آشنایی با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری غرب مازندران

شهرستان‌های غرب مازندران با برخورداری از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی و تاریخی یکی از مناطق برتر کشور به لحاظ طبیعت‌گردی محسوب می‌شوند که سالانه پذیرای بیش از ۱۵میلیون مسافر و گردشگر است.
وجود آبشارها، آب‌های سرد و گرم معدنی، بوستان‌های جنگلی، غارها، چشمه‌ها، دریاچه، یادمان های تاریخی، صدها مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و به ویژه نزدیکی کوه، دریا و جنگل این منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح کرده است.

‎ 30درصد جمعیت سه میلیونی استان مازندران در شهرستانهای نور، نوشهر، چالوس، تنکابن عباس آباد، کلاردشت و رامسر سکونت دارند و آب و هوای این منطقه جلگه‌ای معتدل، مرطوب و کوهستانی سرد و نیمه مرطوب است و اقتصاد این اهالی برپایه کشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری استوار می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری بهشهر / جاذبه های گردشگری تنکابن / جاذبه‌های گردشگری آمل / جاذبه‌های گردشگری چالوس / جاذبه‌های گردشگری رامسر /
وجود دو فرودگاه در شهرستاهای رامسر و نوشهر، بندر نوشهر و بی نظیرترین جنگل‌های کشور و جهان در غرب مازندران از دیگر ویژگی‌های این منطقه محسوب می‌شود.

شهرستان رامسر
شهرستان رامسر با زیبایی وصف ناپذیر درمنتهی الیه غربی استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل رویایی دریای خزر آرمیده و با برخورداری از انواع جاذبه های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی وتفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور مطرح است.

وجود قله های مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغات مرکبات،چای، مزارع برنج، برخورداری از ساحل زیبا، مناطق ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتلهای قدیم و جدید این شهر را یکی از شهرهای منحصر به فرد تبدیل کرده است.

هتل قدیم رامسر

این هتل با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوههای مشجر و فضای سبز با محوطه سازی چشم نواز واقع شده ودر سال ‎ 1317شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماری ، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل های خاورمیانه به شمار می رود.

آبهای گرم معدنی

مناطق وسیعی از مرکز شهر رامسر ازآبهای گرم معدنی با انواع خواص طبی و درمانی برخوردار بوده که گردشگران زیادی از این آبها بهره مند می شوند.

وجود این آب گرم ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصر به فردی را به رامسر بخشیده است.

البته در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای کتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجوددارد که برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.

بوستان جنگلی صفارود

مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ‎ 9کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می رسد.

این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته که پله هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده است.

دهستان جواهرده

جواهرده در ‎ 27کیلومتری رامسر و در ارتفاع ‎ 1800متری از سطح دریا قرار گرفته و مسیر دسترسی به جواهرده از منتهی الیه غربی شهر رامسر بوده که با عبور از میان کوههای مشجر و در امتداد رودخانه صفارود این منطقه ییلاقی خودنمایی می کند.

روستای جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب وهوای خنک مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده و امکانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است.

روستای جواهرده علاوه بر زیباییهای فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه سارها از قدمت تاریخی تیز برخوردار بوده که وجود گورستانهای گبری در آن گویای قذمت تاریخی این مکان است.

قله مارکوه

قله مارکوه مخروطی شکل، مشجر و جدا شده از سلسه جبال البرز بوده که در فاصله شش کیلومتری شرق رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع شده است.

این کوه صخره ای با وسعت ‎ 600هزار مترمربع با انواع درختچه ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‎ 500متر بوده که احداث ‎ 340پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان می کند.

وجود شهر کتالم، چشم اندازهای زیبای آن به دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده است.

در بلندترین نقطه مارکوه بقایای یک قلعه برجای مانده که احتمالا محیط دیده بانی حاکمان قدیم منطقه بوده است.

جنگل دالخانی

مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرق شهر رامسر آغاز و پس از طی هفت کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه راهی جنت رودبار می رسد.

جنگل دالخانی پس از طی ‎ 23کیلومتر درمسیر ارتباطی و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داشته که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده و اکنون نیز به عنوان یک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد.

کاخ موزه (موزه تماشاگه خزر)

این موزه در محل کاخ سلطنتی رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته که علاوه بر اشیایی که به نمایش گذاشته ساختمان کاخ نیز دیدنی است.

این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ باشیوه معماری اروپایی ساخته شده است، سنگهای مرمر سفیدرنگ در تزیینات خارج بنا و ستونها ومجسمه حیوانات بکار رفته به این کاخ جلوه ای ویژه بخشیده است.

هم اکنون آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان شامل مجسمه های برنزی و سنگی، تابلوهای نقاشی و فرش در این کاخ در معرض دید عموم مردم قرار دارد.

شهرستان تنکابن
شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران با ترکیبی متنوع از جاذبه های مانند دریا، دشت ، جنگل و کوهستان برای انواع تورها و انگیزه های مختلف مناسب است.

زیباییهای طبیعی و رویایی دوهزار و سه هزار، آب وهوای مطبوع ییلاقی وچشم اندازهای خیره کننده ساحلی این شهرستان را به مرکز جذب گردشگر تبدیل کرده است.

قله سیالان، اثر طبیعی خشکه داران، ساحل زیبای دریا، منطقه ییلاقی سه هزار، آب گرم معدنی فلکده، آبشار فرهادجوی، دشت دریاسر، غاردانیال وپارک چالدره از مهمترین جاذبه های این شهرستان است.

نشتارود و خرم آباد از توابع این شهرستان است که بهترین محل برای اقامت و یا تفریح گردشگران است.