آیا شما شرایط مهاجرت را دارید یا خیر؟

گام اول: آيا استراليا به شغل شما نياز دارد؟

مهمترين فاکتوري که معمولا افراد براي مهاجرت مد نظر دارند برخورداري از يک زندگي مرفه تر نسبت به زندگي فعلي شان است. حالا در هر نقطه اين کره خاکي که باشيد. مهم اين است که مقصد بعدي شما شرايط مطلوب تري را براي زندگي فراهم کند.

اگر قرار باشد مهاجرت (به هر دليل) باعث تنزل کيفيت زندگي شما شود عملا کار عبثي خواهد بود.

از جمله مهمترين عواملي که کيفيت زندگي شما را به شدت تحت تاثير قرار مي دهد داشتن شغل مناسب است. اگر شما نتوانيد از لحاظ مالي زندگي خود را تامين کنيد جنبه هاي ديگر زندگي شما هر چند هم بسيار مثبت، تحت تاثير قرار خواهند گرفت.

زماني‌ استراليا حاضر بود براي گرفتن مهاجر هزينه سفر را نيز پرداخت کند و آمدن به استراليا بسيار آسان بود اما در حال حاضر (و علي الخصوص بعد از فوريه???? ) و با آمدن قوانين جديد شرايط براي مهاجران در مقايسه با حتي ? سال پيش بسيار سخت تر شده است.

به نوعي استراليا ديگر نياز به هر مهاجري ندارد. فقط افرادي را مي‌پذيرد که در استراليا بتوانند شغل داشته باشند، زبانشان قوي باشد و از تجربه کاري خيلي‌ خوبي‌ برخوردار باشند. اين يعني حداقل ? سال سابقه کار تمام وقت مفيد.

لذا حتي اگر شغل شما در ليست مشاغل مورد نياز استراليا (اططلاحا SOL) نيز باشد حتما از اينکه در زمينه کاري شما بازار نسبي کار خوب است اطمينان حاصل کنيد.

بطور مثال مهندسين و متخصصين کشاورزي. بله اين شغل در ليست مشاغل موجود است اما در زمينه کاري اصلا وضعيت کاري خوب نيست. ضمنا در برخي مشاغل داشتن زبان بسيار قوي الزامي است. مثلا حسابداري يا متخصص روابط عمومي. لذا بايد بسيار در اين زمينه واقع بين بود.

اگر شغل شما در ليست مشاغل موجود نيست عملا گرفتن ويزاي دائم از طريق ويزاي مهارت غير ممکن است و شما يا بايد به فکر يک کشور ديگر و يا يک نوع ديگر ويزا باشيد.

گام دوم: آيا شما آمادگي لازم را براي شروع پروسه مهاجرت داريد؟

آمادگي فرهنگي‌
استراليا و ايران از لحاظ فرهنگي‌ با هم تفاوتهاي بسياري دارند. موضوع اصلا اين نيست که کدام بهتر است. هر کدام خوبي ها و بدي هاي خود را دارند. شما حتما بايد در اين زمينه مطالعاتي انجام دهيد. هر چند نظر‌ها بسيار متفاوت خواهد بود. در اينجا چندين نکته ذکر ميشود اما بديهيست که فرهنگ مقوله ايي بسيار پيچيده مي‌باشد که به چند نکته خلاصه نمي شود.
- قانون پذيري (راهنمايي و رانندگي، ماليات، حقوق زن و شوهر)
- مسائل ديني و مذهبي‌ (عقايد شما، همسر و فرزندانتان، آميزش مصالحت آميز با ديگر مذاهب، ...)
- تربيت فرزندان
- رفت و آمد‌هاي اجتماعي
- تحمل دوري عزيزان و غربت
آمادگي مالي
که در اين زمينه در قسمت‌هاي بدي مفصل صحبت ميشود.

