جاذبه های گردشگری ایلام در تابستان

همزمان با فصل تابستان بعضي از جاذبه هاي گردشگري در استان ايلام رونق بيشتري مي گيرند که در اين بين سهم «غار زينه گان» از همه بيشتر است.
ايلام به لحاظ آب و هوايي داراي ويژگي هاي خاصي نسبت به ديگر مناطق کشور است به عبارت ديگر، فصول سال در ايلام چنان به هم آميخته شده اند که نقاط گرمسيري و سرد سيري و معتدلش در آغوش هم بوده و از يکديگر جدا نيستند و در حالي که در مناطق شمالي استان هوا سرد و کوه ها سفيد پوشند هواي گرم و طبيعت بکر و سرسبز مناطق جنوبي استان پذيراي گردشگران و مسافران طبيعت است.
غار طبيعي مژاره، غار طبيعي خفاش، چشمه هاي آب گرم دهلران، مناظر طبيعي سراب آبدانان، تنگ بهرام چوبينه، آبشار ماربره و دره ييلاقي کلم بدره در دره شهر، طبيعت شيروان چرداول، تفرجگاه هاي جنگلي کنارسر مهران و شکارگاه شرازول ايوان و طبيعت کنار آن، ديگر جلوه ها و مناطق طبيعي استان ايلام هستند که نمونه هاي آن را کمتر مي توان در غرب کشور جستجو کرد.
اگر تفرجگاه هاي جنگلي چغاسبز، مله پنجاو، خوران، تنگه دالاو، ابزا، چم گردلان، کبيرکوه و تجريان را هم به ليست جاذبه هاي طبيعي ايلام اضافه کنيم آنگاه خواهيم ديدي که طبيعت هيچ چيز را از اين استان دريغ نکرده است.
غار طبيعي «زينه گان» شگفتي است که در دل دشت منطقه گرمسيري بخش صالح آباد از توابع شهرستان گرمسيري مهران وجود دارد که همه ساله به ويژه در فصل تابستان مهمانان زيادي را به آنجا مي کشاند.
مسير دسترسي به غار «زينه گان» بدين ترتيب است که بايد از از شهر ايلام به صالح آباد واقع در ?? کيلومتري غرب ايلام سفر کنيد. اين غار در صالح آباد کاملا شناخته شده است و تابلويي در نزديکي امامزاده صالح مسير را نشان مي دهد.
از درون صالح آباد تا ورودي تنگ زينگان حدود پنج کيلومتر جاده خاکي نه چندان مناسب براي ماشين هاي سواري وجود دارد که عبور از اين جاده خاکي نزديک به ?? دقيقه زمان نياز دارد.
اگر چه غار طبيعي «زينه گان» براي بيشتر مردم کشور ناشناخته مانده است اما زيبايي منحصر به فرد و شکل گيري اين غار در دل منطقه اي گرمسيري از قابليت هاي فراواني براي جلب طبيعت گردان داخلي و خارجي برخوردار است.
در فصل تابستان با وجود گرماي بالاي منطقه دشت صالح آباد به حدود ?? درصد بالاي صفر مي رسد، در ميان غار زينگان انگار باران مي بارد و بوي سبزه و گلها در ميان نيزارها روح و تن را به ميهماني مي خواند.

اين غار طبيعي روباز داراي صدها متر طول، آب فراوان، دهليزهاي آبگير و قنديل هاي متعدد است و از آبچک هاي طبيعي باران طبيعي نقش مي بندد و دل به مهماني خنکي دعوت مي کند.
اختلاف هواي داخل غار با بيرون بيش از ?? درجه سانيگراد تفاوت دارد و به همين علت غار «زينه گان» به غار بهشت معروف است.
سرخس ها و جلبک ها، گلها و گياهان و رنگ سنگ ها و پيچ و خم غار انگار نقاشي طبيعي است که چشم ها را به زيبايي فرا مي خواند.
غار شگفت انگيز «زينه گان» از شاخص ترين اثرهاي طبيعي استان ايلام است که شمار زيادي مسافر را به خود جذب مي کند و زاگرس با توجه به وجود آب و هواي متنوع و جغرافيايي داراي جاذبه هاي بکر و زيبايي است و ايلام در دل زاگرس جاي گرفته است.
استان ايلام در منطقه اي کوهستاني در حاشيه جنوب غربي رشته کوه هاي زاگرس قرار گرفته است و بيشتر مساحت استان را مناطق کوهستاني، تپه کوهستاني و يا تپه ماهور تشکيل مي دهد که به شيب هاي تندي به دشت هاي کم ارتفاع منـتهي مي شوند.
دره هاي شگفت، رودها و آبشارهاي طرب انگيز، غارهاي بي نظير، کوه هاي سر به فلک کشيده، اقليم هاي متنوع آب و هوايي، همجواري ديدني کوه و دشت، سادگي هزار رنگ طبيعت وحشي، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهاي بديع استان، ايلام را به شاهکار خلقت ايران تبديل کرده و به خاطر همين زيبايي طبيعتش است که به «عروس زاگرس» نامور گشته است.