اقتصاد کانادا و تاثیر آن در مهاجرت

اقتصاد کانادا در تصمیم مهاجرت کانادا شما بی تاثیر نیست ، کانادا عضوی از سازمان مشارکت اقتصاد و توسعه OECD و گروه G8 است. این کشور دارای اقتصاد بازار آزاد است که نسبت به ایالات متحده وابستگی بیشتری به دولت دارد،
ولی مداخلات اقتصادی دولتی آن کمتر از اکثر کشورهای اروپایی است. در دهه های گذشته، پس از گذراندن دوره ای از اغتشاش، اقتصاد این کشور به سرعت پیشرفت کرد و نرخ بیکاری پایین آمد و دولت بزرگ آن کوچک شد و به دولت فدرال بدل شد. امروزه سیستم اقتصادی این کشور بر پایه بازار، الگوی تولید و استانداردهای زندگی بسیار شبیه به اقتصاد ایالات متحده است. یکی از تفاوت های قابل تشخیص در ساختار اقتصادی آمریکا و کانادا این است که کانادا بیشتر صادرکننده است اما آمریکا بیشتر یک وارد کننده کالا می باشد. بیشتر صنعت تولیدی کانادا در اونتاریو و کبک واقع شده اند، جایی که تولید وسایل موتوری شامل بزرگترین بخش در این صنعت است. سایر بخش های تولیدی مهم عبارتند از غذا و نوشیدنی، کاغذ و محصولات وابسته، فلزات اولیه، فلزات از پیش ساخته شده، محصولات پتروشیمی و شیمیایی. مناطق آتلانتیک، پراریر، پاسیفیک بیشترین منابع طبیعی وابسته به اقتصاد را دارا می باشند. ایالت آتلانتیک دارای صنعت شیلات، جنگل و معدن می باشد، ولی ایالت پراریر وابسته به کشاورزی و سوخت های معدنی می باشد. بخش های اولیه بریتیش کلمبیا شامل جنگل داری، معدن و صنعت توریست می باشد. از صادرات عمده اقتصادی کانادا می توان به: وسایل نقلیه، محصولاتی با فن آوری بالا، نفت و گاز طبیعی، فلزات و محصولات بر گرفته شده از جنگل و مزارع اشاره کرد. آنچه که واردات عمده کانادا را دربرمی گیرد، عبارتند از: ماشین آلات و تجهیزات صنعتی مخابراتی و الکترونیکی، لوازم اتومبیل، مواد صنعتی (آهن و فولاد، فلزات گران قیمت، مواد شیمیایی، پلاستیک، پنبه، پشم و سایر منسوجات)، محصولات تولیدی و غذا. این کشور از نظر اهمیت دادن به بخش صنایع پایه با دیگر کشورهای جهان اول تفاوت هایی دارد و دو صنعت نفت خام و چوب بری هم در این کشور جزء مهم‌ترین صنایع به حساب می آید. کانادا یکی از معدودترین کشورهای پیشرفته ای است که صادرکننده انرژی خالص در جهان است. کانادا دارای ذخایر وسیعی از گاز طبیعی در سواحل شرق و منابع بزرگ گاز و نفت در آلبرتا، بریتیش کلمبیا و ساسکاچوان است.
در منطقه وسیع اتاباسکا تارسندز، منابع نفت و گاز فراوانی است که با استخراج آن ها، کانادا به دومین کشور دارای ذخایر نفت و گاز در جهان بعد از عربستان صعودی تبدیل شده است. در کبک، بریتیش کلمبیا، نیوفانلند و لابرادور، انتاریو و مانیتوبا، انرژی الکتریکی ارزان است و از آنجا که به ضرر محیط زیست نیست، استفاده‌ گسترده‌ای از آن می شود. این کشور همچنین یکی از عرضه کنندگان اصلی محصولات کشاورزی است که منطقه استپ این کشور یکی از مهم‌ترین عرضه کنندگان غلات مثل گندم و انواع دیگر در دنیاست. کانادا بزرگ‌ترین تولید-کننده اورانیوم و روی و بسیاری از محصولات منابع طبیعی همانند طلا، نیکل، آلومینیوم و سرب است. اگر نگوییم اکثر شهرها ولی تعداد زیادی از مردم شهرها در بخش شمالی که انجام کشاورزی در آن مشکل است، به خاطر نزدیکی به منابع و معادن، از راه صنعت معدن و با استفاده از منابع چوب زندگی می گذرانند. کانادا همچنین دارای بخش صنایع نسبتاً بزرگی است که در کبک و انتاریو جنوبی قرار دارد که صنعت اتومبیل سازی در آن اهمیت خاصی دارد. کانادا وابستگی بالایی به بخش تجارت بین المللی خصوصا تجارت با ایالات متحده دارد. قراردادهای تجارت آزاد میان آمریکا کانادا، باعث افزایش قابل توجهی در برقراری مناسبات اقتصادی و تجاری با ایالات متحده شد، و امروزه نیز بیشترین سرمایه گذاری خارجی در کانادا توسط آمریکا صورت می پذیرد. از سال ۲۰۰۱، کانادا مؤفق شد که از رکود اقتصادی فاصله بگیرد و از نظر کارکرد امور اقتصادی و رشد ناخالص محصول داخلی در میان اعضای گروه ۸ همچنان بهترین باقی بماند و این بیانگر ساختار استخدامی قوی این کشور است. نمودار زیر نولید ناخالص محصول داخلی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۸ نشان می دهد. طی یک دهه گذشته شرایط اقتصادی کانادا تغییرات زیادی داشته است. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این دگرگونی، رشد حضور زنان در اقتصاد این کشور ۳۳ میلیون نفری است. دلار کانادا واحد پولی کشور است و اسکناسهای رایج 5 دلاری، 10 دلاری، و 20 دلاری است اما اسکناسهای 50 و 100 دلاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سکه‌های رایج در کانادا عبارتند از پِنی (یک سنتی)، نیکل (5 سنتی)، دایم (10 سنتی)، کوارتر (25 سنتی)، لونی (یک دلاری) و تونی (دو دلاری).سکه یک دلاری کانادا را به علت تصویر مرغی (به نام loon) که در یک روی آن قرار دارد، لونی و به تبع آن دو دلاری را تونی می‌نامند.