آمادگي خانوادگي

- آيا شما تحمل دوري عزيزانتان را داريد؟

- وابستگي هاي شما به دوستان و فاميل چقدر است؟

اکيداً توصيه مي‌کنيم تا وقتي‌ که بليط هواپيماي خود را نگرفته ايد در مورد برنامه ي‌ زندگيتان از جمله تصميم براي مهاجرت به دوستان و آشنايان (حتي خيلي‌ نزديک) چيزي نگوييد. حتما با خانواده درجه يک خود مشورت کنيد ولي فقط در حد نظرخواهي و با زيرکي. اگر از زمانيکه به قول معروف نه به بار است و نه به دار همه جا جار بزنيد که قصد مهاجرت داريد و بعدا به هر دليل اين امر به سرانجام نرسد صحبت ها و حرف و حديث هاي زياد خواهيد شنيد.
ضمنا معمولا ما ايرانيها از لحاظ عاطفي بسيار وابسته هستيم. لازم نيست بدون ضرورت باعث نگراني عزيزانتان (مخصوصا پدر و مادر مسن) شويد.
هنگامي که با مطالعه و تحقيق تمام جوانب کار را سنجيديد و به اين نتيجه رسيديد که مهاجرت به نفع شماست آنگاه دنبال يک مشاور خوب باشيد تا شما را در طي‌ مسير همراهي کند. داشتن يک مشاور خوب پيمودن اين مسير را بسيار آسانتر مي‌سازد. 6-7 ماه مانده به صدور ويزا زمينه را براي عزيزاني که شايد مهاجرت شما برايشان سخت باشد مهيا کنيد تا ناگهان شوکه نشوند.

گام سوم: برسي‌ شرايط مورد نياز.
? چيز بسيار مهم:
?. سنّ: هر چند حداکثر سنّ ?? سال مي‌باشد اما براي به دست آوردن ??? امتياز شما بايد ترجيحا زير ?? سال سنّ داشته باشيد. واقعيت اين است که استراليا به نيروي کار جوان که حداقل ?? سال کاري مفيد پيش رو داشته باشد نياز دارد.

?. تحصيلات و حرفه: مهندسين، افراد فني‌ حرفه‌اي (لوله کش گاز و آب - کاشي کار)، متخصصين و پرستاران. اين افراد بيشترين شانس اخذ ويزاي دائم را دارند.

(که البته چون سيستم پزشکي‌ ما اصطلاحا شرقي است بسياري از پزشکان اگر هم از ? خوان رستم براي گرفتن ويزا به سلامت عبور کنند باز هم پيدا کردن کار برايشان سخت خواهد بود. اين قضيه‌ در مورد متخصصين هم نسبتا صادق است و پرستاران هم حتما بايد حداقل يک دوره ? ماهه بگزرانند).

?. زبان: شما حتما بايد زبانتان قوي باشد. خيلي‌ هم قوي. IELTS فقط يک امتحان است. شما بايد بسيار فراتر از IELTS فکر کنيد. بنده هر چقدر در اين زمينه تاکيد کنم باز هم کم تاکيد کرده ام. هدف خود را بر اين بگزاريد که راحت بتوانيد نمره ? را در امتحان IELTS بياوريد وگرنه در استراليا با مشکل مواجه خواهيد شد. اکثر افرادي که براي يافتن شغل به مرحله مصاحبه مي رسند به علت عدم تسلط کافي در زبان موفق نمي گردند. هر چند شما حتما خواهيد گفت شما حتما نفستان از جاي گرم بلند مي شود که مي گوييد IELT 7 اما باور کنيد اين يعني حداقل.

?. حداقل ? سال سابقه کار: مسلما شما در هر حرفه‌اي که باشيد بايد حداقل ? سال سابقه کار داشته باشيد تا بتوانيد ادعا کنيد با مساعل و مشکلات مختلف در زمينه کاري تان آشنا هستيد و از پس مسائل مختلف برآييد. هر چند در بوکلت شماره ? نوشته شده حداقل ? سال سابقه کار لازم داريد اما شما اگر نتوانيد ?? امتياز سابقه کار را (که گرفتن آن داشتن حداقل ? سال سابقه کار تمام وقت است) کسب کنيد با مشکل کمبود امتياز مواجه خواهيد شد.
لذا همانطور که مي‌بينيد سيستم کلي‌ استراليا به سمت جذب نيروهاي نسبتا جوان و با تجربه که بتوانند حداقل به مدت 15 الي 20 سال خدمات خوبي‌ را (بعضا در جاهاي دور افتاده استراليا) ارائه دهند و از سطح زبان خوبي برخوردار باشند در حال حرکت است.

