آشنایی با جاذبه‌های گردشگری چین

نام چین با فرهنگ باستانی و هنر شرق آسیا گره خورده است. طبیعت و دیدنی‌های این سرزمین همچنان برای گروهی از مردم ناشناخته مانده است

ولی در سال‌های اخیر و با برپایی المپیک چین، چهره کمونیستی و فقیر چین در ذهن مردم تغییر پیدا کرده است و فرهنگ و زیبایی‌ها و همچنین پیشرفت‌های اقتصادی و رفاهی چین بیشتر برای مردم جهان شناخته شده است.

کجا و چه زمان؟
فصل‌های بهار و پاییز مناسب‌ترین زمان‌های سفر به چین هستند در حالی که مناطق شمالی چین در اکثر فصل‌ها دارای سرما و یخبندان شدید هستند در اواسط تابستان بیشترین توریست را به خود جذب می‌کند. در شهر‌های مرکزی تابستان گرم و شرجی از اواخر بهار تا اوایل شهریور ادامه دارد و این در حالی است که در این زمان در مناطق سردسیر و شمالی چین بارش‌های موسمی بسیار زیاد است. فصل توفانی در سواحل شمال شرق چین از اوایل مرداد تا اواخر شهریور است.

سال نو چینی مهم‌ترین فستیوال تفریح چین است و در این مدت قیمت‌ها به صورت عجیبی بالا می‌رود. سال نو چینی در سال ۲۰۰۹ ، ۲۶ ژانویه برابر با ۷ بهمن ۱۳۸۷ است. روز ملی چین اول اکتبر برابر با ۱۰ مهر ماه است. جشن‌های پر سر و صدا و آتش بازی و تمام تفریحاتی که از چین انتظار دارید در این زمان‌ها به اوج شکوه خود می‌رسند.

دیوار بزرگ چین که شناخته ترین بنای تاریخی آسیا به حساب می‌آید در حدود ۲۰۰۰سال پیش و در زمان لشکرکشی‌های چنگیز‌خان ساخته شده است.

گفته می‌شود که کار ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است و در ساخت آن از چندین هزار کارگر که اکثرشان زندانی بوده‌اند، استفاده شده است.

گرچه از این دیوار هیچ‌گاه به عنوان دیوار دفاعی استفاده نشده ولی برای ایجاد ارتباط میان کوه‌ها و جاده ابریشم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

باوری که میان مردم طی سال‌ها باقی مانده بود این بود که می‌توان بدون چشم مسلح از ماه دیوار چین را رویت کرد. البته این باور در سال ۲۰۰۳ که اولین فضانورد چینی به ماه رفت به یک افسانه تبدیل شد! دیوار بزرگ چین از استان لیاونینگ (Liaoning) تا جیاوگوان (Jiayuguan) و صحرای گوبی (Gobi) ادامه دارد.

شهر ممنوعه که در زمانی که ساخته شده بود تا ۵۰۰سال واقعاً ممنوعه بوده در شهر پکن واقع است و بزرگترین ساختمان‌های تاریخی چین را یکجا در بر می‌گیرد.

این شهر یا بهتر بگوییم شهرک، در کنترل دو سلسله از امپراطور‌های چین به نام‌های مینگ (Ming) و کینگ (Qing) بوده است.

گفته می‌شود که این امپراطور‌ها برای سال‌ها درون شهر می‌ماندند و تا شرایطی اضطراری پیش نمی‌امد از آن خارج نمی‌شدند. شهر ممنوعه به داشتن دروازه‌های متعدد از جمله دروازه صلح آسمانی (Heavenly Peace Gate) در جنوب و دروازه ارتش مقدس (Divine Military Gate) در شمال معروف است که هر کدام از این دروازه‌ها نمایانگر هنر و معماری چینی هستند. صحن شهر که یکی از دروازه‌های مخصوص امپراطور به آن باز می‌شود گنجایش صدهزار نفر را دارد.

مجسمه‌های لشگر تراکوتا (TerraCotta) یا بینگ مایونگ (BingMayong) از نظر ارزش تاریخی و هنری با دیوار چین و شهر ممنوعه برابری می‌کند.

این گنجینه در سال ۱۹۷۴ و در پی یک حفاری کشف شد. ۶۰۰۰ سرباز این لشکر به همراه اسب‌ها و تیراندازان لشکر در حالت حمله به سمت شمال و به اعتقاد گذشتگان برای محافظت از گورستان امپراطور‌ها ساخته شده‌اند.

اعجاب انگیزترین نکته در ساخت این لشکر این است که چهره هیچ کدام از دو سربازی شبیه هم نیست و هر کدام حالت صورت و شکل ظاهری متفاوتی دارد. این مجسمه‌ها در شهر شیان (Xi۰۳۹;an) قرار دارند.

از دیگر دیدنی‌های چین، به کاخ تابستانی پکن، کوهستان مقدس تای‌شان (Tai Shan) و مجسمه سنگی بودا می‌توان نام برد.

برای سفر به چین غیر از راه‌های هوایی، راه زمینی (بدون اتومبیل شخصی) نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای مسافران ماجراجو از ایران و خاورمیانه باشد. می‌توانید از راه‌های زیبا و بی همتای لائوس - چین، تبت - نپال و سینجیانگ - قزاقستان لذت ببرید.

اطلاعات مفید:
پول رایج چین یوان (ChineseYuan) نام دارد. هر یوان چین معادل حدوداً ۱۳۵تومان است. انواع ارزهای دیگر را می‌توانید در هتل‌ها و ارز فروشی‌ها تبدیل کنید. از خرید و فروش ارز در محل‌های غیر معتبر بشدت خودداری کنید.

سفر به منطقه تبت فقط با استفاده از تورهای مخصوص انجام پذیر است. مناطق مرزی و دریاهای چین معمولاً از نظر امنیتی در سطح مطلوبی قرار ندارند و در صورت مسافرت از راه دریا با قایق‌های معتبر سفر کنید.

برای رانندگی در چین نیاز به گواهینامه بین‌المللی (IDP) دارید. چین در ۸+ ساعت گرینویچ قرار دارد.