ریاد، قصر سنتی مراکش

رياد يک خانه سنتي مراکشي است که معمولا دو يا سه طبقه است و داراي حياطي به سبک اندلسي است با يک فواره.

رياد ها خانه هاي شهري با شکوهي بودند از آن شهروندان ثروتمند مانند تاجران و دلالان. خانه هايي به سبک اندروني که هم براي حفظ حريم خانواده و هم براي تعديل هوا در مراکش به اين شکل ساخته مي شدند. از مشخصه هاي اين خانه ها حياطي بود که در وسط تعبيه شده بود و ديگر اينکه فاقد پنجره هاي بزرگ در ديوارهاي خشت و گلي بيروني بودند. اين نوع معماري براي حفظ حريم اسلامي و حجاب بانوان خانه طراحي شده بود. در حياط ريادهاي سنتي معمولا چهار درخت پرتقال يا ليمو و يک فواره قرار داشت. ديوارهاي اين خانه ها با آياتي از قرآن مزين شده بودند.

مدل اين خانه ها در طول زمان تغيير کرده است اما فرم اصلي هنوز در خانه هاي امروزي استفاده ميشود. اخيرا در پي بازسازي شهرهايي مثل مراکش و صويره موجي از اقبال به طراحي خانه ها به شکل رياد ها بوجود امده است و بيشتر اين خانه هاي سنتي به شکل هتل ها و رستوران بازسازي شده اند. تور مراکش

بيشتر املاک مخروبه در مراکش توسط خارجيان خريداري شده و علاقه آن ها به ساخت اين نوع خانه ها، چالش هاي جديدي به همراه داشته است اما اين سرمايه گذاري ها باعث استقرار مجدد مقر يونسکو و احياي صنايع دستي و تجارت هايي شده است که قبل از اين روند در حال انقراض بودند.

واژه رياد برگرفته از واژه عربي رياض به معني باغ است. شهر باستاني رومي ولوبيليس سرمنشا معماري رياد در دوره ادريسيان بوده است (اِدريسيان سلسله‌اي بودند که در مراکش و بخشي از الجزاير فرمانروايي کرده‌اند. آنها نخستين سلسله‌اي بودند که سعي کردند باورهاي شيعه را، البته به صورت بسيار ضعيف، در مغرب رواج دهند). زماني که مرابطان در قرن يازدهم بر اسپانيا غلبه کردند، آنها صنعتگران مسلمان مسيحي و يهودي را از اسپانيا به مراکش فرستادند تا بر روي بناهاي تاريخي کار کنند.