گام چهارم: برنامه ريزي
که شامل ? بعد مهم مي‌باشد
· برنامه‌ريزي مالي
· برنامه ريزي زماني‌
· برنامه‌ريزي براي تقويت زبان

 

· برنامه‌ريزي مالي
شايد يکي‌ از مهمترين مسائلي‌ که شما بايد مّد نظر داشته باشيد اين است که آيا از لحاظ مالي توان مهاجرت داريد يا خير. بنده خيلي‌ مختصر مفيد هزينه هايي را که شما حتما بايد در برنامه ريزي ماليتان قيد کنيد را در زير آورده ام.

هزينه هاي اداره مهاجرت: ????

هزينه هاي برسي‌ مدارک: بسته به حرفه شما ??? تا ???? دلار که ما اينجا ??? دلار را در نظر ميگيريم

هزينه هاي وکيل (در صورتيکه مي‌خواهيد از وکيل استفاده کنيد): ???? تا ???? دلار

هزينه هاي بليت هواپيما: به ازا هر نفر يک طرفه ???? دلار

هزينه ? ماه اول زندگي ‌: تقريبا 5000 دلار به ازا هر نفر

خودتان حساب کنيد با شرايط شما هزينه هاي شما چقدر خواهد بود. شما قابل از اينکه هر گونه اقدامي انجام دهيد مطمئن شويد اين مبلغ را در يک حساب پس انداز موجود داريد.

اشتباهي‌ که بسياري از افراد ميکنند اين است که قبل از اينکه برنامه ريزي مالي انجام دهند با عجله و شتاب شروع مي کنند و بعدا در وسط راه دچار مشکل مي شوند. شما حتما بايد از موجود بودن مبالغ مورد نياز اطمينان داشته باشيد.

· برنامه‌ريزي زماني (زمانبندي)

دومين برنامه‌ريزي مربوط به زمان بندي پروسه مهاجرت است. متاسفانه بسياري از افراد به راحتي‌ خام برخي از مشاورين و وکلاي مهاجرت سودجو مي شوند (که بعضا هم مشاورين بنام هستند) و مثلا به آنها گفته مي شود خيالتان راحت چون ما در اداره مهاجرت يا در انجام مهندسين استراليا يا مثلا در TRA آشنا داريم پرونده شما را جلو مي اندازيم.

متاسفانه مردم اين آب و خاک هميشه از ميانبر خوششان آمده و به اندازه کافي به چگونگي انجام شدن کار و واقعي بودن ادعاهاي مختلف توجه ندارند.

در شرايط فعلي براي ايراني ها ‌ ??% ويزاهاي دائم حدود ? سال طول مي کشد. بله شايد شما هم شخصي‌ را بشناسيد که ?? ماهه ويزا گرفته است ولي‌ شما حداقل ? سال زمان را لحاظ کنيد و بر اساس آن برنامه ريزي کنيد تا اگر بعد از 18 ماه نيز هيچ اتفاقي‌ نيفتاد (که معمولا نمي افتد) زندگي‌ شما با بحران مواجه نشود.

مخصوصا اگر شما فرزنداني داريد که به مدرسه مي روند ? سال را از ابتداي سال تحصيلي بعدي‌ در نظر بگيريد.

تازه ? سال با اين فرض است که شما نمره IELTS مورد نياز را آماده داشته باشيد وگرنه بايد مدت زمان لازم براي کسب نمره IELTS را نيز به اين زمان بيفزاييد.

