لزوم سطح بندی جاذبه های گردشگری زنجان

ايلنا: استاندار زنجان، گفت: تعداد هر پروژه با توجه به ميزان پتانسيل استان در هر بخش و نيز ميزان هزينه مورد نياز براي اجراي پروژه مشخص شده و بصورت کامل در اختيار سرمايه گذاران قرار گيرد تا هرشخص بر اساس ميزان سرمايه گذاري خود در بخش‌هاي مختلف به اجراي پروژه‌ها بپردازد.
به گزارش خبرنگار ايلنا از زنجان، جمشيد انصاري، استاندار زنجان، در جلسه کارگروه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان بر لزوم سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري زنجان بر اساس ميزان استقبال گردشگران تاکيد نمود و گفت: جاذبه‌هاي گردشگري استان بايد بر اساس علايق و استقبال مخاطبان و بازديدکنندگان در ? سطح دسته بندي و مشخص شود.
استاندار زنجان در جلسه کارگروه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان هدف از تشکيل کارگروه‌ها را رفع موانع قانوني اجراي پروژه‌ها دانست و گفت: کارگروه‌ها در بخش‌هاي مختلف با هدف يافتن راه حل‌هايي براي رفع محدوديتهاي قانوني و اجراي پروژه‌هاست.
انصاري با بيان اين مطلب که: برنامه ريزي‌ها و هدفگذاري‌ها در اجراي پروژه‌ها بايد بر مبناي واقعيت‌هاي معقول انجام شود، افزود: اگر بر اساس اطلاعات نادرست، وعده‌اي به مردم دهيم که عملياتي نشود، اين موارد منجر به ايجاد نااميدي‌هاي تاريخي در اذهان افکار عمومي خواهد شد لذا بايد ارقام بصورت دقيق محاسبه شده و افق‌هاي واقعي تعيين شوند.

مقام عالي استان ضمن ابراز موافقت اصولي خود از اجراي طرح توسعه منطقه گردشگري اَمند واقع در شمال زنجان اظهار داشت: شرط موافقت اصولي با اجراي طرح توسعه گردشگري اَمند اينست که اين مجموعه بصورت متمرکز و بدون تفکيک مالکيت باقي بماند و قبل از اجراي طرح نيز بايد مراحل تکميلي مطالعات و اخذ مجوز شوراي عالي شهرسازي انجام پذيرد.

استاندار زنجان در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري زنجان بر اساس ميزان استقبال گردشگران تاکيد نمود و گفت: جاذبه‌هاي گردشگري استان بايد بر اساس علايق و استقبال مخاطبان و بازديدکنندگان در ? سطح دسته بندي و مشخص شود.

وي اظهار داشت: در سطح اول جاذبه‌هاي منطقه‌اي است که مردم يک شهرستان و منطقه جهت بازديد از آنجاذبه‌ها وقت و هزينه صرف مي‌نمايند و سطوح بعدي دسته بندي به ترتيب: استاني، بين استاني (ناحيه‌اي)، ملي و بين المللي است.

رئيس کارگروه گردشگري استان تصريح داشت: با سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري مي‌توان در هر سطح، نوع جاذبه‌ها و ميزان سرمايه گذاري هربخش مشخص شده و اقتصاد گردشگري استان به جريان مي‌افتد.

مقام عالي استان همچنين بر ضرورت شناسايي و تدوين پروژه‌هاي قابل سرمايه گذاري در هر حوزه تاکيد نمود و اظهار داشت: تعداد هر پروژه با توجه به ميزان پتانسيل استان در هر بخش و نيز ميزان هزينه مورد نياز براي اجراي پروژه مشخص شده و بصورت کامل در اختيار سرمايه گذاران قرار گيرد تا هرشخص بر اساس ميزان سرمايه گذاري خود در بخش‌هاي مختلف به اجراي پروژه‌ها بپردازد.

انصاري از مديران ميراث فرهنگي و گردشگري استان خواست تا کتابچه معرفي پروژه‌هاي حوزه گردشگري استان را متناسب با سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري در هر منطقه تدوين نمايند تا در اختيار سرمايه گذاران اين بخش قرار گيرد.

رحمتي مديرکل سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان نيز در اين جلسه به تقسيم بندي انواع جاذبه‌هاي گردشگري استان زنجان اشاره نمود و گفت: جاذبه‌هاي استان در ? گروه، جاذبه‌هاي انسان ساخت، طبيعي، فرهنگي ملموس و فرهنگي معنوي تقسيم بندي شده‌اند در هر حوزه نيز جاذبه‌هاي فراواني شناسايي شده است.
رحمتي اظهار داشت: در حوزه جاذبه‌هاي انسان ساخت ?? اثر واجد ارزش گذاري گردشگري، ?? اثر در جاذبه‌هاي طبيعي، ?? جاذبه فرهنگي ملموس و ?? جاذبه فرهنگي معنوي در استان زنجان شناسايي شده است.
مديرکل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از بررسي کارآيي و اثربخشي هريک از آثار گردشگري استان خبر داد و گفت: در ايام تعطيلات نوروزي نيز گروهي از کار‌شناسان ميزان استقبال و رضايت گردشگران را مورد بررسي قرار خواهند داد.
رحمتي به سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري اشاره کرد و گفت: جاذبه‌هاي گردشگري در ? سطح استاني، شهرستاني، منطقه‌اي، ملي و بين المللي تعريف شده است.
رحمتي در پايان، افزود: سطح بندي جاذبه‌هاي گردشگري استان براساس شاخص‌هاي اقتصادي همچون کارايي، اثر بخشي، جذب گردشگر، اشتغال زايي و جذب سرمايه گزار سطح بندي شده است.