماري يگانه آنهاست که علاوه بر ايجاد تجربه اي متفاوت، احساسات نوستالژيک مسافران را نيز تحت تاثير قرار مي دهد.
انتخاب ساختمان هاي تاريخي و هنري، و تغيير کاربري آنها به بوتيک هتل يکي از مهم ترين دستاوردهاي صنعت هتلداري است که توانسته با حفظ و نگهداري آثار باارزش و قديمي معماري، هتل ها را که تا پيش از اين فقط کاربرد اقامتي داشتند به حوزه جاذبه هاي شهري وارد کند.


قابليت هاي ايران در گسترش بوتيک هتل ها

ايران با داشتن تاريخي کهن و بهره مندي از فرهنگي غني قابليت بالايي در حوزه بوتيک هتل ها دارد. گوناگوني اقوام، تنوع در فرهنگ عامه، ادبيات پرمحتوا، صنايع دستي رنگارنگ و بسياري عناصر ديگر همگي موضوعاتي قوي و مناسب در طراحي و معماري اين نوع از مراکز اقامتي هستند.
در حال حاضر بنا هاي تاريخي و ساختمان هاي قديمي بسياري در سراسر کشور وجود دارند که با تغيير کاربري به هتل مي توانند گردشگران داخلي و خارجي بسياري را جذب کنند.
در کنار اين پشتوانه هاي قوي، جوان بودن جمعيت کشور و وجود فارغ التحصيلان دانشگاهي، مغزهاي متفکر و ايده هايي تازه و خلاقانه را در اختيار گسترش بوتيک هتل ها قرار مي دهد. در حال حاضر بيشتر سرمايه هاي شخصي کوچک در کشور در چرخه اقتصادي صرف نمي شوند و حجم بالايي از آنها در حوزه مسکن، ارز و طلا هزينه مي شوند.
طراحي بسته هاي سرمايه گذاري وابسته به بوتيک هتل ها مي تواند پيشنهاد مناسبي براي افرادي باشد که قصد صرف سرمايه هاي خود در بخش اقتصادي و ايجاد اشتغال زايي دارند.