· برنامه ريزي براي زبان

احتمالا دلتان نمي خواهد اين بخش را بخوانيد ولي بنده هرچقدر در مورد داشتن زبان قوي بگويم باز هم کم است. بسياري از افراد گول امتحان آيلتس را مي خورند. داشتن IELTS 6کمترين حد زبان است. اگر شما IELTS 6داشته باشيد يعني‌ زبان شما به زور قابل قبول است اما زياد هم جالب نيست. در مکالمه مشکل خواهيد داشت. نوشتنتان همراه با مشکل و غلط املاييست. اگر شک داريد به پشت کارنامهIELTS خود نگاهي‌ بيندازيد.

همانطور که اشاره شد شما اين قضيه را هنگامي متوجه خواهيد شد که براي پيدا کردن کار ?? جا مي‌رويد براي مصاحبه و علي‌رغم اينکه در کارتان حرفه‌اي هستيد چون نمي توانيد به قول خودمان به يارو حالي‌ کنيد و نمي توانيد خوب ارتباط برقرا کنيد کار را به شما نميدهند. IELTS 6 يعني‌ زبان شما ضعيف هست. باور کنيد. مهاجرت به استراليا

لذا شما حتما بايد ابتدا برنامه‌ريزي منظمي را براي گرفتن نمره ? در امتحان IELTS که بتوانيد پروسه‌اي مهاجرت را شروع کنيد و سپس تقويت زبان خود (در حد بسيار عالي‌ - مثلا حداقل نمره ? در IELTS) در طول مدت انتظار براي اخذ ويزا انجام دهيد.

مد نظر داشته باشيد که يک سري از مشاغل (مانند پزشکان، متخصصين و پرستاران) از ابتداي کار بايد IELTS 7 داشته باشند.

معمولا اگر شما روزي حداقل ? ساعت تمرين داشته باشيد و يک استاد خيلي‌ خوب زبان شما را هدايت کند ? سال طول خواهد کشيد تا شما نمره ? در امتحان IELTS بگيريد. اين زمان اگر پايه شما قويتر باشد مي تواند ? ماه هم باشد. در ضمن گول پايه قوي خود را نخوريد. چند تن از موکلين بنده علي رغم اينکه زبان تدريس مي کردند مجبور شدند چندين بار امتحان IELTS بدهند تا نمره لازم را کسب کنند.

از جمله اشتباهاتي که بسياري از افراد انجام ميدهند اين است که به محض اينکه نمره لازم را در امتحان ILETS ميگيرند نفس راحتي‌ کشيده و زبان را کاملا رها مي کنند. غافل از اينکه زبان بسيار فرار است. معمولا هم بر خلاف قول يک ساله مشاور محترم پروسه‌اي گرفتن ويزا (اگر همه کارها را به موقع و منظم انجام دهيد) ? سال طول مي‌کشد و در اين مدت شما اگر به صورت منظم براي تقويت زبانتان برنامه ريزي انجام نداده باشيد بعد از آمدن به استراليا دچار مشکل خواهيد شد.

در ضمن اگر به شما گفتند که بدون مدرک آيلتس پرونده شما را به DIAC ميفرستيم و شما ? ماه بعد مدرک IELTS خود را بياوريد بدانيد‌ که بزرگترين ظلم را در حق شما انجام داده اند. چون حتا اگر به شما اصطلاحا File Number هم بدهند هيچ گونه اعتباري ندارد. لازم به ذکر است گرفتن File Number تنها ? شرط دارد:

?- تکميل کردن فرم مربوطه و امضا آن

?- پرداخت هزينه مربوطه.

هنگامي که شما اين ? کار را انجام دهيد حتا اگر تمام مدارک شما هم ناقص باشد به شما يک File Number ميدهند ولي‌ بعد از ? سال نامه‌اي دريافت خواهيد کرد که به علت عدم ارائه نمره IELTS مورد نياز که جزو قانون مي‌باشد پرونده شما اصطلاحا Refuse گرديده و پول شما هم در جيب حضرت DIAC رفته و غير قابل بازگشت است. براي اينکه بهتر اين قضيه‌ را متوجه شويد فرض کنيد يک نامه وارد دبير خانه يک اداره ميشود. اين نامه حتما شماره نامه خواهد خورد اما شايد اصلا مطالب نامه مربوط به يک اداره ديگر باشد. لذا شما به File Number به چشم يک شماره نامه بنگريد و نه بيش.

