جاذبه های گردشگری استان كردستان

استان كردستان با داشتن اقليم و موقعيت جغرافيايي خاص خود از جاذبه هاي گردشگري فراواني در فصل بهار برخوردار است.

وضعيت جغرافيايي و تاريخي استان كردستان
استان كردستان با مساحتي حدود ????? كيلومتر مربع در غرب ايران قرار دارد و از شمال به استان هاي آذربايجان غربي و بخشي از زنجان ، از مشرق به استان همدان و بخش ديگري از زنجان ، از جنوب به استان كرمانشاه و از مغرب به كشور عراق (استان كردنشين سليمانيه) محدود مي گردد .
استان كردستان بر اساس آخرين تقسيمات كشوري در سال ???? داراي ? شهرستان ، ?? شهر ، ?? بخش ، ?? دهستان و ???? آبادي مي باشد .
شهرستان هاي استان عبارتند از : بانه ، بيجار ، ديواندره ، سروآباد ، سقز ، سنندج ، قروه ، كامياران و مريوان .

وضعيت اقليمي
اين استان از لحاظ اقليمي و طبيعي ، منطقه اي كوهستاني است كه دشت هاي مرتفع و دره هاي پهن نيز در پهنه منطقه گسترده شده اند . اختلاف ارتفاع بين بلندترين و پست ترين نقاط استان به حدود ???? متر مي رسد .

كوه شاهو با ارتفاع ???? متر ، بلندترين و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود ??? متر كم ارتفاع ترين نقطه استان مي باشد كه اين اختلاف ارتفاع خود باعث به وجود آمدن اقليم هاي متفاوت مي گردد .

از آنجا كه تنوع اقليمي و وجود عوارض طبيعي و توپوگرافي در مقايسه با يكنواختي ، پتانسيل مهم توريستي به شمار مي رود ، از اين لحاظ استان كردستان داراي جاذبه هاي متنوع و ارزشمندي است . با توجه به ميانگين دماي روزانه استان ، از اواسط ارديبهشت تا اواسط مهر ماه بهترين ايام براي جذب جهانگردان تفريحي تابستانه مي باشد و ميانگين دماي ماه هاي اين دوره از ?? تا ?? درجه سانتي گراد متغير است.

همچنين دو ماهه اول سال نيز يعني فروردين و ارديبهشت به علت بارندگي هاي زياد و در نتيجه سرسبزي منطقه ، بهترين زمان براي برگزاري تورهاي طبيعي و ديدار مسافران از طبيعت كردستان است.

در فصل زمستان با توجه به سردي هوا و طول دوره يخبندان و با در نظر گرفتن شرايط خاص جغرافيايي و ارتفاع زياد شهر هاي استان و وجود ارتفاعات بلند ، بارش هاي جوي زمستانه اغلب به صورت برف است كه در اين رابطه تعداد روزهاي يخبندان در اين ناحيه حائز اهميت مي باشد و بر اساس بررسي هاي انجام شده تعداد روزهاي يخبندان در بيجار ??? روز در سال در منطقه سنندج و كامياران ??? روز در سال ، در منطقه سقز و ديواندره ??? روز در سال و در منطقه مريوان و بانه به ?? روز در سال مي رسد و از اين نظر، زمينه هاي بسيار مناسبي را براي ورزش هاي زمستانه به ويژه ورزش نشاط بخش و هيجان انگيز اسكي روي برف به وجود مي آورد .

جاذبه هاي گردشگري
مساجد قديمي
? مسجد جامع سنندج(دارالاحسان) : اين بنا كه در خيابان امام خميني سنندج قراردارد در سال ???? هجري بوسيله امان الله خان اردلان ساخته شد و از چندين محوطه بزرگ تشكيل شده است. حياط آن بكلي تخريب شده است.
از خصوصيات عمده اين مسجد دكورهاي هفت رنگ، آجرهاي لعاب كاري شده به جاي سنگ كف پوش و مهمترين خصوصيت آن نوشتن دو سوم از يك جزء قرآن بر روي كتيبه هاي مسجد است.

? زيارتگاه و مسجد هاجرخاتون : اين بنا در يكي از نواحي قديمي سنندج بنام سر تپوله بنا شده است، كه ساختمانهاي پيچيده و تودرتو كه شامل زيارتگاه، مسجد، مدرسه ديني و مقبره مطهر شيوخي كه پيرو هاجر خاتون خواهر امام رضا بوده اند مي باشد.

? ديگر مساجد قديمي : از ديگر مساجد قديمي در استان مي توان مسجد جامع دارالامان (سنندج)، مسجد جامع خسروآباد (بيجار)، مسجد دو مناره (سقز)، مسجد جامع دوره قاجاريه (سنندج)، مسجد سرخ (مريوان)، مسجد عبدالله عمران (مريوان) و مسجد جامع سقز (سقز) را نام برد.

امامزادگان و اماكن زيارتي
? امام زاده هاجر خاتون
اين امام زاده در خيابان صلاح الدين ايوبي در محله قديمي سرتپوله سنندج واقع است . بر اساس روايات موجود اين امام زاده شريفه ، خواهر امام رضا (ع) است كه در سفر آن بزرگوار به خراسان در كردستان رحلت نمود و در اين مكان به خاك سپرده شده است . در مجاورت اين امام زاده مسجد و آرامگاه مشايخ و بزرگان سنندج نيز قرار دارد .

? امام زاده پير عمر
اين مام زاده در ضلع جنوبي خيابان امام خميني (ره) واقع شده و تاريخ ساخت بناي آن سال ???? ه.ق مي باشد . امام زاده پير عمر را پسر بلافصل حضرت علي (ع) مي دانند . بناي آرامگاه شامل تزئينات آجري گچبري و اروسي هاي زيبا است . قسمت هاي عمده اي از بنا به علت فرسودگي در سال هاي ???? تا ?? ه.ش بازسازي شده است .

? امام زاده پير محمد
اين بقعه در ميدان نبوت سنندج در بالاي تپه اي كه قبرستان قديمي شهر واقع شده است قرار دارد . اين بنا محل دفن امام زاده محمد بن يحيي مشهور به پير محمد است .

? قرآن نگل
در ?? كيلومتري غرب سنندج در مسير جاده سنندج ? مريوان ، در داخل مسجد روستاي نگل ، قرآني خطي از دوران گذشته وجود دارد كه بنا بر اعتقادات مردم ، يكي از چهار قرآن خطي است كه در زمان خلفه سوم به رشته تحرير در آمده و به چهار اقليم دنيا فرستاده شده است . خط قرآن كوفي و داراي نقطه و اعراب و در قسمتي از شماره آيات طلاكاري شده و مزين به نقوش گياهي مي باشد . اين قرآن در بين مردم جايگاه والايي دارد و همه روزه عده كثيري از نقاط دور دست براي زيارت قرآن به اين روستا مي آيند .