تنها تفاوت اين است که در دبيرخانه اگر نامه غير مربوط باشد نامه را معمولا همان زمان بررسي کرده و برميگردانند ولي‌ DIAC پول شما را باز نخواهد گردند.

گام پنجم: آماده سازي مدارک

شما در ? مرحله به مدارک نيز داريد.

?. هنگامي که مدارک تحصيلي‌ و سوابق کاري خود را آماده ارسال به موسسه برسي‌ مدارک مربوطه مي‌نماييد

و،

?. هنگامي که مدارک تکميلي (که شامل مدارک قيد شده در بند ? نيز مي‌باشد) را به اداره مهاجرت ارسال مي‌نماييد.

شما حداقل بايد ? سرّي از مدارک خود ترجمه کنيد. يک سرّي معمولا به اداره موسسه برسي‌ مدارک فرستاده ميشود و يک سرّي هم بايد نهايتان همراه شما باشد.

خوشبختانه از زماني‌ که DIAC به صورت Online اقدام به پذيرش درخواست‌ها کرده است شما ميتوانيد همه مدارک را به صورت اسکن شده ارائه دهيد. (البته اسکن کردن مدارک هم قوانين خاص خود را دارد).

اما ما اکيداً توصيه مي‌کنيم که شما حداقل يک سرّي از اصل مدارک را داشته باشيد تا اگر احيانا مسئول پرونده شما آن مدرک را درخواست کرد شما بتوانيد سريعاً اصل مدرک را براي CO ارسال نماييد.

در ترجمه کردن مدارک هم دقت نماييد مخصوصا تاريخها. حتما از يک دارالترجمه مطمئن استفاده نماييد و از مترجم بخواهيد قبل از ترجمه نهائي و ارسال به دادگستري و وزارت امور خارجه يک چک پرينت به شما بدهد و شما همه چيز را به دقت مطالعه نماييد. ترجمه اشتباه ميتواند بسيار به ضرر شما باشد.

براي ارسال مدارک حتما از پست DHL و يا TNT استفاده نماييد.

حتما يک زونکن و يا پوشه داشته باشيد که تمامي‌ مدارک مربوط به اين پروسه‌ را درون آن قرار دهيد. همچنين از تمامي‌ مدارک خود يک اسکن تهيه کنيد تا در صورت نيز به راحتي‌ قابل دسترس باشند.

هر موسسه بررسي مدارک فرمهاي خاص خود را دارد که حتما بايد با دقت فرم هاي به روز شده آن موسسه را تکميل نماييد. براي تسريع در برسي‌ مدارک ACS/vetassess/TRA ابتدا از شما مي خواهند که به صورت online فرم مربوطه را تکميل نماييد و سپس فرم امضا شده را به همراه بقيه مدارک براي آنها ارسال کنيد.

هنگامي که جواب مثبت بررسي مدرکتان را از موسسه مربوطه دريافت کرديد بايد Application خود را بصورت آنلاين ارسال نماييد.

بحث در مورد چگونگي ارسال مدارک براي موسسه بررسي کننده مدارک و سپس DIAC بسيار تخصصي تر از موضوع اين نوشته مي باشد و به شما توصيه مي کنيم حتما از يک مشاور با تجربه مورد تاييد MARA و يا حداقل از فاروم هاي اينترنتي مختلفي که در حال حاضر موجود هستند کمک بگيريد. (البته بايد مد نظر داشته باشيد که حتي شرايط و قوانين موسسات مختلف بررسي مدارک نيز مي توانند هر از گاهي تغيير کنند و لذا بايد از به روز بودن اطلاعات موجود دراين فاروم ها اطمينان حاصل نماييد.)